حجت الاسلام «علی نیک عهد» روز سه شنبه در نشست رابطان ادارات با موضوع همسان گزینی افزود: سن افراد شاغل مجرد استان بالاتر از میانگین مطلوب برای ازدواج است و این افراد با وجود داشتن درآمد و نبود دغدغه در تامین معیشت، تمایلی برای ازدواج ندارند.
وی با بیان اینکه سایت همسان گزینی تبیان استان مرکزی 6 ماه اخیر راه اندازی شده است، اظهارداشت: 515 مجرد در سایت همسان گزینی تبیان استان ثبت نام کرده اند که 106 مورد راستی آزمایی و 26 زوج به یکدیگر معرفی شده اند.
مدیر سامانه همسان گزینی تبیان استان مرکزی گفت: 500 تا 600 سایت همسریابی غیرمجاز در کشور فعال است اما تنها سایت مجوزدار و رسمی، سایت همسان گزینی تبیان است.
مدیرسامانه همسان گزینی تبیان استان مرکزی گفت: ثبت نام رایگان متقاضیان در سایت، فعالیت نداشتن برای ازدواج موقت و چند همسری، صیانت از اطلاعات متقاضیان و نظارت کامل خانواده ها در تمامی مراحل ازدواج از ویژگی های سایت تبیان است.
حجت الاسلام نیک عهد افزود: زنان بیوه و مطلقه نیز می توانند در این سایت متقاضی ازدواج باشند و این 2 طیف جامعه ممنوعیتی برای ثبت نام در سایت ندارند.
وی اظهارداشت: کمک بلاعوض، پرداخت خارج نوبت تسهیلات بانکی و برگزاری 50 کارگاه آموزشی در دستور کار متولیان سایت همسان گزینی تبیان استان برای ترویج سنت حسنه ازدواج است.
مدیر سامانه همسان گزینی تبیان استان مرکزی گفت: 6 ماه از راه اندازی این سایت در استان گذشته است اما ازدواجی محقق نشده، زیرا انجام این مهم زمان بر و مراحل آن نیاز به دقت فراوان کارشناسان سایت و خانواده ها دارد.
وی اظهار داشت: طرح ملی همسان گزینی در استان مرکزی ناشناخته است و لازم است فعالیت های تبلیغی و آگاه سازی جوانان و خانواده ها انجام شود.
مدیرسامانه همسان گزینی تبیان استان مرکزی گفت: 70 هزار دانشجو در استان مرکزی مشغول به تحصیل، مجرد و در سن ازدواج قرار دارند که با آشنایی از این طرح، زمینه ازدواج آنان فراهم می شود.
حجت الاسلام نیک افزود: ثبت نام این افراد مجرد در سایت همسان گزینی فرصتی برای این افراد فراهم می کند تا زوج مناسب خود را در سطح کشور بیابند.
مدیرهمسان گزینی تبیان استان مرکزی، افزایش کیفیت ازدواج را در این طرح مهم دانست و گفت:‌ در این راستا زوج ها از مشاوره پیش از ازدواج و بسته های آموزشی بهره‌مند می شوند.
مدیرهمسان گزینی تبیان استان مرکزی گفت: سامانه همسان گزینی تبیان به عنوان اولین و ‌تنها سامانه رسمی، قانونی و فراگیر ملی ازدواج با هدف ترویج این امر مهم دینی و آگاهی بخشی به جوانان و مشاوره های قبل و بعد از ازدواج فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی افزود: استان مرکزی پنجمین منطقه پس از تهران، البرز، اصفهان و همدان است که با مساعدت و تلاش های دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مشارکت اداره کل تبلیغات اسلامی استان، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و به منظور ازدواج آگاهانه، بهنگام، آسان و با هدف ترویج و تحکیم بنیان خانواده، راه اندازی شده است.
وی اظهارداشت: با توجه به اینکه مراحل با اطلاع و نظارت کامل خانواده ها و مشاوران خبره در این زمینه صورت می گیرد، این مرکز از اطلاعات متقاضیان خود صیانت کرده و حافظ منافع آنان است.
مدیرهمسان گزینی تبیان استان مرکزی گفت : نحوه استفاده از سامانه ملی همسان گزینی تبیان به این شکل است که افراد مجرد ساکن در استان مرکزی می توانند با مراجعه به دامنه http://hamsan.tebyan.net از کد معرف 23397 برای استان مرکزی استفاده کرده و ثبت نام کنند.
حجت الاسلام نیک عهد افزود: پس از ثبت نام پرونده متقاضیان بررسی و برای تکمیل پرونده و مصاحبه حضوری با آنان تماس گرفته می شود و پس از آن فرم های متقاضیان توسط کارشناسان ذی صلاح بررسی شده و در صورتی که موارد مناسب آنان در بانک جامع معرفان تبیان وجود داشته باشد؛ معرفی توسط معرفان صورت می گیرد.
وی اظهارد اشت: مشاوره قبل و بعد از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره تربیتی، مشاوره بالینی (افسردگی، اضطراب و وسواس ) و دوره های آموزشی از جمله خدماتی است که در این مرکز به مراجعان ارایه می شود.
مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: طلاق در این استان در 9 ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12 درصد کاهش یافته و رتبه استان مرکزی از جایگاه پنج به 9 ارتقا یافته است.
«غلامرضا فتح آبادی» افزود: استان مرکزی اولین استان در برگزاری کانون زندگی پایدار، موفق عمل کرده و این مهم به کاهش آمار طلاق در استان شده است.
وی اظهار داشت: برنامه اجتماعی استان مرکزی برای مقابله با طلاق زوج ها با وجود تغییرات گسترده در خانواده به خوبی پاسخ داده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز گفت: این استان در ارایه آموزش پیش از ازدواج به نتایج مطلوبی دست یافته و امید است تا پنج سال آینده، استان مرکزی پایتخت و قطب آموزش همگانی به ویژه در حوزه خانواده باشد.
فتح آبادی با یادآوری اینکه، خانواده از ارکان مهم جامعه به شمار می رود و در آموزه های دینی به آن تاکید فراوان شده است، افزود: دنیا با تغییرات اجتماعی متنوع و گسترده ای مواجه شده که دامنه این تغییرات همه لایحه های اجتماعی را در نوردیده اما خانواده بیشتر از سایر حوزه ها دچار تغییر شده است.
وی اظهار داشت: اولین تغییری جامعه، کاهش ازدواج است که این مهم در 2 دهه اخیر ناشی از تاثیرات زندگی غربی است که منجر شده تا ازدواج پنج تا هفت درصد در کشور روند کاهش داشته باشد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: تصویر نگران کننده ای از خانواده در کشور وجود دارد و در بررسی جشنواره 36 فیلم فجر که توسط جامعه شناسان صورت گرفته است، نتایج استخراج شده است.
وی اظهار داشت: 890 هزار ازدواج سال 89 در کشور به ثبت رسیده است و سال گذشته این آمار به 670 هزار نفر کاهش یافت.
فتح آبادی افزود: 13 میلیون جوان مجرد در کشور وجود دارد که 220 هزار مورد از آنان به تجرد قطعی رسیده اند یعنی بالای 40 سال سن دارند.
وی اظهار داشت: کاهش ازدواج در بین جامعه منجر به کاهش میزان باروری، خطر مرگ، ناباروری، اختلالات ژنتیکی، افزایش شمار سالمندان و بالا رفتن سن ازدواج خواهد شد.
استان مرکزی یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت و 12 شهرستان دارد.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.