به گزارش ایرنا، پس از ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی و برخی نهادهای مشمول، «داوود تاجران» شهردار منتخب کلانشهر اراک در آبان ماه سال جاری از قطار پارلمان شهری اراک پیاده شده و « ابولفضل شالی بگ» به سرپرستی شهرداری اراک انتخاب شد.
با گذشت مدتی اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک سرانجام شهردار منتخب را از این دو گزینه « سعید نادری» و « محمد جعفرپور» برگزیدند.
«سعید نادری» دهم دی ماه سال جاری در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک با کسب حداکثر آرا به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شد.
نادری با کسب هشت رای از 11 رای ماخوذه به عنوان منتخب اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک برای سکانداری شهرداری این کلانشهر انتخاب شد.
بنا بر اعلام مسئولان و اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک، وزارت کشور تاکنون در خصوص شرایط احراز و نتیجه ساز و کارهای قانونی گزینه انتخابی شهرداری اراک اظهار نظری نکرده است.

*** رئیس شورای شهر اراک: روند بررسی صلاحیت شهردار اراک در وزارت کشور تسریع شود
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: شهردار اراک مشمول قانون منع به کارگیری مدیران بازنشسته شده و نیاز است که روند بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی این کلانشهر در وزارت کشور تسریع شود.
«کاوه فلک افلاکی» افزود: «سعید نادری» به عنوان گزینه منتخب شورای اسلامی شهر اراک در نشست اخیر این نهاد به صورت رسمی به عنوان شهردار این کلانشهر معرفی شده و سوابق و مستندات آن برای بررسی به وزارت کشور ارسال شده است.
وی اظهار داشت: چندین گزینه برای تصاحب کرسی شهردار به شورای اسلامی اراک معرفی شد که با ارزیابی های انجام شده سعید نادری، با هشت رای اعضای لیست امید شورای اسلامی شهر اراک، به عنوان شهردار معرفی شد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: شورای شهر در این دوره از انتخاب اولین شهردار خود رضایت کافی نداشت چرا که که علاوه بر غیربومی بودن در پاره ای مسایل از جمله حوزه املاک و عملکردها مشکلاتی ایجاد شد که سبب شد تا اعضای شورا در گزینه دوم دقت نظر داشته باشند.
وی توضیح داد: سعید نادری به عنوان نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک سوابق و تجاربی در حوزه شهری دارد و از طرفی بدنه شهرداری اراک را به خوبی می شناسد و عضویت وی در نظام مهندسی و داشتن سوابق 18 ساله مدیریت بخش خصوصی نیز از شاخص های انتخاب وی بود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: در قانون جدید شوراهای اسلامی بندی وجود دارد که اشاره به سوابق پنج تا 9 سال مدیریت دولتی در گزینش سکانداری شهری دارد اما ذیل آن در تبصره 5 اشاره شده معادل سازی مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی بعدا اعلام می شود و این مسئله شفافیت در انتخاب گزینه شهرداری را می گیرد.
فلک افلاکی اظهار داشت: سعید نادری 18 سال سابقه بخش خصوصی دارد اما معلوم نیست که روند معادل سازی این سابقه با مدیریت دولتی چگونه است و از طرفی هم در استعلام از استانداری و شوراهای فرادستی عنوان شد که اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک باید گزینه خود را به تشخیص خود برگزینند و و مراحل تایید کارشناسی را به وزارت کشور بسپارند.
وی یادآور شد: سه کلانشهر کشور مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مدیریت شدند که تکلیف کرسی مدیریت شهری تهران و مشهد به سرعت مشخص شد و انتظار است وضعیت شهردار اراک نیز با سرعت بیشتری رسیدگی شود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک خاطرنشان کرد: اگرچه اراک اکنون نیز در مدیریت شهری با سرپرست اداره می شود اما زمان طلایی در راهبری امور اهمیت دارد و نباید فرصت در برنامه ریزی و اجرای امور از دست برود.
فلک افلاکی توضیح داد: یکی از دلایل انتخاب سعید نادری به عنوان شهردار منتخب شورا جوان بودن وی است و این در راستای سیاست جوانگرایی مدیریتی دولت مدنظر قرار گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: گزینه منتخب شورای اسلامی کلانشهر اراک برای شهرداری، دارای فوق لیسانس عمران است و دانشجوی دوره دکترا عمران است.

