«تقی بابایی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این محصول با مشارکت مرکز تحقیقات علوم زراعی و باغی کشور و این استان نام تجاری «زرینه» (ERWYT.C-91-4) تولید و معرفی شده است.
وی ادامه داد: 40 هزار هکتار از سطح زیر کشت سالانه گندم آبی استان مرکزی در مناطق سرد با اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است که بیشتر ارقام زمستانه و بینابین این محصول در این اراضی کشت می‌شود.
رئیس بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: علاوه بر سرمای شدید زمستان و سرماهای دیررس بهاره، تنش خشکی و گرمای پایان فصل از جمله مهمترین عوامل محدودکننده تولید گندم در مناطق سرد سیر استان بوده که شناسایی ارقام با پتانسیل عملکرد مناسب و پایدار و سازگاری با اقلیم سرد و خشک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
بابایی افزود: با انجام مقایسه عملکرد مقدماتی، سازگاری لاین های پیشرفته و بررسی لاین های امید بخش در مدت چهار سال زراعی در ایستگاه های منطقه سرد کشور از جمله ایستگاه اراک مرکز تحقیقات و آمورش کشاورزی و منابع طبیعی در استان مرکزی گندم رقم زرینه تولید و معرفی شد.
وی ادامه داد: منشاء ایرانی، مقاوم به سرما، تیپ رشد زمستانه، میانگین 94 سانتی متری ارتفاع بوته، 12 درصدی پروتئین دانه، دارای پایداری عمومی، تحمل به خشکی، زودرسی و امکان حذف یک نوبت آبیاری از جمله مزایا و صفات مهم گندم گون زرینه است.
رئیس بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان مرکزی گفت: پایداری عمومی، میانگین عملکرد هفت هزار و 740 کیلوگرمی در منطقه سرد، مقاوم به ریزش دانه، وزن هزار دانه برابر 40 گرم و رنگ دانه قرمز، مقاوم تا نیمه حساس به بیماری زنگ زرد، زنگ قهوه ای و زنگ سیاه گندم از دیگر مزایای این گونه گندم است.
بابایی گفت: عملکرد گندم رقم زرینه نسبت به میانگین گونه های مختلف به طور متوسط 413 کیلوگرم در هکتار و 6 درصد است.
وی ادامه داد: با جایگزینی رقم جدید زرینه با ارقام موجود در سطح 40 هزار هکتار از منطقه سرد کشور در استان مرکزی سالانه 17 هزار و 500 تن افزایش تولید و 250 میلیارد ریال ارزش ناخالص تولید به همراه دارد.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.
این مرکز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم کرده است.
2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می کنند.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.