شهرستان خمین با وجود موقعیت جغرافیایی مناسب و برخورداری از منابع پایه آب و خاک در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از قطار توسعه صنعتی جامانده بود و در چهار دهه اخیر با اقدامات هدفمند غبار محرومیت از چهره این شهر برگرفته شده و زنجیره تولید و رونق اقتصادی روز به روز در این خطه پربارتر شده است.
تصویب هیات دولت در سال 89 برای قرار گرفتن شهرستان خمین در ردیف بودجه ای ناطق کمتر برخوردار از جمله راهبردهایی بود که پس از انقلاب اسلامی توانست در اصلاح نواقص و ترمیم محرومیت های همین یاریگر باشد و زادگاه امام راحل با بهره مندی از این امتیاز و مزیت شرایطی یافت تا زیرساخت های لازم را برای توسعه همه جانبه و رونق اقتصادی و صنعتی خود مهیا کند که این هدیه ای ارزشمند با مردم خمین بود.
با این تصمیم اثربخش خمین توانست جهش بزرگی را در صنعت خود با ایجاد شهرک، ناحیه و قطب صنعتی تجربه کند و استقرار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در این زیرساخت ها ضمن تولید و درآمدزایی توانست که در عرصه اشتغالزایی نیز برای این شهرستان که بیشتر مزیت کشاورزی داشت نقش آفرینی کند.
دولت تدبیر و امید برای کمک به توسعه زادگاه امام راحل(ره)، شهرستان خمین را در فهرست مناطق کمتر توسعه یافته قرار داد و این مهم با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری جنبه اجرایی به خود گرفت که این اقدام نیز تاثیر عملی خود را در توسعه صنعتی و اقتصادی این منطقه گذاشته و زادگاه امام راحل اکنون سهم مناسبی را در کنار دیگر شهرستان های استان مرکزی برای رشد صنعتی و توسعه متوازن دارد.
بر اساس ابلاغیه الحاق خمین به فهرست مناطق کمتر توسعه یافته در امور حمایتی، شهرها، بخش ها و دهستان های این شهرستان در زمره مناطق محروم و کمترتوسعه یافته شناخته شده و از مزایای ویژه بهره مند می شوند.
به موجب این خدمات، برای توسعه فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری، صنعتگران متقاضی در خمین از تخفیف 50 درصدی در شهرک ها و نواحی صنعتی برخوردار می شوند ومعافیت های مالیاتی و مشوق های جذب سرمایه گذاری در این شهرستان افزایش می یابد.
سرمایه گذاری و اشتغال به عنوان کن موثر در اقتصاد به جاذبه نیاز دارد و انتیاز تصویب نامه دولت برای خمین مشوق سرمایه گذارانی است که به دنبال توجیه اقتصادی و ارزش افزوده هستند.
بهره گیری از سرمایه های داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاران توانمند، راهی برای تسریع حرکت اقتصاد به سوی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار است و شهرستان خمین در این بین با توجه به وجود ظرفیت هایش مستعد و آماده رشد و بلوغ صنعتی است.
استاندار مرکزی گفت: زادگاه امام راحل پیش از انقلاب اسلامی به دلیل برخی دلایل سیاسی از گردونه توسعه کنار گذاشته شده بود و این شهرستان از بسیاری شاخص ها نسبت به سایر مناطق استان عقب مانده بود.
سید «علی آقازاده» افزود: خمین به دلیل شرایط استراتژیک جغرافیایی توانمندی بالایی را در ایجاد و توسعه صنعت دارد اما قبل از انقلاب این مزیت نادیده گرفته شده و در پراکنش واحدهای صنعتی استان مرکزی خمین نصیب اندکی داشت.
وی ادامه داد: نگاه عدالت محور انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر سبب شد که توجه ویژه ای به خمین شود و با قرار دادن این شهر در در ردیف مناطق کمتر توسعه یافته و معافیت های مالیاتی و اجرایی شدن طرح توسعه زادگاه امام راحل، تمهیداتی اندیشیده شد که مردم این خطه نیز طعم توسعه و رفاه را بچشند و مناسبات صنعت با دید کارشناسی در این خطه جان بگیرد.
استاندار مرکزی ادامه داد: با بهبود زیرساخت های اساسی طی سال های خیر خمین به تدریج در ریل توسعه صنعتی قرار گرفته و اکنون صنایعی در این شهرستان راه اندازی شده و یا مراحل ایجاد را می گذرانند که افتخار ملی و حوزه تولید هستند و توانسته اند در مدت کوتاه چهره اقتصادی خمین را متحول کنند.
استاندار مرکزی گفت: بخش نخست بزرگترین واحد تولید کننده سلول های خورشیدی کشور و خاورمیانه در خمین تا پایان امسال بهره برداری می شود که این صنعت نه تنها افتخار برای استان مرکزی که در سطح کشور اهمیت داشته و آثار و پیامدهای آن دامنه گسترده ای دارد.
