«علی اصغر زارعی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولید قارچ خوراکی استان در سال گذشته 2 هزار و 400 تن بود که به دلیل افزایش تولید در واحد سطح امسال این محصول 10 درصد افزایش دارد.
وی ادامه داد: 57 واحد تولید قارچ دکمه ای خوراکی شامل پنج واحد صنعتی و 52 واحد نیمه صنعتی در تفرش، آشتیان، اراک، فراهان و خنداب فعالیت دارند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولید قارچ دکمه ای در این استان برای 120 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی به همراه داشته است.
زارعی افزود: این محصول علاوه بر تامین تقاضای استانی به سایر نقاط کشور و حتی عراق نیز صادر می شود.
وی توصیح داد: تولید قارچ خوراکی به دلیل نیاز کم به آب و بهره وری بالا در واحد سطح از برنامه های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است و در این راستا مجوز فعالیت کارگاه های تولید این محصول در بازه زمانی کوتاه صادر و تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجازه ساخت و ساز و تغییر کاربری شغلی در راستای حمایت از تولیدصنعتی قارچ خوراکی صادر می شودو 60 درصد اعتبار مورد نیاز ایجاد این واحدها به صورت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.