به گزارش ایرنا، یکی از عوامل مهم جذب گردشگران المان ها و مبلمان های شهری است که با مکان گزینی و طراحی بهینه می تواند از این ظرفیت، برای جذب گردشگران بهره برد.
صنعت گردشگری، راهبرد اقتصادی دوران مدرن و پسامدرن محسوب می شود و امروزه به صورت یکی از فعالیت های موثر اقتصادی و اجتماعی درآمـده که موجب کارآفـــرینی، درآمــدزایی، فرهنگسازی، اقدامات اجتماعی شده و تغییرات فضایی در شهرها را سامان بخشیده است.
عوامل متعددی در تحول گردشگری شهری نقش دارند و یکی از عوامل مهم در ایجاد جاذبه های گردشگری شهری، فضاهای عمومی شامل مبلمان شهری، فضاهای سبز شهری، مراکز اقامتی مدرن، فضاهای تفریحی و سرگرمی، فضاهای خرید بزرگ شهری، موزه ها و مراکز فرهنگی و هنری است.
ساماندهی و زیباسازی این فضاها نقش مهمی در جذب گردشگر دارد و در بسیاری از کشورهای موفق در صنعت گردشگری، شهر، پایه و اساس توسعه گردشگری است.
ایران به لحاظ منابع گردشگری در رده دهم و از لحاظ تنوع جاذبه های طبیعی رتبه پنجم در دنیا را دارد و بیشتر این جاذبه های طبیعی و تاریخی در فضاهای شهری واقع شده و در زمره بافت تاریخی شهرها محسوب می شود.
درسال های اخیر در مورد اجزای مبلمان شهری ضوابطی تدوین شد که هدف آن نظم بخشی و مکانیابی و نصب برخی از موارد مبلمان شهری و زیباسازی بوده است.
به عقیده کارشناسان بین زیباسازی مبلمان شهری وجذب گردشگر رابطه مثبتی وجود دارد و بر این اساس ضرورت سرمایه گذاری در راستای بهبود مبلمان شهری در خیابان ها، کوچه ها، اماکن تفریحی و فضاهای گردشگری احساس می شود.
شهرستان خمین واقع در نوار جنوبی استان مرکزی در کنار دلیجان و محلات به عنوان یکی از قطب های غنی گردشگری در قلب ایران است.
این شهرستان در یکی از مسیرهای اصلی و پرتردد شمال به جنوب و غرب به شرق کشور قرار گرفته است که هرساله بیش از 300هزار گردشگر داخلی و خارجی از اماکن تاریخی آن نظیر بیت تاریخی امام خمینی(ره) ، سنگ نگاره ها ، قلعه سالار محتشم، شهرهای زیر زمینی و کبوترخانه های قدیمی بازدید می کنند.
درسال های گذشته سیمای شهری خمین برخلاف دارا بودن ظرفیت گردشگری چندان مناسب نبود و توجه ای به زیباسازی مبلمان شهری نمی شد.
اما در سال های اخیر مسئولان شهری به اهمیت و تاثیر مبلمان شهری در ورود و نگهداشت گردشگر پی بردند و اقدامات خوبی به منظور زیباسازی مبلمان شهری انجام شده اما این اقدامات کافی نیست و برای جذب گردشگری و توسعه صنعت پاک گردشگری نیازمند تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها و همکاری همه‌ دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی است.
عضو کمیته گردشگری خمین گفت: رونق گردشگری و معرفی ظرفیت های شهرستان فرصت های شغلی پایدار را ایجاد می کند.
« تقی قاسمی » افزود: برای جذب گردشگر به ساخت نمادهای شهری و یا تغییر سیمای شهری نیاز است ضمن اینکه امکانات موجود باید حفظ شوند.
وی با بیان اینکه مبلمان شهری نیاز به دانش، تخصص و سرمایه دارد، ادامه داد: شهر خمین حتی تابلوهایی برای راهنمایی مسافران درپیدا کردن محل اسکان، غذاخوری، سرویس های بهداشتی و نماز خانه ندارد و مسافران همواره در این شهر سرگردان هستند.