آقازاده افزود: این واحد تولیدی در ناحیه صنعتی شهید سعیدی خمین در دست انجام است و اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اظهارداشت: همه تجهیزات این واحد صنعتی از کشورهای اروپایی خریداری شده که بیشتر آن ها وارد سایت شده و مایحتاج باقی نیز به زودی نصب می شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: مجتمع پرورش طیور در حوزه فعالیت های صنایع کشاورزی خمین نیز در مراحل ایجاد و راه اندازی است که به عنوان بزرگترین واحد پرورش طیور تخم گذار و گوشتی خاورمیانه است.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: این طرح با ارزش افزوده اقتصادی بالا و اشتغال پایدار با ظرفیت اسمی تولید سالانه 2 میلیون قطعه به عنوان مرکزی برای پشتیبانی تمامی واحدهای پرورش طیور منطقه تعیین شده است که با راه اندازی آن سه هزار فرصت شغلی جدید به طور مستقیم در خمین ایجاد می شود.
آقازاده بیان کرد: مجتمع های گردشگری و درمانی در شهرستان خمین نیز در حال راه اندازی است که همراه با ده ها طرح صنعتی دیگر بخش صنعت می تواند عامل تحول اقتصادی در زادگاه امام راحل شود.
استاندار مرکزی با تاکید بر تکمیل و بهره برداری از مجتمع پتروشیمی خمین تا نیمه سال آینده افزود: این طرح صنعتی مهم اشتغال 350 نفری دارد که به طور غیرمستقیم نیز تا سه برابرفرصت های شغلی اشاره شده کارآفرینی می کند و این مهم نیز از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی در این شهرستان محسوب می شود.
وی گفت: شرکت فروسیلیسیوم در خمین نیز به عنوان چهارمین شرکت تولید کننده این محصول در کشور زمستان پارسال به بهره برداری رسید و با راه اندازی این واحد صنعتی 120 اشتغال مستقیم و 170 اشتغال غیر مستقیم در این شهرستان فراهم شد.
استاندار مرکزی بیان کرد: ایجاد مجموعه صنایع زیردستی در کنار طرح توسعه این واحد صنعتی مزیتی اقتصادی برای خمین است و اشتغال و تولید ثروت را با خود به همراه خواهد داشت که این مهم با قوت پیگیری می شود.
آقازاده گفت: با بهره برداری و اجرای طرح های توسعه ای اقتصادی بزرگ، خمین امسال به رونق و توسعه صنعتی دست می یابد و مهمترین معضل این شهرستان که نرخ بالای بیکاری است کاهش می یابد.
فرماندار خمین گفت: اقتصاد شهرستان خمین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به طور کامل کشاورزی محور بود و حضور و سهم صنعت در این خطه کمرنگ دیده شده بود که این نقیصه در سال های اخیر در حال جبران شدن است.
«احمد طهرانی» افزود: خمین در سال های پیش از انقلاب تنها یک واحد صنعتی نساجی به عنوان نخ طلا داشت و از سال 80 تاکنون زمینه توسعه صنعتی در این شهرستان مهیا شده و با راه اندازی شهرک صنعتی 85 واحد تولید فعال با اشتغال یکهزار و250 نفر در این شهرستان پا گرفته است.
وی توضیح داد: در کارنامه حوزه صنعت خمین پس از انقلاب اسلامی ایجاد قطب صنعتی خمین با 20 واحد تولیدی و صنعتی وا اشتغال 75 نفر و ناحیه شهید سعیدی با 20 صنعت و 80 فرصت شغلی نیز ثبت شده که افتخاری برای زادگاه امام راحل است.
فرماندار خمین یادآور شد: ریل گذاری توسعه صنعتی خمین با تیزهوشی و برنامه دنبال می شود و برخی صنایع بزرگ نظیر ، پتروشیمی فروسیلیسیوم ، خودروسازی نوید بخش تحول صنعتی در این شهرستان هستند.
طهرانی اظهارداشت: مجوز ایجاد نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی با سرمایه گذاری یک متقاضی هلندی توسط هیات سرمایه گذاری خارجی در شهرستان خمین صادر شد.
وی افزود: ارزش سرمایه گذاری خارجی در این مجوز نیروگاهی 6 میلیون و 500 هزار یورو است و با برگزاری نشست کمیسیون ماده 32 توسط مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی 20 هکتار زمین برای ایجاد این نیروگاه خورشیدی در اختیار سرمایه گذار هلندی قرار می گیرد.
فرماندار خمین خاطرنشان کرد: استقرار خمین در فهرست مناطق کمتر توسعه یافته و معافیت 13 ساله واحدهای صنعتی از پرداخت مالیات، کاهش قیمت زمین در شهرک و نواحی صنعتی به کمترین میزان در سطح کشور و اتصال محور ارتباطی شهرک صنعتی به مرکز استان و راه های ارتباطی کشور از خدمات ارزشمند نظام اسلامی برای توسعه صنعت و رونق اقتصادی خمین است.
