«حمیدرضا دری» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تغییر اقلیم، کاهش منابع آب، افزایش عمق چاه‌ها و شوری بیشتر آب های زیر زمینی، مصرف غیر اصولی کود‌های شیمیایی، کاهش منابع آلی خاک از عوامل توسعه شوری در اغلب خاک های ایران و حتی استان‌های شمالی است و شوری اراضی را به یکی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: شرکت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مرکزی با برند بیوزر برای مقابله با این مشکل پس از سال ها تحقیق در واحد RCD موفق به ساخت محصول ضد شوری به نام P50 شده است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: این محصول با کاهش سریع PH خاک در اطراف ریشه گیاه و تامین ترکیبات فسفات ضمن ایجاد شرایط مناسب برای کنترل شوری، موجب توسعه ریشه، افزایش انحلال و جذب عناصر ماکرو و ریز مغذی می‌ شود.
دری گفت: مجموع این عوامل موجب کنترل شوری و افزایش تولید محصول شده و به تدریج حاصلخیزی خاک را افزایش می‌دهد.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.
این مرکز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم کرده است.
2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) به صورت استانی فعالیت می کنند.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.