به گزارش ایرنا، «سعید شاه محمدی» عصر شنبه در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: بزرگترین سرمایه در تولید و اشتغال و مقابله در جنگ اقتصادی، سرمایه گذاری در نیروی انسانی است.
وی بیان کرد: آموزش های فنی و حرفه ای نقش موثری در کاهش مشکلات اشتغال دارد و باید به آموزش های فنی و حرفه ای به میزان آموزش های رسمی کشور اهمیت داده شود‌
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی ادامه داد: 21 مرکز ثابت فنی و حرفه ای در این استان وجود دارد که سه مرکز آن در شهرستان اراک فعال است.
شاه محمدی اظهار داشت: آموزش های مهارتی در روستاها، صنایع، صنوف، زندان ها وپادگان های استان مرکزی مورد توجه جدی است.
وی گفت: گروه های هدف آموزش های فنی و حرفه ای در این استان اقشار مختلف ازجمله شاغلان اصناف و صنایع، کارجویان، روستاییان، زنان، دانشجویان و فارغ التحصیلان هستند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی اضافه کرد: برنامه های پیش بینی شده در طول سال جاری برای این نهاد در مدت 9 ماه محقق شده است.
شاه محمدی عنوان کرد: هشت هزار نفر دوره آموزش های فنی و حرفه ای در 9 ماه امسال در شهرستان اراک ارایه شده است.
وی بیان کرد: ترویج و تقویت فرهنگ مهارت آموزی، تولید، کار آفرینی، آموزش نیروی انسانی متخصص و کارآمد متناسب با نیاز بازار کار و توسعه مهارت آموزی در راستای تحقق عدالت اجتماعی از مهمترین اهداف آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی است.
دبیر شورای اسلامی کلانشهر اراک در سخنرانی پیش از دستور این شورا گفت: پس از عملیاتی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان، فراکسیون امید شورای شهر اراک با طی فرایند مختلف و در نظر گرفتن معیارهای مختلف کارآمدی، اقدام به معرفی گزینه نهایی خود به صحن رسمی شورای اسلامی شهر کرد.
«فرزانه رحمتی» افزود: «سعید نادری» با اکثریت 8 رای از 11 رای انتخاب و برای صدور حکم به وزارت کشور معرفی شد که امید است فرایند صدور حکم برای منتخب اعضا توسط وزیر کشور هر چه سریع تر انجام شود.
وی بیان کرد: منشا قدرت اعضای پارلمان های محلی، آرای مردم و اکثریتی است که آنان را به عنوان نمایندگان خود برگزیده اند.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: مهمترین فعالیت های هر نماینده در کنار رسیدگی به امور عمومی و مطالبات مردم اعم از آنهایی که به وی رای داده یا رای نداده اند، جامه عمل پوشاندن به مطالبات قانونی اکثریتی است که به وی اعتماد کرده اند.
رحمتی تصریح کرد: براساس ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی انتخاب شهردار از وظایف شورای اسلامی شهر است.
دبیر شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: صراحت این ماده قانونی به نحوی است که جای هیچ گونه تفسیر و توضیحی برجای نمی گذارد و آنچه واضح است هرگونه موازی کاری و تفسیر به رای از قانون مصرح، به نحوی که نتیجه ی آن برآیند عقل جمعی شورای شهر نباشد مسئولیت کاستی ها و محقق نشدن وعده ها و امیدهایی که در ایام انتخابات به مردم داده شده متوجه کسانی خواهد بود که بر سر راه اصیل ترین نهاد دموکراسی یعنی شورای شهر مانع تراشی کرده و حق قانونی نمایندگان در انتخاب شهردار مورد نظرشان را وارد فرایندهای مهندسی شده کرده اند.
رحمتی اظهار کرد: انتظار است همه دلسوزان با تشویق و هم افزایی، در جهت تقویت این نهاد منتخب مردمی حرکت کرده تا طعم شیرین این حرکت در توسعه شهر مشاهده شود.
وی عنوان کرد: در تبصره سه ذیل ماده 80 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی آمده است' نصب شهرداران در شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر و مراکز استان ها بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت می گیرد و صراحت این تبصره نیز به حدی است که جای هیچ گونه تفسیری نمی گذارد.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: انتظار است که با وجود سلایق مختلف، ضمن تکریم تصمیم شورای شهر، همگان نتیجه را به قانون به عنوان فصل الخطاب واگذار نمایند.