عضوکمیته گردشگری خمین تاکید کرد: سرمایه ای که برای زیباسازی مبلمان شهری در نظر گرفته شده است اگر در مناسب سازی و رفع نواقص هزینه شود، تاثیر بیشتری دارد.
قاسمی افزود: اگر گردشگر یا مسافری دریک روز تعطیل در این شهر با مشکل مواجه شود نمی داند باید به کجا مراجعه کند چراکه مفهوم گردشگری و لیدرهای گردشگری هنوز برای مسئولان شهری تعریف نشده است.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: المان نمادی از هویت، اصالت، معرف تاریخ و پیشینه آن شهر هستند و نماد فرهنگی در بدنه اصلی مبلمان شهر در واقع تلفیق هنر، صنعت و معماری است .
«مصطفی فراهانی» افزود: خلق المان های شهری برجسته، نظرگاه های دلچسبی را برای شهروندان و مسافران ایجاد می کند و نماد هر شهر می تواند ک المان شهری باشد.
وی بیان کرد: هر شهری گذرگاهی دارد که مسافران با عبور از آن یا ورود به آن خاطره ای از آن شهر به یادشان می ماند و نصب المانی که بتواند هم پیشینه نیاکان و افتخارات هر شهری را بنماید و هم از لحاظ زیبایی شناسی و نیز درک مردم عادی از آن نماد جایگاه قابل قبولی داشته باشد و تصویر کالبدش در ذهن بماند، بسیار با اهمیت است .
وی با اشاره به ابنیه های تاریخی منحصر به فرد خمین همچون بیت تاریخی امام خمینی (ره) قلعه سالار محتشم، سنگ نگاره های تیمره و شهرهای زیر زمینی افزود:راز این ظرفیترها می توان برای توسعه صنعت گردشگری بهره برد.
وی تاکید کرد: تابلوهای راهنمای شهری به سمت این بناهای تاریخی در ورودی های شهر و امکان دسترسی راحت مسافران یکی از کمبودهای جدی است که باید برطرف شود.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین با اشاره به اینکه تابلوهای راهنمایی شهری از نظر اندازه نوشتار، رنگ و محل نصب مناسب نیستند، ادامه داد: اطلاع رسانی مراکز درمانی و نظامی در این تابلوها ضعیف است.
فراهانی خاطرنشان کرد: به دلیل حضور مسافران در نوروز و تابستان در این شهرستان نبود اسکان موقت مسافران در یکی از پارک های سطح شهر احساس می شود.
وی گفت: مراکز اسکان موقت مسافران باید مکان پارک خودرو، فروشگاه های تجاری برای تهیه اقلام مورد نیازمسافران، نمازخانه داشته باشند در حالی که فضایی برای این مراکز در این شهر دیده نشده است.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین افزود: معابر و خیابان های منتهی به قلعه سالار محتشم و تنها موزه مردم شناسی شهر از نظر مبلمان شهری در شرایط مناسبی قرار ندارند.
فراهانی اظهار داشت: شهرداری به دلیل در اختیار داشتن فضای شهری مجری مبلمان شهری است و میراث فرهنگی به عنوان مشاور می تواند در زمینه بهبود وضعیت مبلمان شهری برای گردشگران به این نهاد کمک کند.
کارشناس زیباسازی شهرداری خمین گفت: ورودی هر شهری بیان کننده و شناسنامه عینی هویت و شخصیت شهر محسوب می شود و بخش عمده تصویر شهر، در لحظه ورود به شهر شکل می‌گیرد.
سید « میثم هاشمی» افزود: شهر، تنها شامل بناها نیست بلکه فضای بین ساختمان ها، کوچه، میدان، فضای سبز،‌ عناصر پرکننده، کاربری ها و حضور و همراهی مردم است که موجودیت شهر را می‌سازد و به آن بها می‌دهد.
