با وجود اقدام ها و تلاش دولت های مختلف برای کاهش این معضل زیست محیطی، هنوز چتر آلایندگی بر سر شهر اراک سایه افکنده و ساکنان آن در روزها خاکستری برای نفس کشیدن و گذران زندگی روزمره مشکل دارند.
تاکنون هیچ طرح مطالعاتی جامعی در خصوص تاثیر آلاینده های شهر اراک بر انواع بیماری ها صورت نگرفته اما، بسیاری از پزشکان بر این باورند که آمار برخی بیماری های سخت درمان و انواع آلرژی ها در اراک از میانگین کشوری بالاتر است و این مهم لزوم توجه مسئولان برای راه اندازی پژوهشکده سلامت را دوچندان می کند.
انجام یک کار مطالعاتی دقیق برای بررسی نقش آلاینده ها در سلامت مردم اراک یک نیاز جدی است که مسئولان مربوطه باید در این راستا با حساسیت ویژه ورود کنند.
نماینده سازمان های مردم نهاد در تدوین برنامه ششم توسعه کشور گفت: بحث آلودگی هوای اراک از موضوعات مهم است اما، به صورت موردی و بیشتر زبانی مورد توجه مدیران شده و اقدامات عملی در این زمینه ناقص و کند به پیش می رود.
«سیاوش آقاخانی» افزود: ادعا می شود آلودگی هوای اراک کاهش یافته اما،هیچ مستند و مرجع علمی برای تایید این مدعا نیست و بسیاری از کارشناسان معتقدند به واقع وضعیت از دوران گذشته بهبودی ندارد.
وی بیان کرد: اثربخشی دقیقی بر اساس شمار ایستگاه های پایش هوا وجود ندارد، در شهر اراک تنها پنج ایستگاه پایش وجود دارد در حالیکه حداقل حدود 30 ایستگاه نیاز است.
استاد دانشگاه پیام نور استان مرکزی ادامه داد: کاهش برخی از آلاینده ها به دلیل بارندگی های امسال نسبت به پنج سال گذشته است و این نباید به حساب اقدام های صورت گرفته به برای کاهش آلودگی هوا محسوب شود.
آقاخانی تصریح کرد: آلایندگی ناشی اط سوزاندن زباله های حاشیه شهر از طریق این ایستگاه ها سنجش نمی شود ولی تاثیر خود را بر کیفیت هوا می گذارد.
وی عنوان کرد: الگوی آلودگی شهر اراک از تابستانه به زمستانه به آلودگی ساعتی تبدیل شده به نوعی که در هر ساعت با برخی آلاینده ها از جمله تردد خودروها، فعالیت صنعتی و تولیدی، سوزاندن زباله ها و جریان های بادی مواجه است.
این فعال زیست محیطی استان مرکزی اضافه کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در مرحله به روز رسانی است که امید است هر چه سریعتر راهبردهای آن به طور کامل اجرا شود.
آقاخانی گفت: برای آلودگی خودروهای اراک هم اکنون هیچ برنامه ای وجود ندارد.
وی اظهار داشت: مشکلات زیادی در خصوص آلاینده بودن واحدهای صنعتی اراک وجود دارد اما، هنور بارگذاری های جدید صنایع در اراک مطرح است.
نماینده سازمان های مردم نهاد در تدوین برنامه ششم توسعه کشور افزود:در بحث کنترل و مقابله با ریزگردها اقدام های خوبی صورت گرفته ولی با توجه به معضلات سال های گذشته و خشکسالی های پی در پی هنوز مشکلات در این بخش وجود دارد.
آقاخانی گفت: در خصوص آلاینده های خانگی هیچ برنامه ای اثربخشی اجرایی نشده و نیاز است در این راستا آموزش های کافی به مردم ارایه شود.
وی تصریح کرد: بحث آلودگی هوای اراک به واقع باید در دستور کار جدی مدیران قرار گیرد و تاکنون در این خصوص از مشارکت همه گیر مردمی بهره گیری موثر صورت نگرفته و توجه به این حلقه مفقوده در کشور و استان مرکزی ضروری است.
این استاد دانشگاه پیام نور استان مرکزی اضافه کرد: نواقص زیادی در خصوص عملکرد دستگاه های اجرایی استان مرکزی در بحث آلودگی هوا وجود دارد که نیاز است در این راستا کار جدی صورت گیرد.
