«محمدرضا شفیعی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نمونه اولیه گیاه آناناس در رقم «ام دی 2 »از کشور هندوستان وارد شد و سپس فرآیند تحقیقی آن زیر نظر موسسه تحقیقات علوم باغبانی در مرکز تحقیقات سیستان و بلوچستان و پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی کلید خورد.
وی اظهار داشت: تعیین بستر کشت و شرایط محیطی در گلخانه به پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات سپرده شد که با گذر از مراحل پژوهشی اکنون به مرحله میوه دهی رسیده است.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی بیان کرد: محصول آناناس در زمره میوه های گران قیمت محسوب می شود و کشت و پرورش آن علاوه بر مناطق جنوبی کشور در گلخانه ها نیز می تواند از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار باشد.
شفیعی اضافه کرد: در دانش فنی کشت این محصول در هر متر مربع 6 بوته گیاه آناناس کاشته می شود و هر بوته 10 تا 12 عدد میوه می دهد که درآمد خوبی عاید گلخانه داران می کند.
وی اضافه کرد: به ویژه در مناطقی نظیر محلات تکثیر این گیاه به روش پاجوش و فروش آن به عنوان گل زینتی ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند.
وی گفت: کشت آناناس در گلخانه با استفاده از دانش فنی و ارقام مناسب و سازگار با اقلیم منطقه می تواند سالانه یک میلیارد و 500 تا 2 میلیارد ریال درآمد عاید بهره برداران کند.
آناناس میوه ای است گرمسیری از خانواده برومیلیاس که تا کنون یکهزار و 800 گونه از آن در 46 جنس شناسایی شده است و تکثیر این گیاه به 2 روش تکثیر بافت و پاجوش و پژوهش های مربوطه در پژوهشکده در حال انجام است.
آناناس سرشار از ویتأمین ها و مواد مغذی مثل کلسیم، پتاسیم، فیبر و ویتامین ث است.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی و تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.