وی تاکید کرد: ورودی های شهر خمین وضعیت مطلوبی از نظر جذب گردشگر ندارد و اصلاح سیمای این ورودی ها نیاز به برنامه بلند مدت، سرمایه گذاری و فرهنگی سازی در جامعه دارد.
کارشناس زیباسازی شهرداری خمین ادامه داد: مطالعات زیباسازی شهری خمین و ساماندهی تابلوهای ادارات و اصناف با رعایت حد حریم در حال انجام است و از شهرهایی که زیباسازی در آنها با موفقیت انجام شده به منظور الگوگیری بازدید می شود.
شهردار خمین نیز گفت: در کنار عوامل تاثیرگذار بسیاری کـه می‌تـوان برای توسعه گردشگری نـام بـرد، فضاسازی شـهری در چنـد دهه گذشته تـا بـه حـال نقـش فعالـی را در توسعه بـازار گردشـگری شهری ایفـا کرده است.
«ابوالفضل مرتضییان » افزود: مبلمان شهری خود انواع مختلفی دارد که هر کدام، از حیطه طراحی شهری، در راستای هویت شهر و سیمای آن است.
شهردار خمین تاکید کرد: خصوصیات منحصر به فرد هر کدام از این مبلمان ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که طراحی مناسب هر کدام از آنها با توجه به خصوصیات و نحوه مکان یابی مناسب آنها، می تواند در جهت تأمین نیاز شهروندان و القاء هویت نقش مؤثری را ایفا کند.
مرتضییان اظهار داشت: هفت میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار در حوزه عمرانی و بهبود مبلمان شهری زادگاه امام راحل هزینه شد.
وی افزود: این منابع مالی در حوزه زیباسازی معابر، نصب تابلو هدایتگر شهری، نورپردازی، نقاشی دیوارها و نصب نمادهای فرهنگی در میادین شهر هزینه شده است.
وی اظهار داشت: نصب 6 نماد فرهنگی امسال در میادین خمین نصب شده و چهار نماد دیگر نیز در اقدام است.
ادامه داد: 2 هزار متر مربع از فضای شهری با هدف زیباسازی بصری دیوار نویسی و نقاشی شده و مبلمان داخل میدان مدرس تعویض و نرده بتنی نصب شده است.
وی افزود: نصب 2 تابلوی جدید در مبادی ورودی و خروجی شهر و 60 کیلومتر رنگ آمیزی جدول از دیگر اقدامات در راستای زیبا سازی خمین بوده است.
وی با بیان اینکه مبلمان شهری از شاخص های مطرح در طراحی شهری و شکل دهنده به ساختار و هویت سیمای شهر است، افزود: هماهنگی و تناسب مبلمان موجب چشم نوازی محیط شهری و محیطی جذاب برای ساکنان و گردشگران می شود.
شهردار خمین با بیان اینکه سالانه بیش از 350 هزار گردشگر از بیت تاریخی امام راحل و اماکن تاریخی و تفریحی این شهر بازدید می کنند، افزود: با مکان گزینی و طراحی بهینه و مناسب نمادها و مبلمان شهری در شان زادگاه معمار کبیر تلاش می شود جذب گردشگر افزایش یابد.
مرتضییان گفت: زیباسازی معابر شهری خمین در سه مرحله مطالعات جامع تبلیغات و جانمایی، تعیین سازه ها و نحوه واگذاری انجام می شود.
شهردار خمین ادامه داد: زیباسازی دیوارها با انجام طرح های گرافیکی و همچنین طراحی های و نقاشی های مختلف و منحصر به فرد مطابق با معماری سنتی و بومی و با استفاده از آجرنما در شهر در حال انجام است.
وی با اشاره به طرح چشم انداز 20 ساله خمین خاطرنشان کرد: اجرای این طرح می تواند سیمای شهری را در جهت جذب گردشگر بیشتر بهبود بخشد.
شهرستان خمین به عنوان زادگاه معمار کبیر انقلاب دارای 105 هزار نفر 2 هزار و 267 کیلومتر وسعت دارد و فاصله آن تا مرکز استان 61 کیلومتر است.
7277/9930/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.