آقاخانی عنوان کرد: نبود مطالعات کافی از دیگر موارد جدی در بحث آلودگی هوا و تاثیر آلاینده ها بر سلامت مردم است و هنوز سهم بندی و بخش بندی دقیقی در خصوص این آلاینده ها وجود ندارد.
وی تصریح کرد: شناسایی و تعیین نوع آلاینده ها کار پیچیده و سختی نیست و باید تمام شاخص های آلاینده شهر اراک شناسایی و اثرگذاری و خطر پذیری آن ها نیز مشخص شود.
مدیر موسسه محافظان طبیعت سرزمین آفتاب استان مرکزی هم گفت: سیستم حمل و نقل فرسوده از معضلات مهم در بحث افزایش حجم آلاینده های اراک است.
«محمد بختیاری» افزود: چند تقاطع غیرهمسطح سال های گذشته در اراک ایجاد شده و شماری نیز در دست اقدام است که به نظر لزومی برای ایجاد آن ها نیست و این امر تنها تشویق افراد برای افزایش استفاده از خودروهای شخصی را دامن می زند.
وی بیان کرد: خودرو محوری در شهر اراک حاکم است و این روند موجب کم تحرکی مردم، افزایش آلاینده های هوا و آلودگی صوتی می شود.
این فعال زیست محیطی استان مرکزی ادامه داد: میانگین روزانه سفر شهروندان اراک پنج تا هفت کیلومتر است که می طلبد با فرهنگ سازی لازم رفتارهای حرکتی مردم در قالب پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از حمل و نقل عمومی تغییر یابد.
بختیاری اظهار داشت: شهر اراک مسطح است اما به مسیرهای پیاده روی این شهر کمتر پرداخته شده و تمرکز بیشتر بر روی خودرو محوری است.
وی عنوان کرد: چند دستگاه اتوبوس جدید یورو چهار در سال جاری وارد سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهر اراک شده که نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارد و این مهم باید افزایش یابد.
مدیر موسسه محافظان طبیعت سرزمین آفتاب استان مرکزی اضافه کرد: شورای اسلامی کلانشهر اراک مصوبه ای در خصوص ایجاد خطوط دوچرخه سواری در این شهر دارد که اقدام مطلوبی است و در این خصوص مشاوری در شهرداری اراک به کار گرفته شده و چند خط نیز به صورت نمونه آزمایشی ایجاد شده است.
بختیاری تصریح کرد: کمیته حمل و نقل پارک نیز از دیگر اقدام های برجسته است که در شهرداری اراک ایجاد شده است.
وی گفت: برگزاری نشست ها و مطرح کردن مشکلات به تنهایی آلودگی هوای اراک را کاهش نمی دهد و باید در این راستا با جدیت تمام وارد عمل شد.
این فعال زیست محیطی استان مرکزی ادامه داد: کاهش برخی آلاینده های شهر اراک به دلیل شرایط اقلیمی بوده است.
بختیاری عنوان کرد: وجود تاکسی های فرسوده در شهر اراک از دیگر دغدغه های جدی است و می طلبد که نظام تردد تاکسی با سیستم برقی در اراک راه اندازی شود.
وی بیان کرد: مسئولان در بحث کاهش آلودگی هوا باید در کنار مردم باشند و مدیران در هر اقدامی پیشرو باشند.
مدیر موسسه محافظان طبیعت سرزمین آفتاب استان مرکزی افزود: استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه و یا پیاده رفتن به محل کار نباید کسر شان برای مدیران و مسئولان باشد بلکه این شیوه مسئولیت پذیری یک مدیر یا مسئول را نشان می دهد.
بختیاری تصریح کرد: تصمیم سازان مدیران باید ترویج دهنده اقدامات فرهنگی باشند و همواره یک پله از سایر گروه های جمعیتی جلوتر حرکت کنند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: کاهش آلودگی هوا از دغدغه های شورای پنجم است و تاکنون گام های خوبی در این راستا برداشته شده است.
«طوفان محمدی» افزود: مصوبه سه شنبه های بدون خودرو، ایجاد خطوط دوچرخه سواری و خیابان پیاده روی (حصار) از جمله اقدام ها است.
وی بیان کرد: 50 دستگاه اتوبوس جدید برای بهبود سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهر اراک خریداری شده که 32 دستگاه آن در سال جاری واگذار و وارد ناوگان حمل و نقل جمعی درون شهری اراک شده است.
