«احمد طهرانی» روز شنبه در نشست شوری حفاظت از آب شهرستان خمین افزود: طرح آبرسانی از خط کوچری سه مرحله دارد که خط اصلی آن برای تامین آب شهر خمین است که در بهمن ماه پارسال بهره برداری شد.
وی ادامه داد: مرحله دوم و سوم این طرح نیز به روستاهای مسیر خط انتقال اختصاص دارد که باید با اجرای آن ها 42 روستا آبرسانی شود.
فرماندار خمین اظهارداشت: عملیات اجرایی 19 روستای باقی مانده در مسیر این خط نیز کلید خورده که با 2 تیم کاری در حال اجرا است و به زودی همه این روستاها به این سامانه متصل می شوند.
فرماندار خمین در بخش دیگری از سخنانش بر پر شدن چاه های غیر مجاز مشمول فرم پنج تاکید کرد و افزود: تلاش شود در مداگره با بهره برداران ، ارشاد و اقناع لازم برای ممانعت از برداشت صورت بگیرد و در صورتی که بهره برداران تمکین نکنند از طریق مراجع قضایی نسبت به پر کردن 32 حلقه چاه غیر مجاز باقی مانده بر اساس الزامات قانونی اقدام شود.
طهرانی اظهار داشت: اقدامان موثری امسال در راستای سازگاری با کم آبی و بهره برداری بهنیه از منابع موجود شده به ویژه جشنواره زعفران و همایش آب و آینده که پیامدهای مطلوبی داشته است.
وی افزود: ضمن اینکه سال زراعی جاری بارندگی مناسبی در این شهرستان ثبت شده که بر اساس اعلام هواشناسی 230 میلمتر بارندگی به طور متوسط در پنج ماه اسل زراعی ثبت شده و در برخی نقاط نظیر شمال غربی و شمالی میزان بارش بیشتری ثبت شده است.
فرماندار خمین برممنوعیت استفاده از فاضلاب خام برای مصارف کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: استفاده از پساب فاضلاب نیز به صراحت اعلام نشده است که مصرف آن در محصولات کشاورزی خوراکی و غیر خوراکی سلامت جامعه را تهدید می کند.
طهرانی افزود: بر همین اساس استفاده از پساب فاضلاب به غیر از فضای سبز، صنعت و زراعت چوب ممنوع است و آب و فاضلاب بایستی با راهکار موثر از خروج پساب فاضلاب به مزارع جلوگیری کند.
رئیس منابع آب خمین نیز در این نشست گفت: 20 حلقه چاه های غیرمجاز ثبت شده در فرم پنج برای جلوگیری از بهره برداری غیر مجاز تاکنون مسدود شدند.
رنجبری افزود: 354 حلقه چاه غیر مجاز تاپایان سال با تاکید استاندار و مفاد فرم پنج در استان مرکزی باید پر شود که سهم خمین 52 حلقه چاه است.
وی اظهارداشت: 20 حلقه از این چاه ها با حکم قضایی در سه روز مسدود و بقیه نیز تا پایان امسال پر می شود.
رئیس منابع اب خمین گفت: همه چاه های کشاورزی دارای پروانه بهره برداری این شهرستان بر اساس بند ز ماده 29 کنترل و نظارت بر مصارف آب ساماندهی می شوند.
رنجبری افزود: با توجه به اینکه خمین در زمره دشت های ممنوعه قرار گرفته پروانه های بهره برداری اصلاح و تعدیل می شود و اولویت با چاه هایی است که در پنج سال اخیر فعال شده است.
وی بیان کرد: برای این چاه ها پروانه جدید صادر و ابلاغ می شود تا مصرف و بهره برداری از آن ها بر اساس میزان ذخایر سفره های زیر زمینی تعیین شود.
رئیس منابع آب خمین در خصوص چاه هایی که اضافه برداشت دارند ،گفت: 32 حلقه چاه در این شهرستان سه و نیم میلیون متر مکعب اضافه برداشت دارند که با اخطارهای مستمر سه بهره بردار اقدام به نصب کنتور هوشمند کرده اند.
رنجبری با بیان اینکه این بهره برداران زیر بار نصب کنتورهای هوشمند نمی روند، افزود: هزینه نصب هر کنتور هوشمند از 80 تا 110 میلیون ریال است که بهره برداران قادر به تامین آن نیستند.
وی گفت: در صورتی که بهره برداران این چاه ها کنتورهای هوشمند حجمی نصب کنند و مصرف آب را مدیریت کنند تاثیر مستقیم در حفظ و صیانت از سفره های زیر زمینی خواهند گذاشت.
شهرستان خمین دارای یکهزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.