«امیر انصاری» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیامدهای فرونشست زمین با ایجاد شیارهای عمیق در خاک و فروچاله ها در برخی از مناطق استان مرکزی به ویژه اراک نمایان شده و تداوم این مهم فاجعه بار خواهد بود.
وی اظهار داشت: فرونشست زمین آثار منفی زیادی را در بخش های عمرانی، زیستی، کشاورزی، صنعت و زیرساخت ها به دنبال دارد و می طلبد که مسئولان ارشد استانی این مهم را به عنوان دغدغه اولویت دار در دستور کار قراردهند و با همراهی ظرفیت دانشگاهی و اجرایی استان برنامه های کارآمد ضربتی در این راستا اعمال کنند.
این پژوهشگر زیست محیطی ادامه داد: مطالعات علمی و اصولی در راستای فرونشست زمین مناطق مختلف استان وجود ندارد و باید مشخص شود که سهم خشکسالی، فعالیت های انسانی و الگوی مصرف آب در بروز این بحران چقدر است و باید که راهکارهای عملیاتی را در اتاق فرماندهی مهار فرونشست زمین استان اجرایی کرد.
انصاری یادآور شد: به گفته مقامات استان مرکزی تنها در دشت اراک در دو جبهه شمال غربی و شرق و در اراضی روستاهای هزاوه، قلعه نو و شهوه فرونشست با عمق پنج متر اتفاق افتاده که باید تبعات آن بر تاسیسات زیربنایی، جاده، سازه های ساختمانی، بافت خاک و کشاورزی با دقت ارزیابی شود و ترسیمی از آینده این رخداد جمع آوری و با مشارکت همه بخش ها مدیریت لازم صورت بگیرد.
وی عنوان کرد: چهره های علمی و دانشگاهی برای مشارکت جویی در حل این معضل آمادگی دارند و باید ابتدا پهنه بندی مناطق خطرافرین و درمعرض خطر تهیه شده و با تشکیل ستاد ویژه و کمیته های زیرگروه اقدامات هدفمند در این زمینه صورت گیرد.
در سه دهه اخیر سالانه دست اراک به طور میانگین افت 60 سانتیمتری منابع آب زیرزمینی را تجربه کرده است.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در مصارف آشامیدنی است.
6013/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.