«رضا میرزایی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تالاب میقان اراک با این حجم آبگیری از وضعیت مناسبی برخوردار است و انتظار می رود که به بهترین شکل میزبان پرنگان بومی و مهاجر باشد.
وی بیان کرد: در صورت بارش مجدد امکان آبگیری کامل این تالاب تا پایان سال جاری وجود دارد و در شرایط فعلی شرایط زیستی مناسبی برای پرندگان وجود دارد و کوچ بهاره آنان به زودی آغاز می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تالاب میقان اراک در زمره 105 منطقه مهم برای پرندگان کشور است که در مرتفع ترین شوره زارهای ایران قرار گرفته و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا به یک هزار و 700 متر می رسد.
میرزایی اظهار داشت: این تالاب کویری در صورت تامین نشدن منابع آبی از علل مستقیم انتقال ریزگردها به اراک و آلودگی هوای این کلانشهر است و کم آبی و خشکی دریاچه آن تاثیرات منفی بر آب و هوای منطقه می گذارد.
وی گفت: آبگیری 70 درصدی سطح دریاچه میقان تاثیر مثبت بر کاهش انتقال ریزگردها در چرخه اکوسیستم منطقه، شرایط هیدرولوژیکی و منابع آب زیرزمینی این حوزه داشته است.
تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه های مهم 140 گونه پرنده است.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع 25 هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن 10 تا 12 هکتار برآورد می شود.
3005/3075/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.