آمارها بیانگر آن است که این استان در زمینه تصادف های برون شهری رتبه نهم و در حوادث رانندگی درون شهری رتبه هشتم کشور را دارد و با همه اقداماتی که در سال های اخیر انجام شده هنوز تصادف های مرگبار عامل چالش آفرین در سلامت محسوب می شود و نیاز است در این راستا اقدام و تدابیر ویژه تری اعمال شود.
به گفته مسئولان و کارشناسان حوزه ترافیک استان مرکزی خستگی و خواب آلودگی عامل 60 درصد تصادفات جاده ای استان مرکزی گزارش شده و بر مبنای مستندات مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک این استان، تصادفات منجر به فوت در سال جاری هفت درصد، فوت شدگان 6 درصد و تصادفات جرحی هشت درصد نسبت به پارسال افزایش دارد که با توجه به این آمارها لزوم تغییر در راهبردها و اقدامات اثربخش بیشتر در این خصوص احساس می شود.
آسیب دیدگان حوادث ترافیکی و کشته ها سرمایه های انسانی کشور هستند که برای تربیت آنان تلاش بسیاری شده و هر یک به تنهایی بخشی از داشته های کشور و استان مرکزی محسوب می شوند، ضمن آنکه خسارات مالی تنها زیان حوادث رانندگی نیست و پیامدها و مخاطرات اجتماعی و اثرات بدی که در کیفیت زیستی آسیب دیدگان تصادف ایجاد می شود خود داستانی مفصل است.
تحقیقات موجود حاکی از آن است که سالانه ۸۰۰ هزار تصادف در ایران به وقوع می پیوندد که بیش از 19 هزار کشته دارد و هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی حوادث رانندگی حدود هشت درصد تولید ناخالص داخلی را می بلعد.
دامنه وسیع مخاطرات حوادث ترافیکی در حوزه درون شهری و برون شهری استان مرکزی دستمایه ارزیابی و تحلیل کارشناسان در میزگرد خبری بررسی عوامل کشته های ترافیکی و اقدامات دستگاه های اجرایی قرار گرفت و ابعاد این چالش از نگاه تخصصی به نقد و نظر گذاشته شد.

***کشته های جاده ای استان مرکزی 6 درصد افزایش یافت
رئیس پلیس راه استان مرکزی گفت: بر اساس آمار مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک این استان امسال شمار تصادف های منجر به فوت در این خطه هفت درصد، کشته های جاده ای 6 درصد و تصادف های جرحی هشت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
سرهنگ«ایرج کهریزی» افزود: 31 درصد حوادث رانندگی امسال استان مرکزی در جاده ها مربوط به راه های اصلی 2 طرفه، 30 درصد راه های فرعی و روستایی، 20 درصد در بزرگراه های و 19 درصد در آزاد راه ها بوده است.
وی ادامه داد: اظهارات کارشناسان تخصصی حاکی از آن است که مقصر 63 درصد تصادف های جاده ای استان مرکزی خودروهای سواری، 13 درصد انواع کامیون و تریلر، 12 درصد وانت بارها، 10 درصد موتور سیکلت و یک درصد عابر پیاده بوده است و وسایل نقلیه مسافری کمترین آمار را در این حوزه به خود اختصاص داده اند.
رئیس پلیس راه استان مرکزی خاطرنشان کرد: آزاد راه ساوه- تهران در سال جاری صدرنشین حوادث ترافیکی در استان بود و آزاد راه ساوه- همدان ، اراک- سلفچگان، جاده قدیم ساوه- همدان، اراک- توره، جاده بویین زهرا، دلیجان- محلات، جاده ازنا، گردنه زالیان و جاده قدیم ساوه- تهران نیز به ترتیب 10 محور پرتصادف استان شناخته شدند.
سرهنگ کهریزی افزود: 42 درصد تصادف های جاده ای استان مرکزی امسال به دلیل نزدیکی این استان به استان های قم و تهران، قرار گرفتن در مسیر شاه راه شمال جنوب و غرب به شرق کشورو خستگی و خواب آلودگی رانندگان از نوع واژگونی بوده است.
