«محمود قدبیگی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یک میلیون مترمکعب صرفه جویی آب با مسدود شدن این چاه های غیرمجاز در استان صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: 2 هزار و 600 حلقه چاه فاقد پروانه در استان مرکزی وجود دارد که یکهزار و 630 حلقه آن مربوط به چاه های شناسایی شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: سالانه 300 میلیون مترمکعب آب از 2 هزار و 600 حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی استان مرکزی استحصال می شود.
قدبیگی افزود: پارسال از حفر 45 مورد حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در استان مرکزی جلوگیری شد.
وی اظهار داشت: 10هزار و 500 حلقه چاه پروانه دار شامل کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی در این استان وجود دارد که هفت هزار و 300 حلقه آن در بخش کشاورزی فعالیت دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: با توجه به خشکسالی‌ و کاهش بارندگی، حفر چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از منابع آبی و سفره‌های زیر زمینی، وضعیت منابع آبی استان را با چالش جدی مواجه است و اگرچاره اندیشی نشود چالش جدی در راه است.
قدبیگی افزود: نیروهای گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به صورت شبانه ‌روزی در استان تمامی دشت‌ها را رصد می‌کنند و هیچ گونه حاشیه امنی برای کشاورزانی که ازطریق چاه‌های غیرمجاز مبادرت به کشت می‌کنند وجود ندارد.
پنج دشت از مجموع 15 دشت استان مرکزی، به علت برداشت بیش از اندازه، وضعیت بحرانی دارند.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.