«علی زندی فر» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: توسعه شریان های ارتباطی در ایجاد آزادراه و بزرگراه در طول مدت چهار دهه انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و توسعه استان ها است که دستاوردهای این بخش در استان مرکزی حدود 100 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: چهار هزار و 410 کیلومتر راه روستایی آسفالته و یکهزار و 252 کیلومتر راه شریانی، اصلی و فرعی در سطح استان مرکزی وجود دارد که میزان راه های ترانزیتی مهم در ابتدای پیروزی انقلاب حدود 410 کیلومتر بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: 14 هزار و 561 پل در ابعاد مختلف در جاده های این استان وجود دارد که پیش از انقلاب شمار این تاسیسات تنها110 دهانه بوده است.
زندی فر خاطرنشان کرد: 70 نقطه پرحادثه در جاده های استان مرکزی در مدت چهار دهه گذشته اصلاح شده استکه در این راستا پیش از انقلاب اقدامی صورت نگرفته بود.
وی افزود: سه پایانه بار با 83 غرفه در زمینی به مساحت 87 هکتار و زیر بنای 28 هزار و 100 متر مربع در استان مرکزی وجود دارد که تعداد این پایانه ها نسبت به سال 57 حدود 100 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: هشت پایانه عمومی و 24 پایانه اختصاصی مسافری در این استان وجود دارد درحالیکه که تعداد پایانه ها عمومی نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 100 درصد و تعداد پایانه های اختصاصی حدود هشت برابر افزایش یافته است.
زندی فر خاطرنشان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچگونه مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی در جاده های استان مرکزی وجود نداشت در صورتی که اکنون 23 مجتمع خدمات رسانی دارند.
وی ادامه داد: 10 هزار تن بار سالانه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط سامانه حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در درون و برون از استان حمل می شد که این رقم اکنون 16 میلیون تن کالا و بار افزایش یافته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: 2 و نیم میلیون سفر سالانه برای حمل کالا توسط ماشین آلات سنگین استان انجام می شود که تعداد این سفرها تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 10 هزار مورد بوده است.
زندی فر گفت: شمار پاسگاه های پلیس راه استان حیات 40 ساله انقلاب اسلامی از 2 پاسگاه به هشت، راهدارخانه های فعال جاده ای از چهار به 25 فقره، ماشین آلات راهداری از 25 به 450 دستگاه، مراکز معاینه فنی مکانیزه خودروهای سنگین فعال به 6 عدد افزایش یافته و طرح ایمن ساری مدارس حاشیه راه ها استان در این مدت برای 154 مدرسه اجرا شده است.
وی ادامه داد: 258 طرح روشنایی در آزادراه ها و بزرگراه های استان مرکزی به منظور کاهش حوادث رانندگی در طول چهار دهه گذشته به بهره برداری رسیده که نسبت به سال های پیش از انقلاب حدود 100 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی یاد آور شد: اکنون 80 دستگاه تردد شمار برخط، توزین در حال حرکت و پیام نما در سطح جاده های استان وجود دارد که تعداد این دستگاه ها نسبت به سال 57 حدود 100 درصد افزایش یافته است.
زندی فر گفت: شمار دوربین های نظارت تصویری و کنترل سرعت در جاده های استان مرکزی در این مدت به 30 مورد افزایش یافته و 23 هزار و 500 کارت هوشمند برای تمامی رانندگان کالا، مسافر و ناوگان بخش حمل و نقل عمومی ایجاد شده است.
استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران از شمال به استان های البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از شمال شرقی به استان تهران، از جنوب به استان های لرستان و اصفهان و از شرق به استان های قم و اصفهان محدود می شود.
این استان با مساحتی معادل 29 هزار و 530 کیلومتر مربع حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای 12 شهرستان، 23 بخش، 23 شهر، 6 دهستان، یک هزار و 394 آبادی دارای سکنه و 46 آبادی خالی از سکنه است.
استان مرکزی اتصال دهنده شهرهایی نظیر تهران و قم به استان های همجوار مانند استان لرستان و همدان است.
استان مرکزی 6 هزار و 330 کیلومتر راه دارد که از این میزان چهار هزار و 410 کیلومتر آن راه روستایی و یک هزار و 920 کیلومتر راه بین شهری است.
از جمله آزاد راه ها و بزرگراه های موجود در استان مرکزی می توان به آزاد راه تهراه- ساوه - سلفچگان، آزاد راه ساوه- همدان، اراک- خرم آباد، سلفچگان- اراک، بزرگراه اراک- ملایر، اراک خمین، خمین- محلات- دلیجان، خمین- گلپایگان، اراک- فرمهین و قم- اصفهان اشاره کرد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.