وی ادامه داد: 34 درصد حوادث ترافیکی برون شهری استان در این مدت ناشی از برخورد وسایل نقلیه با هم بوده است که این نوع تصادف بیشتر در جاده های 2 طرفه و روستایی استان رخ داده است.
رئیس پلیس راه استان مرکزی افزود: 12 درصد از حوادث رانندگی نیز برخورد وسیله نقلیه با موتور سیکلت و 10 درصد وسیله نقلیه با عابر پیاده بوده است.
سرهنگ کهریزی گفت: بی توجهی به جلو به دلیل خستگی و خواب آلودگی 57 درصد علت تحوادث ترافیکی جاده ای استان مرکزی را در سال جاری به خود اختصاص داده و رتبه نخست را در این حوزه دارد.
وی ادامه داد: انحراف و تجاوز به چپ با 18 درصد، تخطی از سرعت مطمئن 10 درصد و رعایت نکردن حق تقدم عبور نیز هشت درصد علل حوادث رانندگی جاده ای در استان مرکزی بوده است.
رئیس پلیس راه استان مرکزی خاطرنشان کرد: 56 درصد موارد فوت ناشی از حوادث رانندگی جاده ای استان در سال جاری در محل تصادفات و 44 درصد در مراکز درمانی رخ داده است.
سرهنگ کهریزی افزود: 70 درصد کشته های حوادث رانندگی استان مرکزی در سال جاری مرد و 30 درصد زن بوده است.
وی ادامه داد: 46 درصد کشته های ترافیکی جاده ای استان مرکزی را در این مدت سرنشینان، 34 درصد رانندگان وسایل نقلیه، 11 درصد را موتورسیکلت سوار و ترک نشین و 9 درصد عابران پیاده شامل شده است.
رئیس پلیس راه استان مرکزی گفت: 60 درصد تصادفات جاده ای استان در این مدت مربوط به پلاک های غیر بومی و 40 درصد بومی بوده است.
سرهنگ کهریزی خاطرنشان کرد: 46 درصد حوادث رانندگی جاده ای استان مرکزی امسال بین ساعات 12 ظهر تا 20 اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: 165 میلیون و 307هزار و 499 وسیله نقلیه در 9 ماه امسال در جاده های استان مرکزی تردد کرده که این حجم خودرو در مدت مشابه پارسال 24 میلیون و 263 هزار و 264 وسیله نقلیه بوده و رشد 17 درصدی دارد.
رئیس پلیس راه استان مرکزی ادامه داد: 14 درصد تردد در جاده های استان در این مدت مربوط به خودروهای سواری و 27 درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین بوده است.
سرهنگ کهریزی خاطر نشان کرد: 6 هزار و 328 کیلومتر راه در استان مرکزی وجود دارد که 207 کیلومتر معادل سه درصد این جاده ها را آزاد راه، 462 کیلومتر معادل هفت درصد بزرگراه، 437 کیلومتر معادل هفت درصد راه اصلی، 814 کیلومترمعادل 13 درصد راه فرعی و چهار هزار و 408 کیلومترمعادل 70 درصد راه روستایی است و 90 درصد راه های استان مرکزی به صورت 2 طرفه است.
رئیس پلیس راه استان مرکزی یاد آور شد: بر اساس آمارهای موجود شمار کشته های ترافیکی کشور از 28 هزار نفر در سال 84 با وجود افزایش تعداد وسایل نقلیه به 16 هزار و 201 نفر در سال گذشته کاهش یافته است که این مهم نشان از بهبود فعالیت های پیشگیری درکاهش بار این حوادث در جاده های است.
سرهنگ کهریزی افزود: در صورتی که همزمان با افزایش تعداد خودروها ایمنی آن ها نیز بهبودیابد شمار فوتی ها بر اثر حوادث کمتر می شود.
وی با بیان ایمکه رتبه نخست تصادف های جاده ای استان مرکزی مربوط به آزاد راه ساوه - همدان است، گفت: 26 نفر بر اثر حوادث جاده ای سال 95 و 40 نفر سال گذشته در این آزاد راه جان خود را از دست دادند که 70 درصد این اتفاق ها در خط تردد همدان به سمت ساوه رخ داده است.
