به گزارش ایرنا، موش ها به این دلیل که در کانال های نمناک و تاریک فاضلاب شهری و یا در میان زباله ها جولان می دهند،‌ از نظر بهداشتی می توانند برای انسان ها خطرساز باشند و بیماریهای زیادی را منتقل کنند که «زرد زخم»،‌ «طاعون» و«کچلی در کودکان» می تواند نمونه هایی از این بیماری ها باشد.
در خیابان های شهر ساوه به خصوص در هسته مرکزی شهر که تمرکز فروشندگانی همچون عرضه کنندگان میوه،‌ مواد غذایی، مرغ فروشی ها و قصابی ها قرار دارد نیز می توان در جداول کناری و کانال های فاضلاب، موش هایی فربه را مشاهده کرد.
طرح مبارزه با موش و جوندگان در شهر ساوه در سال های اخیر اجرا شده و امسال نیز با جدیت ادامه یافت و به ادعای مجری اجرای طرح، می توان گفت که جمعیت موش های شهر ساوه تحت کنترل است.
«عقیل ذبیحی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: علاوه بر مبارزه با موش به وسیله طعمه و تله گذاری،‌ یکی از برنامه ها آگاه سازی شهروندان نسبت به رعایت مواردی چون نابود کردن پسماندهای غذایی و رها نکردن آنها در معابر،‌ جداول و درون کانال های فاضلاب است.
به گفته وی،‌ موش هایی که اکنون در شهر ساوه وجود دارند از جنس موش های نروژی (Rate) هستند که ضریب هوشی بالایی دارند و به سرعت تفاوت میان طعمه های جاسازی شده با پسماندهای غذایی به خصوص دور ریز میوه و سبزیجات را تشخیص می دهند.
ذبیحی اظهار داشت: طمعه هایی که برای از بین بردن موش ها مورد استفاده قرار می گیرد با پادزهر ویتامین K است اما اگر در اطراف این طعمه ها پسماندهای غذایی و سبزیجات وجود داشته باشد،‌ موش ها با استفاده از هوش بالای خود، خوردن این پسماندها را به طعمه ها ترجیح می دهند و به این صورت فعالیت های مقابله ای به نتیجه دلخواه نمی رسد.
وی گفت: با اینکه از سوی مجری طرح مقابله با موش های و جانوران موذی در سطح شهر ساوه اقداماتی از قبیل چاپ بنر،‌ توزیح لوح های فشرده و حتی ایجاد ایستگاه در معابر پرتردد شهری و توضیح هشدارهای لازم برای شهروندان انجام شده اما این فعالیت ها با استقبال عمومی ساوجی ها همراه نبوده است.
به گفته ذبیحی، ساماندهی و کنترل پسماندهای غذایی و بسته بندی مناسب از سوی شهروندان و کسبه، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: ‌با فعالیت هایی که تاکنون انجام شده،‌ جمعیت موش های شهر ساوه تحت کنترل است و اگر کاهش نیافته باشد،‌ افزایشی هم نداشته است این در حالی است که هر موش سالانه سه تا چهار نوبت زاد ولد می کند و استعداد افزایش جمعیت این جوندگان بسیار بالا است.
ذبیحی اظهار داشت: علاوه بر مبارزه با موش در سطح معابر عمومی،‌ از آنجا که این موجودات در خانه ها و حتی مراکز اداری و جاهایی مانند اتاق های کنترل اقدام به جویدن کابل ها و وارد کردن خسارت می کنند،‌ امکان مبارزه بر اساس درخواست هر دستگاه نیز فراهم است.
وی گفت: در هر محله ای از شهر ساوه که شهروندان شکایتی از وجود موش داشته باشند،‌ همکاران ما حضور می یابند و خدمات لازم را ارائه می کنند.
وی در ادامه نکته جالبی را یادآور شد که می تواند باعث افزایش جمعیت موش ها شود و آن هم مساله غذا دادن شهروندان به گربه های سطح شهر است.
ذبیحی افزود: غذا دادن به گربه ها باعث می شود که از عادت های شکار موش دور شوند و این مهم سبب افزایش جمعیت موش ها می شود.
مجری طرح مبارزه با موش و سایر جوندگان در شهر ساوه اظهار داشت:‌ کانال های آب در زیر جاده ها،‌ خیابان ها، بستر رودخانه ها،‌ تقاطع پل ها و زیر پل های روگذر مانند شهید آوینی،‌ شهید باهنر،‌ شهید چمران از محل های عمده تجمع موش در شهر ساوه است و در همین راستا،‌ با استفاده از نوعی دستگاه با فناوری کشور آلمان با عنوان «مهپاش» در این مراکز با جمعیت موش ها مبارزه می شود.
وی افزود: دستگاه مهپاش، سموم را مانند دود در کانالها منتشر و باعث از بین رفتن این جوندگان می شود.
مجری طرح مقابله با موش ها و جوندگان موذی افزود: زمین های بدون مالک یا دارای مالکان غایب که محل تجمیع زباله هستند نیز از کانون های تجمیع موش در ساوه است.
ذبیحی گفت: شیوه مبارزه با موش در معابر شهر ساوه مبتنی بر استفاده از جدیدترین شیوه ها و استفاده از فناوری های روز است.
ذبیحی ادامه داد: یک تیم مجهز با خودرو در شهر ساوه همواره در حال آمادگی برای ارائه خدمات هستند و در صورتی که شهروندان تمایل داشته باشند می توانند از طریق سامانه 137 از خدمات این تیم برای مقابله با موش و سایر جوندگان در محل زندگی شان بهره مند شوند.
وی همچنین تعامل و همکاری شهرداری ساوه برای مبارزه با موش و جوندگان را مناسب ارزیابی کرد.

*** کسبه و شهروندان ساوجی رعایت کنند
معاون خدمات شهری شهرداری ساوه گفت: طرح مبارزه با موش و جوندگان از طرح های اصلی در دستور کار حوزه مدیریت پسماند شهرداری محسوب می شود که برای چندمین سال در شهر ساوه اجرایی شده است.
«محسن مددی» افزود: در سال های اخیر پیمانکاران مختلفی در این طرح فعالیت داشته اند و هدف و نیت همه آنها نیز خدمات رسانی با هدف تامین سلامت آنها است.
وی گفت: در راستای اجرای این طرح، شهر ساوه را منطقه بندی کرده ایم و اکنون هم پیمانکار در حال فعالیت است و اولویت مبارزه هم در مناطقی است که یا از سوی شهروندان اطلاع رسانی می شود یا توسط کارشناسان سازمان پسماند شهرداری شناسایی می شود.
به گفته معاون خدمات شهری شهرداری ساوه، در این مناطق کار طعمه گذاری با رعایت همه اصول ایمنی و بهداشتی انجام می شود و جمعیت موش ها تحت کنترل قرار گرفته است.
مددی از شهروندان درخواست کرد که با رعایت کردن اصول تفکیک زباله از مبداء و قرار دادن پسماندهای خانگی در محل های تعبیه شده قبل از ساعت 21 شب به شهرداری کمک کنند زیرا در صورت رعایت نکردن موارد یاد شده، جمعیت موش های شهر افزایش خواهد یافت.
وی افزود: از کسبه فعال در شهر ساوه که شناخت کافی نسبت به جداول و معابر دارند، درخواست می شود که پسماندهای خود را در درون جوی و جداول، نریزند.
گزارش از یحیی معماری
6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.