«عبدالحسین محمدی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 2 میلیون و 115 هزار هکتار از مساحت استان مرکزی را عرصه های ملی شامل دشت، جنگل، کوه، کویر و اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که از ابتدای انقلاب تا کنون برای بیش از 95 درصد این اراضی، سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.
وی ادامه داد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها سند مالکیت یک هزار هکتار از اراضی ملی استان مرکزی به نام دولت صادر شده بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: اخذ سند مالکیت اراضی ملی با هدف مقابله با تخریب، تصرف، ساخت و ساز، تغییر و تبدیل اراضی ملی و منابع طبیعی به اراضی کشاورزی و مسکونی انجام شده است.
محمدی گفت: جنگل کاری و توسعه فضای سبز از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون در یک هزار و 70 هکتار از مراتع و اراضی طبیعی شهرستان های آشتیان، اراک، خمین، دلیجان و زرندیه انجام شده که توسعه این اراضی نسبت به سال های قبل از انقلاب حدود 100 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: توزیع نهال بین مردم و دستگاه های اجرایی برای توسعه جنگل کاری و فضای سبز استان مرکزی در این مدت از 300 هزار اصله به یک میلیون اصله در سال افزایش یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: یک هزار و 430 هکتار پارک جنگلی در هشت نقطه از شهرستان های خمین و ساوه وجود دارد که وسعت این پارک ها در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود 170 هکتار و در 2 نقطه این شهرستان ها بوده است.
محمدی گفت: 12 هزار و 500 سازه سبک و سنگین عملیات آبخیزداری و آبخوان داری به منظور کنترل آب های سطحی، تغذیه سفره های زیر زمینی و جلوگیری از فرسایش آبی خاک در حوزه های آخیز استان مرکزی وجود دارد که تعداد این سازه ها نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی بیش از 12 برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در ابتدای انقلاب اسلامی در یک هزار نقطه از حوزه های آبخیز استان انجام شده بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: نقشه برداری و اجرای قانون منابع طبیعی اکنون در 2 میلیون و 115 هزار هکتار از اراضی ملی و مراتع استان مرکزی انجام شده است که این رقم در ابتدای انقلاب اسلامی حدود 600 هزار هکتار بوده است.
محمدی افزود: عملیات تثبیت شن های روان و مدیریت مناطق بیابانی در این مدت در 40 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان مرکزی انجام شده که اجرای این عملیات نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی 100 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: طرح بوته کاری و نهال کاری در این مدت در 60 هزار هکتار از اراضی بیابانی شهرستان های اراک، ساوه، زرندیه، محلات و دلیجان انجام شده که اجرای این عملیات نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی حدود سه برابر افزایش یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: اجرای کمربند حفاظتی در 2 هزار و 480 کیلومتر مرز اراضی ملی و مستثنیات استان مرکزی انجام شده است که این طرح نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی حدود 100 در صد افزایش یافته است.
محمدی گفت: در راستای عملیات مدیریت پایدار، بهبود و اصلاح مراتع اجرای بذرکاری و کپه کاری در 60 هزار هکتار، ممیزی مراتع در یک میلیون و 392 هزار و 203 هکتار، تهیه طرح ذخیره نزولات آسمانی در 73 هزار و 147 هکتار از مراتع استان مرکزی انجام شده است.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.