به گزارش ایرنا، روستای حسین آباد بغدادی به دلیل منظره های طبیعی و باغ های زیبا در شلوغی و هیاهوی کلانشهر اراک فرصتی را برای دوری از زندگی ماشینی و استفاده از آب و هوای پاک را فراهم کرده است و برای دوری از هرگونه بی تخلفی و آسیب های اجتماعی لازم است ساماندهی این مجموعه گردشگری در اولویت کاری مسئولان متولی قرار گیرد.
حسین آباد و بغدادی 2 روستای کنار هم هستند که راه توسعه خود را از مسیر گردشگری پیموده اند و ایجاد تاسیسات رفاهی و تفریحی در این مناطق امروز زمینه مناسبی برای اشتغالزایی و تولید ثروت شده اما تقویت دامنه نظارت بر آن امری ضروری است و غفلت از این مهم می تواند موجبات نارضایتی ساکنان منطقه و دستگاه های نظارتی را به دنبال داشته باشد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سال های اخیر در مجموع 23سفره خانه سنتی در منطقه گردشگری حسین آباد بغدادی ایجاد شده که تنها سه واحد آن مجوز میراث فرهنگی را اخذ کرده و بقیه واحدها با پروانه کسب اصناف فعالیت می کنند.
سید« حسن حسینی» افزود: اسناد مالکیت این واحدها قولنامه ای است و به این علت نمی توانند تحت پوشش میراث فرهنگی قرار گیرند و نداشتن مجوز آب یکی نیز از مشکلات جدی برای صاحبان رستوران های این منطقه است.
وی اظهار داشت: 17 رستورانی که در روستای حسین آباد بغدادی اراک فعالیت دارند ضوابط سفره خانه شامل وسعت زمین، سالن، نما و نداشتن انطباق با استانداردها، آتشنشانی و نداشتن مکان مدیریت و فضای استراحت کارگران را مهیا نکرده اند و این ضعف جدی باید برطرف شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: زمین رستوران های این منطقه کشاورزی است که با هدف گردشگری و رفاهی تغییر کاربری پیدا کرده اما مسیر قانونی برای آن ها طی نشده و به همین دلیل نیز اداره ثبت اسناد از ارائه مستندات ملکی با کاربری جدید خودداری می کند.
حسینی افزود: شهرداری اراک اعلام کرده منطقه گردشگری حسین آباد بغدادی در محدود شهر اراک واقع شده و ساخت وسازهای انجام شده در این منطقه غیرمجاز است.
وی اظهار داشت: انجام طرح مطالعات تحقیقات منطقه گردشگری حسین آباد بغدادی از راهکارهایی است می تواند وضعیت این منطقه را سامان دهد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: اصناف اراک باید از ارائه پروانه کسب به واحدهایی که در این منطقه شرایط لازم را ندارند، خودداری کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: توسعه واحدهای گردشگری در منطقه حسین آباد بغدادی اراک باید قانونمند انجام شود.
«مهدی زندیه وکیلی» افزود: واحدهای متقاضی گردشگری در این منطقه باید براساس قانون، موافقت اصولی را از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اخذ کنند تا از راه اندازی واحدهای بدون مجوز جلوگیری شود.
وی اظهار داشت: تا زمانی که این واحدها مجوز نداشته باشند نمی توان فعالیت آن ها را مورد کنترل و نظارت قرار داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان باید بر مجوزدار شدن این واحدها نظارت جدی کند.
زندیه وکیلی افزود: اغلب واحدهای گردشگری از جمله سفره خانه ها در روستای حسین آباد بغدادی فاقد پروانه ساخت هستند و نیاز است که برای جلوگیری از ادامه تخلف در ساخت و ساز های جدید دستگاه های متولی با قاطعیت قانون را اعمال کنند و راهکار لازم برای نظم دهی به فعالیت واحدهای موجود نیز صورت گیرد.
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری مرکزی گفت: شروع کار فعالیت های گردشگری و پذیرایی در حسین آباد بغدای با تخلف همراه بوده و به همین علت بی نظمی در این راستا به شکل نامتجانس و بی ضابطه رشد کرده است.
زندیه وکیلی افزود: ساخت و ساز در اراضی کشاورزی از نظر جهاد کشاورزی و قوانین حوزه شهرداری و بخشداری تخلف آشکار است و مشمول بناهای غیرمجاز می شوند مگر پیگیری امور خود را دنبال کنند.
وی ساماندهی فعالیت های گردشگری در این منطقه را از طریق دستگاه های ذیربط مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تمام فعالیت های هتلداری، گردشگری، سفره خانه های سنتی و خانه های بوم گردی بایستی با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شود تا بهره برداران از این مراکز از نظر استحکام بنای ساختمان با مشکلی مواجه نشوند.
معاون استانداری مرکزی به تشکیل کارگروه ساماندهی مراکز در منطقه حسین آباد بغدادی تاکید کرد و گفت: افرادی که متقاضی فعالیت در صنعت گردشگری در حسین آباد بغدادی هستند نیز باید به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مراجعه تا پس از گذراندن مراحل قانونی و اخذ پروانه ساختمانی نسبت به ساخت بنا اقدام کنند.
نماینده مالکان رستوران های حسین آبادی بغدادی اراک نیز گفت: سرویس دهی قلیان در اماکن تفریحی عمومی طبق قانون تخلف است و مرکز بهداشت با عرضه قلیان در سفره ها خانه ها برخورد می کند و خاطیان باید پاسخگوی مراجع متولی باشند.
«مرتضی علی محمدی» افزود: قلیان هایی که از سفرخانه ها جمع آوری می شود در محل هایی دوباره عرضه و موجب نارضایتی صاحبان سفره خانه ها را فراهم آورده است که جدیت در خاتمه دان به این اقدام غیرقانونی امری ضروری است.
وی اظهار داشت: جمعی از صاحبان رستوران های سنتی برای تامین امنیت از فرماندهی انتظامی استان درخواست ایجاد اتاقک انتظامی در روستا را داده اند.
علی محمدی افزود: برای به کارگیری یک نیرو بازنشسته انتظامی از هر سفره خانه مبلغی درخواست شده که در توان مالکان نیست و انجام این مهم با مخالفت سفره خانه داران مواجه شده است.
دادستان اراک گفت: نظارت بر این واحدها برعهده میراث فرهنگی است و در صورت نداشتن مجوز با اعلام به دستگاه قضایی نسبت به مهر و موم اقدام می شود.
«عباس قاسمی» افزود: نبود مجوز در این واحدها به تخلفات دامن می زند و کنترل و نظارت را برای دستگاه های بازرسی مشکل می کند بنابراین ساماندهی و اخذ مجوز فعالیت اولویت مالکان سفره خانه های سنتی است.
وی اظهار داشت: به استناد بند 8 ماده یک آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که سال 1385 تصویب شد عرضه و استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی موضوع این بند مصداق تخلف از قانون است.
وی توضیح داد: برابر با ماده 12 قانون ذکر شده، فروش و عرضه دخانیات به افراد زیر 18 سال یا به واسطه این افراد، تخلف بوده و تکرار و تعدد آن جرم می باشد و شخص مرتکب به مجازات تعیین شده در قانون محکوم خواهد شد.
روستای حسین آباد بغدادی با 700 نفر جمعیت در 16 کیلومتری شهر اراک واقع شده که به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری مطرح است.
گزارش: معصومه ابراهیمی
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.