«جواد نظری» روز پنجشنبه به مناسبت پویش ملی مبارزه با سرطان (یکم تا هفتم بهمن ماه) در گفت و گو با ایرنا افزود: 939 مورد جدید شناسایی شده سرطان استان مربوط به مردان و بقیه مربوط به سرطان های زنان بوده است.
وی اظهار داشت: این گزارش که آخرین داده های گردآوری شده وزارت بهداشت و درمان است، 112 هزار و 60 مورد جدید سرطان در سال 1393 در سطح کشور به ثبت رسیده که 60 هزار و 432 مورد آن مربوط به سرطان های مردان و 51 هزار و 628 مورد در سرطان های زنان بوده است.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی توضیح داد: شایع ترین سرطان های کشور در آخرین داده های آماری سینه، پروستات، پوست(غیرملانوما)، معده و کولورکتال بوده که فراوانی سرطان ها در جمعیت مردان کشور به ترتیب معده، پوست (غیرملانوما)، پروستات، کولورکتال و مثانه و در زنان شامل سینه، کولورکتال، پوست (غیرملانوما)، معده و تیروئید است.
وی بیان کرد: شایع ترین سرطان ها در کل جمعیت استان مرکزی نیز به ترتیب معده با 203، سینه با 164، پوست (غیرملانوما) با 157، کولورکتال با145 مورد فراوانی بوده و محل اولیه 125 مورد سرطان نیز نامشخص بوده است.
دکتر نظری گفت: شیوع سرطان ها با نحوه زیست ارتباط تنگاتنگی دارد و از این منظر در هفته ملی پویش سرطان تلاش شده با برنامه های فرهنگ سازی و آموزش در اطلاح رفتاری، تغذیه و سبک زندگی مردم مداخلاتی صورت گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مهم ترین اقدامات پویش سرطان استان امسال با تشکیل کمیته درون بخشی استانی و 9 کمیته درون بخشی شهرستانی، تدوین بسته خدمتی در قالب برنامه ها واقدامات اجرایی و استفاده از تبلیغات محیطی و دستگاه ها و همراهی شبکه استانی و رسانه ها در دست اقدام است.
دکتر نظری تاکید کرد: در این راستا اقلام آموزشی و تبلیغی در میادین شهری و محیط های پرتردد و سطح بیمارستان ها، کلینیک های تخصصی و دانشکده های علوم پزشکی استان نصب شده است.
وی افزود: حضور پزشکان متخصص هماتولوژی وآنکولوژی و کارشناسان حوزه بهداشتی در برنامه های تلویزیونی، سخنرانی در نماز جمعه و ارایه راهبردهای آموزشی در سطح مدارس استان از دیگر برنامه های پویس ملی مبارزه با سرطان است.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی توضیح داد: در هفته پویش سرطان همچنین با بهره گیری از گروه دانش آموزی و دانشجویی، رابطان سلامت و کارشناسان تغذیه تلاش شده موضوعات مهم به همه لایه های جمعیتی استان منتقل شود و انجام برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان های سینه برای رابطان و سفیران سلامت درمراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه ها و خانه های بهداشت تحت پوشش محقق شود.
دکتر نظری از اجرای تفاهم نامه همکاری آموزشی مرکز بهداشت استان با انجمن تبسم خبر داد و گفت: در این تفاهم نامه اجرای مداخله های منطقه ای سرطان در آموزش کارکنان سازمان ها وادارات شهرستان اراک در راستای افزایش سواد سلامت در پیشگیری وکنترل سرطان دنبال می شود.
استان مرکزی واقع در قلب ایران به عنوان یکی از قطب های مهم درمان سرطان غرب کشور مطرح است و بیمارستان آیت الله خوانساری اراک به صورت تخصصی تنها به بیماران سرطانی ارایه خدمات می دهد.
6013/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.