رئیس پلیس راه استان مرکزی افزود:32 نفر در 9 ماه امسال بر اثر حوادث رانندگی در آزاد راه ساوه- همدان جان خود را از دست داده اند که 73 درصد این اتفاق ها در مسیر همدان به سمت ساوه بوده است.
سرهنگ کهریزی اظهار داشت: نبود استراحتگاه بین راهی در مسیر 100 کیلومتری آزاد راه همدان به سمت ساوه از جمله مهمترین عوامل افزایش حوادث رانندگی در این مسیر است.
وی، نبود روشنایی در مسیر آزاد راه ساوه- همدان را از دیگر عوامل افزایش آمار حوادث ترافیکی منجر به فوت در این جاده عنوان کرد و گفت: با توجه به عوارضی که از مردم گرفته می شود به جز اجرای طرح روشنایی در تقاطع نوبران و غرق آباد در مسیر این آزاد راه هیچگونه طرح روشنایی اجرا نشده است.
رئیس پلیس راه استان مرکزی خاطرنشان کرد: کمبود دوربین های کنترل هوشمند ترافیکی و مراکز امداد و نجات هلال احمر و اورژانس در آزاد راه ساوه- همدان از دیگر عوامل افزایش آمار فوتی در این آزاد راه است.
سرهنگ کهریزی خاطرنشان کرد: آزاد راه ساوه – تهران امسال 35 کشته ترافیکی داشته که 21 نفر این افراد در مسیر تهران و 14 نفر در مسیر ساوه این آزاد راه جان خود را از دست داده اند.
وی ادامه داد: 23 نفر این کشته های ترافیکی از کیلومتر 50 تا انتها آزاد راه ساوه- تهران قربانی تصادف شده اند.
رئیس پلیس راه استان مرکزی نبود روشنایی، مجتمع خدمات رفاهی و دوربین هوشمند ترافیکی را از جمله افزایش آمار فوتی در آزاد راه ساوه- تهران عنوان کرد.
سرهنگ کهریزی گفت: 28 نفر در 9 ماه امسال در جاده اراک- سلفچگان جان خود را از دست داده اند که 10 فوتی در کیلومتر نخست این جاده بوده است.
وی ادامه داد: نزدیکی استان مرکزی به استان های تهران و قم، خستگی و خواب آلودگی رانندگان از جمله مهمترین عوامل بروز حادثه در این جاده بوده است.
رئیس پلیس راه استان مرکزی گفت: 90 درصد جاده های استان 2 طرفه بوده و آمارها بیانگر آن است که 60 درصد تصادفات منجر به فوت در این جاده ها رخ داده است.
سرهنگ کهریزی افزود: به جز بهبود جاده اراک- خمین و بوئین زهرا از 20 سال گذشته تا کنون اقدام خاصی در راستای افزایش ایمنی در جاده های 2 طرفه در استان مرکزی انجام نشده است.
وی ادامه داد: 80 دوربرگردان در مسیرهای برون شهری استان مرکزی وجود دارد و تمامی آن هاغیر استاندارد و از ایمنی و شعاع کافی برای گردش وسایل نقلیه برخوردار نیستند.

*** اصلاح نواقص جاده ای استان مرکزی تا 2 سال آینده
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: اقدام هایی برای ایمنی جاده های استان، میزان سرعت مطمئن و قوانین و مقرراتی برای رانندگی در راه های برون شهری تعیین شده است که رعایت آن ها نقش مهمی در کاهش حوادث به همراه دارد.
«علیرضا اختری»، اصلاح شیب شیروانی با هدف کاهش حوادث رانندگی را از برنامه های اولویت دار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی عنوان کرد و افزود: اجرای شیب شیروانی و بخشنده کردن راه ها نقش مهمی در کاهش حوادث رانندگی و تلفات جاده ای در هنگام خروج خودرواز جاده و واژگونی به همراه دارد.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود تا 2 سال آینده تمامی جاده های استان مرکزی رعایت شیب شیروانی صورت بگیرد و میزان بخشندگی جاده ها در هنگام خروج خودروها و واژگونی آن ها افزایش یابد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی یادآور شد: شیب شیروانی 900 کیلومتر از جاده های این استان پارسال انجام شد و اصلاحات لازم پیچ های تند در مسیر های جاده ای روستایی صورت گرفت.
