به گزارش ایرنا، «علیرضا ایزدی» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: با ارزش ترین بافت تاریخی استان مرکزی مربوط به شهر نراق است و رویکرد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز صیانت از این ظرفیت ارزشمند تاریخی استان است.
وی ادامه داد: شهر نراق به عنوان یک مقصد گردشگریمعرفی شده و به منظور پیشگیری از کندی در تغییر کاربری ها و ساخت و سازهای ناهمگون، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نظارت مستمر با همکاری دستگاه های مربوطه را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: شهر نراق به واسطه بافت تاریخی کم نظیر، نزدیکی به غار نخجیر، طبیعت و جغرافیای دیدنی و تاریخ کهن، از ارزشمندترین شهرهای استان در توسعه مطلوب گردشگری به شمار می رود اما در این مسیر تهدیدهای بسیاری برای این شهر وجود دارد.
ایزدی افزود: بافت تاریخی شهر نراق مجموعه ای از عناصر معماری و شهرسازی شامل بازار، خانه های تاریخی، آب انبار، مسجد، حمام و معابر تاریخی است که بیشتر مربوط به دوره قاجاریه و شماری نیز مربوط به دوره زندیه است که ارزش بافت را به لحاظ سبقه تاریخی و ساختاری بالا می برد.
وی افزود: بازار شمس السلطنه، آب انبار حاج عبدالباقی، مسجد محله پایین، خانه فاضلین نراقی، امامزاده سلیمان از آثار ثبت ملی شده این بافت به شمار می روند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: حریم های آثار و بافت های تاریخی با توجه به اهمیتی که از لحاظ ملزومات قانونی برای بناها و محوطه‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی دارند، در راستای مدیریت کلان و صیانت از آثار به ‌مثابه ابزاری ضروری هستند که در صورت نبود، تهدید های بسیاری را متوجه آثار تاریخی می کند، از این رو همزمان با ثبت آثار ملی، روند تعیین حریم ها نیز در دستور کار قرار می گیرد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 855 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرتاریخی نراق واقع در 15 کیلومتری مسیر دلیجان به کاشان دارای 70 کیلومترمربع وسعت است که از طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است.
این شهر در حوزه قطب گردشگری جنوب استان مرکزی واقع شده که از جمله ظرفیت های گردشگری آن آب انبارهای حاج مهدی نراقی، مسجد جامع نراق، بازار شمس السلطنه، کاروانسرا و پل دودهک، قلعه و غار کهک و غار نخجیر است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.