«غلامرضا گودرزی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: معرفی 12 رقم لوبیا از جمله یاقوت، صالح، غفار، کوشا، درسا، صدری، پاک، شکوفا، درخشان، اختر، افق و دادفر، شناسایی چندین لاین مقاوم به آفت کنه 2 نقطه ای لوبیا برای نخستین بار در جهان، شناسایی ژنو تیپ های متحمل به خشکی در لوبیا و تهیه نقشه پوشش گیاهی و تعیین 48 تیپ گیاهی از جمله دستاوردهای پژوهش کشاورزی در استان مرکزی است.
وی ادامه داد: شناسایی و معرفی مناسب ترین کلن صنوبر برای زراعت چوب با تولید بالا، تحمل به آفات و بیماری ها، معرفی ژنو تیپ های برتر گل محمدی و آویشن، شناسایی و معرفی بیماری پاخوره گندم برای نخستین بار در استان، ارایه راهکار اجرایی برای مدیریت تلفیقی کنترل کرم خراط گردو در باغات، تهیه شناسنامه حوزه های آبخیز استان و تغذیه مصنوعی سفره آب زیر زمینی در پایین دست مظهر قنات در باغ های زراعی به روش چاه از دیگر دستاوردهای پژوهشی در این مرکز بوده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مدیریت تولید مثل و افزایش روند بره گیری، شناسایی و پیشگیری از کمبود مواد غذایی در دام، تهیه نقشه حاصلخیزی عناصر کم مصرف و پر مصرف خاک های زراعی در استان، تعیین روش های کشت غلات و لوبیا و معرفی و ثبت ارقام جدید انار نیز از دیگر تحقیقاتی است که در سایه انقلاب اسلامی در این استان به بار نشسته است.
گودرزی ادامه داد: یکهزار و 300 مقاله در این مدت در مجلات علمی و همایش ها و 550 فقره مقاله نیز در مجلات علمی پژوهشی منتشر شده و 85 طرح پژوهشی نیز اکنون در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در دست انجام است.
وی افزود: 191 کتاب و نشریه علمی با آغاز فعالیت این مرکز در استان مرکزی منتشر شده، 130 پایان نامه دانشجویی توسط مرکز هدایت، 45 رقم جدید نیز تولید و معرفی و 80 تن بذر اصلاح شده لوبیا نیز تولید شده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: نظارت و کنترل بر 55 هزار هکتار از مزارع بذری استان، نظارت و کنترل هشت میلیون و 500 هزار اصله تولید نهال شناسه دار از دیگر دستاوردهای این مرکز است.
گودرزی خاطرنشان کرد: 12 رقم لوبیا، 15 رقم غلات، هفت رقم دانه های روغنی، 2 رقم صنوبر، پنج رقم انار و پنج رقم گیاهان علوفه ای در چهار دهه انقلاب اسلامی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی معرفی و تولید شده است.
وی ادامه داد: مشارکت در انتخاب و معرفی هفت رقم گندم، پنج رقم جو، معرفی 12 رقم لوبیا، پنج رقم کلزا، یک رقم آفتابگردان و یک رقم گلرنگ از دیگر دستاوردهای این مرکز در چهار دهه اخیر است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: 2 رقم شبدر، یک رقم سورگم، پنج رقم انار، انتخاب 6 لاین امید بخش گندم، چهار قم جو، 2 رقم صنوبر و یک رقم ماشک با مشارکت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان معرفی شده است.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.
این مرکز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم کرده است.
2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می کنند.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.