عضو شواری اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی اراک نیز ضروری است اما، این مهم تنها وظیفه شورای شهر و شهرداری نیست و مجموعه مدیریت شهری باید در کنار یکدیگر باشند.
محمدی اظهار داشت: حجم بالای تردد در مرکز شهر اراک از معضلات اساسی است که در افزایش آلاینده های هوا نقش موثری دارد و شورای اسلامی برای کاهش ترددها به مرکز شهر مصوبه ای در خصوص ایجاد مکان های جدی میوه، تره بار و پروتئین در پنج منطقه شهرداری (بدون منطقه بافت تاریخی) دارد و در این خصوص طرح مشاور شهرداری آماده شده است.
وی گفت: 55 محله در شهر اراک وجود دارد که پیش بینی شده این مراکز در آینده علاوه بر پنج منطقه در محله های مختلف نیز ایجاد شود و این مهم در کاهش تردد خودروها به مرکز شهر اثرگذار است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کلانشهر اراک از شهرهای آلوده ایران است که آسمان آن در برخی از ایام سال ناسالم و نفس کشیدن برای مردم به ویژه گروه های سنی حساس سخت و دشوار است.
«جواد نظری» ادامه داد: تاثیر آلاینده ها بر بیماری های مختلف نیازمند انجام کار مطالعاتی قوی است که تاکنون این مهم در اراک انجام نشده است.
وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی اراک در راستای اجرای این طرح تحقیقاتی پتانسیل لازم را دارد و از چند سال گذشته پیش نویس طرح آماده و در اختیار مدیران استانی قرار گرفته است اما تحقق آن مستلزم تامین اعتبار است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اقدام های خوبی از طریق کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک برای مهار آلاینده ها اجرایی شده که کاهش شمار روزهای ناسالم را در چند سال اخیر رقم زده اما، هنوز فاصله تا رسیدن به جایگاه ایده آل زیاد است.
نظری افزود: گروه های سنی حساس از جمله بیماران قلبی و تنفسی، بیماران سخت درمان، زنان باردار، کودکان و سالمندان در روزهای ناسالم هوا باید از تردد در فضاهای باز خودداری کنند و فعالیت های ورزشی در این روزها برای تمام افراد مجاز نیست و می تواند موجب بروز مشکلات مختلف شود.
وی تصریح کرد: آخرین وضعیت سرطان کشور پارسال توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد که در این راستا استان های کشور به چهار دسته تقسیم بندی شدند و استان مرکزی در رده سوم قرار داشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: استان مرکزی در زمینه سرطان گوارش تا حدودی بالاتر از میانگین کشور قرار دارد اما در بسیاری از سرطان ها در حد معمول و پایین تر از میانگین کشور است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کلانشهر اراک در سال جاری 45 روز ناسالم را در کارنامه خود به ثبت رسانده که یک روز آن برای تمام گروه های سنی و 44 روز برای گروه های سنی حساس ناسالم بوده است.
«رضا میرزایی» افزود: شمار روزهای ناسالم در شهر اراک به مدت مشابه سال قبل 9 درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: تغییرات اقلیمی و کاهش ریزگردهای خارجی، افزایش توزیع بنزین یورو چهار، کاهش فعالیت برخی صنایع و خروج خطوط قدیمی ایرالکو از مهمترین علل کاهش روزهای ناسالم در اراک است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: 6 دستگاه پایش هوا در این استان وجود دارد که چهار ایستگاه آن در کلانشهر اراک در پارک امیرکبیر، داخل ساختمان استانداری مرکزی، روبروی پارک آزادی و ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست این استان نصب است.
میرزایی اظهار داشت: کلانشهر اراک نیاز به ایجاد چهار ایستگاه دیگر پایش هوا دارد که امید است مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: سه نمایشگر در دروازه تهران، میدان حافظیه و میدان شریعتی اراک وجود دارد اما به دلیل قدیمی شدن فناوری خاموش شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: نصب و به روز رسانی نمایشگرهای وضعیت هوا در بخش مبلمان شهری برعهده شهرداری است و باید این سیستم ها به روز شود.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است که در زمره شهرهای آلوده کشور قرار دارد.
29 دی ماه به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است.
3005/6013/
گزارش از معصومه صفری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.