«مجید آنجفی» روز سه شنبه در نشست بررسی مشکلات کشاوزان خمین، افزود: سهم ابلاغی این استان از بند (خ) ماده «33» قانون برنامه ششم توسعه برای جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی 460 میلیارد ریال است که کفاف این سطح از زیان را نمی دهد.
وی اظهارداشت: بر اساس مصوبه کارگروه هر شهرستان کشاورزان واجد شرایط می توانند از مزایای پیش بینی شده در تخفیف و بخشودگی تسهیلات بهره مند شوند.
وی بیان کرد: بانک کشاورزی نیز شرایطی دارد که کشاورزان می توانند از این شرایط ویژه در حوزه تسهیلات استفاده کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: شرایط ویژه تخفیف و بخشودگی تسهیلات در قانون برنامه بودجه رداران کشاورزی است که تسهیلات 80 تا 120 میلیارد ریالی دریافت کردند.
آنجفی در خصوص مشکلات کشاورزان گفت: طیف بزرگی از مشکلات حوزه کشاورزی با هم افزایی و همفکری قابل حل است.
وی عنوان کرد: مرغداران از بخش هایی کشاورزی هستند که مشکلات بسیاری دارند و قیمت نهاده های مرغداری به شدت بالا رفته و مرغداران برای تامین نهاده ها در تنگنا می باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: دولت فروشنده و تامین کننده نهادهای دامی نیست بلکه تسهیلگر است و در مواقع اضطراری برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت نهاده ها اقدام به توزیع از طریق شرکت پشتیبانی می کند.
آنجفی افزود: نهاده هایی نظیر ذرت، جو و سویا سال های گذشته به دلیل استفاده نشدن در انبارها کیفیت را از دست می داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: ذخایر شرکت پشتیبانی به قدری نیست که جوابگوی تقاضا باشد و عرضه و تقاضا نهاده های مرغداری اینک با هم همخوانی ندارد.
آنجفی گفت: شرکت پشتیبانی 40 هزار تن نهاده مرغ را ذخیره دارد اما، مجوز توزیع ندارد ضمن اینکه این استان معین است و سه استان دیگر را پشتیبانی می کند.
وی ادامه داد: میانگین جوجه ریزی در سال های گذشته 2 میلیون و 200 هزار قطعه بوده که اکنون این میانگین به سه میلیون و 350هزار قطعه افزایش یافته و این افزایش نشان می دهد صنعت مرغداری سود آور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: تولید کننده بایستی به قیمت واقعی تمام شده محصول عرضه کند و مصرف کننده نیز باید به قیمت واقعی محصول بخرد اما اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و از طرف دیگر افزایش قیمت نهاده ها این امر امکان پذیر نیست.
آنجفی با بیان اینکه یارانه تخصیصی به دست تولید کننده نمی رسد، افزود: یارانه باید به دست مصرف کننده برسد تا قدرت خرید مردم بالا رود و بتواند محصول را با قیمت واقعی تمام شده خریداری کند.
وی در خصوص کمبود کود شیمیایی گفت: 69 درصد از سهمیه کود ازته، 83 درصد فسفاته و 67 درصد کود پتاسه توزیع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: این استان رتبه سوم را در بخش توزیع سهمیه کود شیمیایی در کشور دارد و 38 هزار و 500 تن کود ازته و 11 هزار و 500 تن فسفات تامین شده که نیاز این استان به ترتیب 55 هزار تن و 14 هزار تن است.
وی گفت: 5 هزار تن سهمیه کود ازته، 12 هزار تن فسفات و چهار هزار تن پتاس در سال گذشته سهمیه این استان بود که امسال با توجه به افزایش مصرف کود و قیمت در بازار تقاضا تامین آن افزایش یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کمبود کود قابل جبران است و راهکار جبران این کمبود استفاده از کودهای بیولوژیکی و محلول پاشی است.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: خمین منطقه ای کشاورز ی است که عمده تولید و اشتغال آن در این حوزه است اما در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات جوی معیشت کشاورزان با تنگناهایی مواجه شده است.
«احمد طهرانی» افزود: پایین بودن نرخ تضمینی محصولات، قیمت بالای نهاده های دامی، کمبود آب، پرداخت نشدن تسهیلات در بخش دامداری و کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی این خطه است.
وی بیان کرد: این شهرستان در بخش تامین آب کشاورزی و تخصیص اعتبار ملی باید به صورت ویژه دیده شود چرا که درآمد کشاورزان کاهش یافته و قادر نیستند سهم آورده را در اجرای طرح های آبیاری نوین تامین کنند.
فرماندار خمین گفت: با افزایش بارندگی در سال زراعی جاری و افزایش دیم کاری به کود شیمیایی بیشتری نیاز است که اکنون کشاورزان با کمبود کود شیمیایی در کشت پاییزه مواجه هستند.
در این نشست کشاورزان و مرغداران قیمت بالای نهاده های مرغداری، امهال تسهیلات، کمبود کود شیمیایی، کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش را از مهمترین مشکلات بیان کردند.
52 درصد از جمعیت 105 هزار نفری خمین کشاورز هستند.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.