اختری گفت: خط کشی 90 درصد از جاده های استان مرکزی سال گذشته انجام شده که با افزایش قیمت ها در سال جاری این اداره کل مشکلاتی برای انجام خط کشی در سطح جاده های استان مرکزی پیدا کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح فوکسیل(قیر پاشی برای احیای رویه آسفالت جاده ها و جلوگیری از جاری شدن سنگ ریزه ها) و جلوگیری از هدر رفت منابع اقتصادی هیچ گونه خط کشی در جاده های استان تا نوروز انجام نمی شود.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی پیش بینی کرد: 26 کیلومتر طرح روشنایی و 80 درصد روکش آسفالت آزاد راه ساوه- تهران سال آینده انجام می شود.
اختری گفت: طرح درختکاری و فضای سبز امسال در آزاد راه ساوه- تهران انجام شده است و پیش بینی می شود سال آینده این طرح در آزاد راه ساوه- همدان نیز اجرایی شود.
وی ادامه داد: 32 نقطه پرحادثه در جاده های استان مرکزی وجود دارد که آشکار سازی اولیه این نقاط انجام گرفته و مشکلات 10 نقطه رفع شده است.

***621 امداد جاده ای در استان مرکزی انجام شد
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 12 پایگاه ثابت، هشت پایگاه سیاردر طرح های مختلف تابستانی و نوروزی و یک پایگاه کوهستانی در استان ارایه خدمت به حادثه دیدگان جاده ای این خطه را در دستور کار دارند.
«محمد محمدی» افزود: 16 مورد از اقلام مورد نیاز برای امداد رسانی در طرح زمستانی جاده های استان مرکزی در انبارهای جمعیت هلال احمر استان ذخیره سازی شده است.
وی ادامه داد: انبارهای ذخیره سازی جمعیت هلال احمر استان مرکزی در شهرستان ها از استانداردهای لازم برخوردار است وبا توجه به جمعیت شهرستان ها برای امداد رسانی حوادث احتمالی تجهیز شده اند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: 922 ماموریت امدادی امسال توسط جمعیت هلال احمر استان در راه های برون شهری انجام شد و چهار هزار و 553 نفر کمک دریافت کردند.
محمدی گفت: 621 فقره از مجموع ماموریت های انجام شده در سال جاری جاده ای بود که در خلال آن 562 نفر به مراکز درمانی منتقل شده است.
وی نجات و رهایی مصدومان گرفتار در خودرو را از جمله مهمترین وظایف هلال احمر در امداد جاده ای دانست و افزود: 49 نفر رهایی از خودرو و 238 نفر اسکان اضطراری امسال توسط جمعیت هلال احمر استان انجام شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی ادامه داد: خدمات ارایه شده توسط جمعیت هلال احمر این استان به مصدومان امسال نسبت به مدت مشابه قبل 35 درصد افزایش یافته است.
محمدی گفت: انجام ماموریت ها در این مدت نسبت در قیاس به پارسال 2 درصد، انتقال مصدومان 2 و پنج دهم درصد و اسکان اضطراری نیز هشت و پنج دهم درصد افزایش دارد.
وی ادامه داد: 316 مورد از مجموع ماموریت های انجام شده امسال این جمعیت در جاده های استان واژگونی، 261 مورد تصادف در مسیرهای 2 طرفه و 39 مورد نیز انحراف به چپ و پنج مورد نقص فنی بوده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی با یادآوری اجرای طرح زمستانی از ابتدای آذرماهن توسط هلال احمر استان، افزود: 884 نفر در این مدت در برف و کولاک از خدمات امدادی جمعیت هلال احمر استان بهره مند شده اند و 300 خدرو نیز توسط امدادگران رها سازی شده است.