طهرانی اظهارداشت: با اقدامات مذکور قیمت زمین در شهرک صنعتی از 570 هزار ریال به 200 هزار ریال کاهش یافت، ضمن اینکه سرمایه گذار یک سوم بهای زمین را می پردازد و بقیه را تا زمان بهره برداری واحد صنعتی، پرداخت می کند
وی گفت: در شهرستان خمین یک شهرک صنعتی با توسعه اراضی یک هزار و 28 هکتار با میزان آب 29 لیتر برثانیه ازطریق 2حلقه چاه، یک پست 63 کیلو ولت برق و یک ایستگاه گاز 10 هزار متر مکعبی وجود دارد.
فرماندار خمین در ارتباط با نواحی صنعتی نیز گفت: ناحیه صنعتی شهید سعیدی حدود 50 هکتار وسعت دارد که در 27 هکتار تأسیسات زیربنایی از جمله آب، برق، گاز و تلفن تأمین شده و 29 واحد در این ناحیه مستقر است.
طهرانی افزود: در ناحیه صنعتی خرمدشت با حدود 50 هکتار زمین، تأسیسات زیر بنایی از جمله آب ، برق و گاز تأمین شده است.
وی ادامه داد: تمهیدات نظام اسلامی در عدالت اقتصادی در بخش سرمایه گذاری و مشوق های آن برای خمین قابل تحسین است چرا که این شهرستان در زمره خدمات و مشوق های مناطق محروم و اعمال معاف مالیاتی، آماده سازی زیرساخت های لازم برای ایجاد واحدهای صنعتی، تولیدی برای کارآفرینان بخش خصوصی قرار گرفته است.
رئیس صنعت، معدن و تجارت خمین گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی از سال 59 تا کنون یکهزار و 765 پروانه تاسیس صنعتی در زادگاه امام راحل صادر شده است.
«محمد رضا سلیمانی» افزود: بعد از پیروزی انقلاب تاکنون 280 پروانه بهره برداری صنعتی و تولیدی نیز در این شهرستان صادر شده که چهار هزار و هفت شغل ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: بزرگترین واحدصنعتی تولید ظروف چینی مرکز کشور و واحد صنعتی فرسلیس به عنوان چهارمین تولید کننده این محصول در ایران اکنون در خمین مستقر هستند که نشان از نگاه اصولی در توسعه صنعتی به خمین است.
رئیس صنعت، معدن و تجارت خمین عنوان کرد: واحد صنعتی فرسلیس پارسال راه اندازی شد و امسال توانسته یک میلیون دلار و یکهزار تن محصولات خود را صادر کند که این مهم مهر تایید به سیاست های توسعه صنعتی در زادگاه امام راحل محسوب می شود.
سلیمانی گفت: این ماده صنعتی به کشورهای هدف بلژیک، چک، عمان، ترکیه و آلمان صادر شده است.
وی توضیح داد: عملیات اجرایی واحد صنعتی فرسلیس از سال 94 در شهرک صنعتی خمین کلید خورد و این واحد در زمینی به مساحت 135 هزار مترمربع با سرمایه گذاری 850 میلیارد ریال بدون استفاده از تسهیلات راه اندازی شد.
رئیس صنعت، معدن و تجارت خمین گفت: جهش خوبی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جهت رشد و توسعه صنعت خاموش خمین برداشته شد و امید است با بسته های تشویقی دولت تدبیر و امید جذب سرمایه گذار در این شهرستان افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی گفت: در مناطق کمتر توسعه یافته نظیر خمین حمایت های دولت از جمله تخصیص اعتبارات ملی، تسهیلات، معافیت مالیاتی و بخشودگی باعث رشد سرمایه گذاری می شود.
«مصطفی آمره » بیان کرد: قرار گرفتن شهرستان خمین در فهرست مناطق کمتر توسعه یافته زمینه رشد سرمایه گذاری، رشد ضریب نقدینگی از طریق تسهیلات بانکی در بخش صنعت و باعث ترغیب سرمایه گذاران در این منطقه شده است.
وی ادامه داد: در راستای حمایت های دولت در خصوص مناطق کمتر توسعه یافته و توجه به صنایع پایین دستی نفت و گاز در خمین 200هکتار به این صنایع اختصاص داده شده و وسعت شهرک صنعتی خمین به هزار هکتار توسعه یافته است.
آمره ادامه داد: میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت در شهرک صنعتی خمین بیش از 10 هزارمیلیارد ریال است که امیداست با تدابیر این سرمایه گذاری به اشتغالزایی موثر در عرصه صنعت انجام گیرد.
وی ابراز امیدورای کرد: زیر ساخت های لازم برای افزایش سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی فراهم است و تلاش می شود برخی کمبودهای نیز رفع شود تا سرمایه گذاران با اطمینان در این مناطق مستقر شوند.
خمین زمینه های مساعدی از توانمندی های صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری و صنایع دستی در خود دارد که با جذب سرمایه گذار می تواند برجسته و اثربخش شود و در روند توسعه این خطه نقش افرینی کند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت و در فاصله 61 کیلومتری اراک قرار دارد.
/6013/7277
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.