رحمتی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص طرح 58 متری گفت: شورای شهر پنجم با اعتماد نسبت به قول هایی که در خصوص توانایی اجرای این طرح، توسط شهردار سابق و مسئولان دیگر استان در ماه های آغازین شروع به کار این شورا داده شد و با عنایت به رویکرد توسعه گرایانه این شورا رای به لغو شدن این طرح بزرگ شهری داد.
وی اظهار داشت: با گذشت بیش از یک سال، همچنان ساکنان در این مسیر از بلاتکلیفی رنج می برند و این چالش باعث شد موضوع با حساسیت بیشتر در کمیسیون عمران و سرمایه گذاری شورای شهر در دستور کار قرار گیرد که مصوبه این کمیسیون در صحن شورا مطرح می شود.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک بیان کرد: انتظار است اعضای شورا با رای به لغو اجرای این طرح با هدف تسریع در رفع بلاتکلیفی 16 ساله بخشی از شهروندان اراکی، گامی مثبت در جهت آرامش بردارند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک هم در این نشست گفت: انتظار شورا در طول یک سال و نیم گذشته در خصوص تشکیل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اراک برآورده نشده است.
«ایرج رضایی» افزود: سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اراک باید هر چه سریعتر به لحاظ شکلی و ساختاری بر مبنای الگوی تعیین شده شکل گیرد.
وی بیان کرد: املاک شهرداری اراک یکی از آشفته ترین بخش ها است و تا زمانی که سازمان فناوری اطلاعات در این مجموع شکل نگیرد، بسیاری از بخش ها ساماندهی نمی شود‌.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: نیاز است از بودجه سال ٩٧ در فرصت باقی مانده از سال برای راه اندازی این سازمان در نظر گرفته شود و در بودجه سال ٩٨ نیز این مهم به صورت ویژه دیده شود.
رضایی تصریح کرد: سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اراک سازمانی زیرساختی و بنیادی است و اگر خواستار ایجاد تحول در شهرداری اراک هستیم باید این سازمان تقویت شود.
وی عنوان کرد: بر اساس بررسی صورت گرفته در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک، ٧٠ نفر از نیروهای شهرداری به نوعی با زیرساخت های سازمان آشنا و تحصیلات مرتبط دارند و باید سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اراک به سرعت و براساس شرح وظایف شکل گیرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری اراک افزود: سازمان فناوری اطلاعات قلب سیستم شهرداری است.
رضایی تصریح کرد: طرح تحقیق و تفحص از شهرک خودرو اراک براساس شواهدی مبنی بر اجحاف حق و حقوق شهروندان و طی نشدن روند قانون در کار از سوی شورا مطرح شد و با توجه به اینکه طبق قانون باید گزارش بررسی از سوی دستگاه قضایی به شورا ارسال می شد که تاکنون این امر انجام نشده است.
وی گفت: ١٤ مرداد ماه ١٣٩٧ مهلت قانون ادامه کار پیمانکار طرح شهرک خودرو به اتمام رسیده و کمیسیون عمران شورا و اداره حقوقی و قراردادهای شهرداری باید وضعیت این قرارداد را روشن کنند.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: تعیین تکلیف طرح 58 متری با شورای شهر نیست و زمانی شورا می تواند در این راستا وارد شود که طرح جامع شهر اراک به شورا ارایه شود.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر ارا‌ک هم در این راستا گفت: 2 روز گذشته آیین تجلیلی از شهردار سابق اراک برگزار شد که مناسب بود در این نشست گزارشی در خصوص طرح 58 متری ارایه می شد.
«پیمان رشیدی » افزود: شهردار اسبق اراک در ابتدای فعالیت خود شعارهای زیادی در خصوص این طرح داد.
وی بیان کرد: ورود شورای شهر در خصوص اجرایی شدن یا نشدن طرح 58 متری به صلاح نیست، شورای شهر اراک اختیاری در خصوص اجرا یا لغو این طرح ندارد.
در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک بحث ورود اعضای شورای شهر به طرح 58 متری به رای گذاشته شد که مصوب شد و پس از آن، پیشنهاد لغو طرح 58 متری به مراجع تصویب طرح جامع اراک نیز تصویب شد.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از 620 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.