محمدی استاندارد استقرار امدادگران جمعیت هلال احمر و اورژانس در جاده های کشور را 40 کیلومتر عنوان کرد و گفت: به جز آزاد راه ساوه- همدان که کمبودهایی وجود دارد در بقیه جاده های استان این استاندارد رعایت شده است.
وی یاد آور شد: بر اساس مطالعه های انجام شده حضور به موقع تیم امدادی در محل حادثه و انتقال به موقع مصدومان به مراکز درمانی از جمله عوامل افزایش تعداد فوتی های حوادث جاده ای در بیمارستان های استان است.

***43 هزار و 115 ماموریت توسط اورژانس در استان مرکزی انجام شد
رئیس اورژانس استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: 43 هزار و 115 ماموریت امسال توسط اورژانس استان انجام شد که 16 هزار و 216 مورد این ماموریت ترافیکی بوده است.
دکتر«پریا بهرامی» افزود: هشت هزار و 61 مورد از مجموع ماموریت های ترافیکی شهری و هشت هزار و 155 مورد جاده ای بوده است.
وی ادامه داد: ماموریت ترافیکی در جاده های استان مرکزی نسبت به مدت مشابه قبل پارسال 11 درصد و ماموریت شهری 2 درصد کاهش داشته است.
رئیس اورژانس استان مرکزی خاطرنشان کرد: 186 مورد مرگ حوادث ترافیکی در راه های برون شهری استان در ماموریت های اورژانس پیش از رسیدن اورژانس و یا در حضور تکنسین رخ داده است.
دکتر بهرامی گفت: شمار کشته های ترافیکی شهری امسال در قیاس با مدت مشابه پارسال 28 درصد کاهش و جاده ای 18 درصد افزایش داشته که باید با راهبرد کارشناسی اقدامی عملی برای مهار حوادث ترافیکی راه های برون شهری استان داشت.
وی با یادآوری آغاز فعالیت اورژانس هوایی و موتوری استان مرکزی از شهریور امسال، افزود: 18 ماموریت اورژانس هوایی و 167 ماموریت اورژانس موتوری در این مدت در استان انجام شده است.
رئیس اورژانس استان مرکزی خاطرنشان کرد: بهره گیری از اورژانس موتوری با توجه به حجم ترافیک شهرها نقش مهمی درکاهش حضور اورژانس بر بالین مصدومات ترافیکی برعهده دارد.
دکتر بهرامی گفت: بهره گیری از اورژانس هوایی برای امداد رسانی به مصدومان از طلوع تا غروب خورشید و اورژانس موتوری تنها در سطح شهرها امکان پذیر است.
وی ادامه داد: به منظور خدمت رسانی و انتقال مصدومان حوادث رانندگی به مراکز درمانی در تمامی مناطق حساس و پرحادثه با کمک فرمانداران استان مرکزی مکانی برای فرود بالگرد جانمایی شده است.
دکتر بهرامی افزود: با توجه به مشکلاتی که در آزاد راه ساوه- همدان وجود دارد آمادگی خدمت رسانی به مصدومان در این آزاد راه از طریق اورژانس هوایی استان اعلام شده است.
رئیس اورژانس استان مرکزی آغاز فعالیت سه پایگاه اورژانس روستایی و عشایری در این استان خبر داد و گفت: این پایگاه ها در مناطق صعب العبور و کوهستانی منطقه آقداش شهرستان خنداب، شهراب تفرش و دستجان شهرستان فراهان ایجاد شده است و بهره برداری از پایگاه روستایی و عشایری منطقه دینه کبود و شهری منطقه خیبر همزمان به دهه مبارک فجر آغاز می شود.
دکتر بهرامی گفت: با توجه به اینکه آمبولانس های موجود در استان مرکزی مناسب خدمت رسانی و امدادرسانی در مناطق کوهستانی و صعب العبور استان نیست در خواست دریافت آمبولانس های کمک دار به مرکز ارایه شده است.
وی ادامه داد: با اقدام های صورت گرفته میانگین زمان رسیدن اورژانس بر بالین مصدومان در ماموریت های شهری در 9 ماه امسال هفت دقیقه و 35 ثانیه در جاده ها 11 دقیقه و 42 ثانیه بوده است.
