«علی اکبر کریمی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: احزاب و تشکل های سیاسی با استانی شدن انتخابات به پشتیبان، حامی و تامین کننده تقسیم بندی رای در بین نمایندگان پارلمان ملی تبدیل شده و از این نظر این طرح می تواند مقدمه ای برای حرکت به سمت نظام پالمانی واقعی باشد.
وی ادامه داد: در نظام پارلمانی واقعی درصد رای احزاب مشخص بوده و در طرح ها و لوایحی که به مجلس فرستاده می شود با توجه به درصد آرای احزاب می توان پیش بینی کرد که سرانجام طرح ها و لوایح در مجلس چگونه است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در این پارلمان از میزان حمایت نمایندگان از خود مطلع بوده و این مهم می تواند به مقدمه ای برای تشکیل نظام پارلمانی در اداره حکومت و جامعه تبدیل شود.
کریمی یاد آور شد: استانی شدن انتخابات می تواند مقدمه ای برای تشکیل یک پارلمان تقسیم شده بین احزاب و گروه ها باشد.
وی نگاه جامعتر به صحنه انتخابات را از دیگر مزایای استانی شدن انتخابات دانست و افزود: در این انتخابات افرادی که از توان و اشتهار بیشتری در سطح ملی و استانی برخوردارند به مجلس راه یافته و رویکرد کلی نمایندگان می تواند در مجلس تقویت و سطح پارلمان ملی نیز ارتقاء یابد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود نبود احزاب با نفوذ در جامعه را از جمله مشکلات بر سر راه استانی شدن انتخابات عنوان کرد و گفت: نبود این احزاب و گروه های سیاسی در کشور از جمله مشکلاتی است که می تواند طرح استانی شدن انتخابات را با خطر مواجه کند.
وی افزایش هزینه انتخابات را از دیگر مشکلات بر سر راه استانی شدن انتخابات دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه استان، کاندیداها در استان های بزرگ نمی توانند چنین پوششی را داشته باشند و در صورتی که حزبی و گروهی عمل کنند این گونه انتخابات هزینه بر است.
نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به نبود سازو کارهای نظارتی قوی برای نظارت بر نحوه جذب منابع مالی بر احزاب، گروه ها و فهرست های انتخاباتی، از این نظر نیز با خلاهای جدی در استانی شدن انتخابات مواجه هستیم.
وی ادامه داد: کمرنگ شدن نقش نمایندگان پارلمان ملی در پیگیری مطالبات مردم روستاها و شهرهای کوچک از دیگر مشکلات بر راه استانی شدن انتخابات است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون بسیاری از مردم این مناطق ارتباط مستقیم و نزدیکی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته و این ارتباط موجب می شود آنان مسائل و مشکلات خود را از طریق نمایندگان پیگیری کرده و نمایندگان تنها راه دسترسی این افراد با مقامات عالی کشور و پیگیری مشکلات است.
وی خاطر نشان کرد: در کنار استانی شدن انتخابات باید تصمیم گیری امور ملی و منطقه ای مردم به منتخبان آنان در سطح شوراها محلی سپرده شود که این مهم انجام نشده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: شوراها به دلیل نداشتن اختیارات قانونی ناتوان بوده و پیگیری بسیاری از مطالبات مردم توسط نمایندگان پارلمان ملی انجام می شود.
استان مرکزی هفت کرسی نمایندگی در خانه ملت دارد که دو جایگاه آن مربوط به نمایندگان اراک، کمیجان و خنداب است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.