حجت الاسلام والمسلمین «قاسم عبدالهی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ملت ایران پیش از انقلاب اسلامی به دلیل نداشتن اعتماد به حاکم شرع و قضات از مراجعه به دستگاه قضا خودداری می کردند و بسیاری از مشکلات و مسائل مردم با مداخله ریش سفیدان و شیوه کدخدامنشی حل و فصل می شد.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به دلیل بهره گیری از موازین اسلامی و اهل بیتی در تدوین قوانین دادگستری و همچنین بهره گیری از قضات منصف و عادل، اطمینان مردم به دستگاه قضا بیشتر شد و به هیمن دلیل مردم برای حل مشکلات خود به دستگاه قضا مراجعه می کردند.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی اظهار داشت: برخی افراد مغرض افزایش پرونده های ورودی به دستگاه قضا را ضعف انقلاب اسلامی می دانند در صورتی که این مهم نه تنها نقطه ضعف انقلاب نیست بلکه نقطه قوت و اطمینان مردم به ارزش های انقلاب اسلامی است که دستگاه قضا را محل دریافت حقوق حقه خود می دانند.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالهی افزود: پس از انقلاب به خصوص در دهه گذشته رسیدگی به پرونده های دستگاه قضا از صفر تا 100 به صورت الکترونیکی شد و امروز تمام ابلاغیه ها در بخش های مختلف قضایی از حالت سنتی خارج و به صورت الکترونیکی ابلاغ می شود.
وی بیان کرد: دستگاه قضا در دولت الکترونیک بسیار موفق عمل کرده و اکنون مراجعه کنندگان به این دستگاه با ارائه شماره ملی خود در هر لحظه از شبانه روز از سیر پرونده خود آگاه می شوند.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: اکنون 85 درصد ابلاغیه های دادگستری استان مرکزی و 80 درصد ابلاغیه های کشور به صورت الکترونیکی انجام می شود و این مهم رضایت مراجعه کنندگان را به دنبال داشته است.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالهی اضافه کرد: ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز از طرح های مهم قوه قضاییه است و از راهکارهای مناسب برای تحقق حقوق عامه و شهروندی است.
وی گفت: ارایه و پیگیری دادخواست، شکواییه، اظهارنامه، ارایه لایحه، مدارک و مستندات پرونده، اطلاع‌ رسانی پرونده، اطلاع از آخرین وضعیت پرونده، رویت خلاصه موضوعات پرونده، مشاهده روند کار، مشاهده ردیف های فرعی و محاسبه هزینه دادرسی از جمله مزیت ها و امکانات خدمات الکترونیک قضایی است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک و هماهنگی با دادگستری، می توان از سرگردانی و اتلاف وقت و هزینه مراجعان به مراجع قضایی جلوگیری کرد.
حجت الاسلام عبدالهی افزود: طرح پیشگیری از وقوع جرم نیز یکی از دستاوردهای نظام اسلامی در دستگاه قضا است که با برنامه های مختلف این موضوع از طریق دادستانی ها با جدیت پیگیری می شود و استان مرکزی در 6 ماه نخست امسال با اجرای 50 برنامه پیشگیری از وقوع جرم، استان دوم کشور معرفی شد.
وی ایجاد مراکز مشاوره خانواده با همکاری اداره کل بهزیستی را یکی دیگر از طرح های دادگستری کل استان مرکزی و در نهایت کشور دانست و گفت: پرونده های خانوادگی پیش از ورود به دادگستری به این مراکز ارسال می شود که تا کنون نقش مهمی در کاهش طلاق داشته است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی تاکید کرد: دشمنان نظام اسلامی با افزایش و تشدید تحریم ها قصد دارند که مردم را از آینده نظام اسلامی ناامید کرده اما ملت ایران با آگاهی از توطئه های دشمنان و حمایت همه جانبه از ولایت فقیه و حضور پرشکوه در راهپیمایی 22 بهمن یکبار دیگر نقشه شوم دشمنان را نقش برآب می کنند.
220 قاضی در شهرستان های 12 گانه استان مرکزی فعالیت می کنند.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.