به گزارش ایرنا، حجت الاسلام «قاسم عبداللهی» روز پنجشنبه در نشست تخصصی حوزه بانکداری الکترونیکی در سالن اجتماعات ستاد فرماندهی انتظامی استان مرکزی در اراک، افزود: جرایمی که در حوزه فضای سایبری رخ می دهد بیشتر از فضای فیزیکی است و باید اقشار مختلف جامعه با تهدیدهای این فضا را شناسایی کنند.
وی بیان کرد: فضای مجازی دارای نقاط مثبت متعددی است که می طلبد از آن ها بهره گیری لازم صورت گیرد اما باید با نقاط منفی آن به شدت برخورد و مقابله کرد.
مدیرکل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: امکان وقوع برخی جرایم که در فضای سایبری رخ می دهد در فضای فیزیکی وجود ندارد و شناسایی همه تهدیدهای این فضا باید با حساسیت دنبال شود.
فرمانده انتظامی استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: 43 درصد جرایم سایبری این استان در 9 ماه امسال در حوزه بانکداری و 23 درصد کلاهبرداری رایانه ای است.
سردار «کیومرث عزیزی» افزود: پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی در چند سال گذشته رتبه نخست کشف جرایم سایبری را به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: میزان کشف به وقوع جرایم سایبری استان مرکزی در سال جاری 112 درصد است که نسبت به مدت مشابه قبل یک درصد افزایش دارد.
فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: همکاری و تعامل سیستم بانکی استان با پلیس فتا امری ضروری است و همه تلاش ها برای مقابله با جرایم فضای سایبری و فضای واقعی در استان مرکزی به کار گرفته شده است.
دادستان اراک نیز در این نشست گفت: جرایم به وقوع پیوسته در فضای مجازی بیش از بزه های فضای واقعی است و آگاهی مردم نسبت به این فضا و تهدیدات کم است.
«عباس قاسمی» افزود: کلاهبرداری های اینترنتی از سرقت های عادی پیشی گرفته و 70 درصد از محتوای فضای مجازی مطالب غیراخلاقی است.
وی بیان کرد: تشکیل جبهه سایبری مانند جبهه اقتصادی در جامعه ضروری است و باید برای مقابله با تهدیدات این فضا تلاش مضاعفی به کار گرفته شود.
دادستان اراک ادامه داد: پیشگیری نخستین گام در راستای عدالت است اما، بیشتر دولت های دنیا از پیشگیری به دلیل هزینه بر بودن و نتیجه طولانی استقبال نمی شود.
قاسمی اظهار داشت: فضای سایبری گمنام است و بزه دیدگان در این فضا بیشتر افراد کم سن و در گروه های سنی 15 تا 30 سال هستند.
وی گفت: تهدیدات فضای مجازی کمتر از فرصت های آن نیست و اگر افراد آگاهی های لازم در خصوص این فضا را نداشته باشند به راحتی می توانند آسیب ببینند.
دادستان اراک افزود: افزایش هزینه جرم در فضای مجازی امری ضروری است.
قاسمی عنوان کرد: 97 مورد کلاهبرداری اینترنتی و 75 مورد جرایم علیه عفت عمومی در ماه های آبان و آذر سال جاری در اراک اعلام شده است.
وی گفت: 50 درصد جرایم سایبری استان مرکزی در اراک است و ساوه پس از آن بیشترین جرایم در این خصوص را به خود اختصاص داده است.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی هم در این نشست گفت: بیشتر جرایم سایبری این استان در ارتباط با کلاهبرداری های رایانه ای و برداشت غیرمجاز از حساب افراد است که می طلبد هماهنگی و تعامل بین دستگاه قضایی، بانک ها و پلیس فتا روز به روز افزایش یابد.
سرگرد «احسان آنقی» افزود: بحث رمزهای پویا و یکبار مصرف به بانک های این استان ابلاغ شده که انتظار است این مهم در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا شد زیرا می تواند تا 90 درصد برداشت های غیرمجاز را کاهش دهد.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.