رئیس اورژانس استان مرکزی از بهره برداری از آمبولانس تجهیزات سیاربا هدف خدمت رسانی به مصدومان حوادث رانندگی در جاده های استان خبر داد و گفت: تجهیزات مورد نیاز برای خدمت رسانی به 10 مصدوم به صورت همزمان در این آمبولانس آماده سازی شده است.
دکتر بهرامی افزود: در حوادث رانندگی که مصدومان متعدد علاوه بر اینکه از اتوبوس آمبولانس استفاده می شود امکان استفاده از امبولانس تجهیزات سیار نیز فراهم شده است.
وی یادآور شد: 274 هزار تماس امسال با مرکز پیام 115 برقرار شده که 11 هزار مورد این تماس ها مزاحم تلفنی بوده است.
رئیس اورژانس استان مرکزی افزود: مزاحم تلفنی علاوه بر افزایش سختی کار اورژانس کاهش کیفیت امداد رسانی به مصدومان را به همراه دارد.

*** جاده های پرتردد در قلب کشور عامل افزایش شمار تصادف های استان مرکزی
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: وجود تنوع اقلیمی و زیارتگاه ها در برخی نقاط کشور افزایش حضور مردم در این نقاط را به همراه داشته و تعجیل در رسیدن و خودروهای نا ایمن افزایش حوادث رانندگی و تلفات جاده ای را در کشور به همراه داشته است.
«حمید رضا نوازنی» افزود: وسعت پهناور ایران اسلامی افزایش مسافت مسافرت ها و نبود اعتقاد برای استراحت در هنگام رانندگی در جاده ها از دیگر عوامل افزایش حوادث ترافیکی در کشور است.
وی ادامه داد: تمرکز گرایی و استقرار 50 درصد از ظرفیت ها و مراکز آموزشی کشور در تهران و قرارگرفتن استان مرکزی در قلب کشور و مسیر شاه راه شمال به جنوب و غرب به شرق از مهمترین علل بالا بودن آمار تصادف جاده ای در این خطه است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: 60 درصد تصادف های منجر به مرگ در استان را پلاک های غیر بومی تشکیل می دهند که مهم نشان از خستگی و خواب آلودگی رانندگان عبوری از استان را دارد.
نوازنی، مشکلات اقتصادی را از دیگر عوامل بروز حوادث رانندگی در جاده های کشور و استان مرکزی دانست و گفت: مشکلات اقتصادی موجب شده است مردم از خودروهای نا ایمن در مسافرت ها استفاده کنند که این مهم افزایش تلفات جاده ای را در هنگام تصادفات به همراه دارد.
وی ادامه داد: افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار نیز از دیگر علل گرایش مردم به سفرهای جاده ای و استفاده از خودروهای بی کیفیت است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: پرداخت یارانه بلیت قطار و هواپیما از جمله راهکارهای افزایش مسافرت های ریلی و هوایی و کاهش تلفات جاده ای در کشور و استان است.
نوازنی یادآور شد: حوادث رانندگی سالانه 16 هزار کشته و سه تا چهار برابر این افراد مصدوم در کشور به همراه دارد و بیمه ها مجبور به پرداخت دیه این افراد هستند.
وی ادامه داد: با انجام برنامه ریزی و بهره گیری از ظرفیت بیمه ها می توان ضمن افزایش ایمنی جاده ها حوادث و تلفات جاده ای را نیز در کشور کاهش داد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی یاد آور شد: حدود 90 درصد بار کشور توسط حمل و نقل جاده ای جا به جا می شود که این مهماز اشتباهات استراتژیک کشور است.
نوازنی گفت: کاهش حجم جابه جایی بار از طریق حمل و نقل جاده ای علاوه بر کاهش حوادث جاده ای رونق در حمل و نقل ریلی در کشور را به همراه دارد.
6 هزار و 400 کیلومتر انواع آزاد راه، راه اصلی و راه روستایی در استان مرکزی وجود دارد که چهار هزار کیلومتر آن راه روستایی است.
روزانه حدود 490 هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جاده ای استان مرکزی تردد می کند.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.