«قاسم کاظمی» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران خمین افزود: این سفال که به دوگوله برجکی معروف است در روستایی با این نام از توابع شهرستان خمین تولید می شود.
وی ادامه داد: این سفالینه به طور کامل توسط بانوان تولید می شود و حتی مراحل تولیدی مانند تهیه گل و فراهم کردن مقدمات کار برای تهیه این محصول بدون استفاده از چرخ سفالگری و تمام مراحل با دست انجام می شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: همه مواد اولیه مورد نیاز این هنر، بومی خمین است و در ساخت سفالینه از ابزار بسیار ساده دستی استفاده می شود.
کاظمی افزود: در این سفالینه ها لعاب به کار نمی رود و تزیینات بسیار ساده به صورت خطوط مورب بر سطح ظروف ایجاد می شود و این سفالینه صورت دوگوله و ظروفی برای نگهداری لبنیات، کشک، دوغ، روغن و ترشیجات و برای مراحل پخت نان کاربرد دارد.
وی تصریح کرد: دوگوله یا دوگله یا دوذوقه یکی از غذاهای سنتی و بومی استان است که در سراسر کشور به آب گوشت یا دیزی معروف است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: هنر سفالگری بدون چرخ خمین منسوخ شده بود که با پیگیری های اداره کل در سال جاری و با همت یک بانوی 75 ساله برجکی احیا شد.
وی بیان کرد: پس از تکمیل پرونده و مستند نگاری در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید تا از خطر فراموشی در امان بماند.
قالی بافی، گلیم نقش برجسته، گلیم بافی ساده ،جاجیم بافی، منبت و کنده کاری، معرق کاری، خراطی، پیکر تراشی، خاتم کاری، رودوزی سنتی، سفالگری، کتابت و نگارگری، قلم زنی روی مس، طراحی، تذهیب و میناکاری از صنایع دستی خمین هستند.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.