*** وزارت کشور مدارک جدیدی به منظور بررسی احراز شرایط قانونی درخواست کرده است
نایب رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک و گزینه منتخب اعضای این شورا به عنوان شهردار جدید اراک گفت: مدارک برای بررسی سوابق انتخاب شهردار به وزارت کشور ارسال شده است.
«سعید نادری» افزود: وزارت کشور نامه ای در این راستا ارسال و درخواست برخی مدارک کرده که این مدارک هنوز ارسال نشده اما حداقل تا 2 روز آینده ارسال می شود.
گزینه منتخب شورای اسلامی شهر اراک برای تصدی کرسی شهرداری، توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

*** شورای شهر اراک منتظر پاسخ وزارت کشور در انتخاب شهردار است
یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: شورای شهر در انتخاب شهردار منتظر پاسخ رسمی وزارت کشور است و در شرایط فعلی گزینه ای دیگر ندارد.
«علیرضا مرادی» افزود: در انتخاب شهردار باید گزینه ها یک سری شناسنامه کاری که در حد و حدود قانون مشخص شده ارایه دهند و باید مقدمات این کار درست چیده شود تا نتیجه صحیح حاصل شود.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: گزینه شهردار باید حداقل 9 سال سابقه فعالیت در بدنه شهرداری داشته باشد.
مرادی تصریح کرد: بندی در شیوه نامه وزارت کشور در خصوص تطبیق بیان شده که بر اساس آن می توان بخش خصوصی را تطبیق داد و این امر نیاز به بررسی کارشناسی مقامات ذیربط دارد.
وی عنوان کرد: قبل از انتخاب شهردار نشست هایی با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، استاندار و معاون عمرانی استانداری این استان انجام شد که در تمام این نشست ها تاکید بر حمایت از شورای شهر شد و انتخاب شهردار بر اساس شرایط قانونی و سرو سامان دادن سریع به اوضاع شهرداری اراک انجام شد.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: در آستانه سال جدید قرار داریم و انتخاب شهردار از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا فعالیت سرپرست شهرداری، حالت برزخ دارد و انگیزه کار کردن به این روش پایین است.
مرادی تصریح کرد: شهرداری اراک دارای بدهی است و با توجه به اینکه بودجه آن در سال جاری تاکنون نیز محقق نشده این بدهی به طور قطع افزایش می یابد.
وی بیان کرد: تامین حقوق و مزایای کارکنان شهرداری اراک تا پایان سال نیازمند 600 میلیارد ریال اعتبار است که وجود این مشکلات یک دغدغه است.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: با این وجود کار در شورا به صورت گروهی و اکثریت آراء به پیش می رود و اگر فرد انتخاب شده به تایید وزارت کشور برسد باید کار خود را انجام دهد و اگر این تایید صورت نگیرد گزینه های دیگر برای انتخاب شهردار تعیین می شود.

*** بلاتکلیفی در شهرداری اراک به نفع شهروندان نیست
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: بلاتکلیفی در شهرداری اراک به هیچ عنوان به نفع مردم نیست.
«علی جعفر محصولی» افزود: یکی از شرایط قانون انتخاب شهردار داشتن 9 سال سابقه مدیریت میانی در شهرداری است که فرد منتخب باید حائز این شرایط باشد.
محصولی تصریح کرد: بحث تایید یا تایید نشدن گزینه منتخب شورا به عنوان شهردار اراک هنوز اعلام نشده است.

*** قانون در انتخاب شهردار اراک فصل الخطاب است
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: قانون در انتخاب شهردار اراک فصل الخطاب است و همه به قانون پایبند هستند.
«ایرج رضایی» افزود: شورای شهر اراک یک مجمع 11 نفره از 2 فراکسیون اصولگرا و اصلاح طلب است و رای صورت گرفته در آن بر اساس تصمیم جمعی گرفته می شود.
وی بیان کرد: زمانی که انتخاب شهردار جدید اراک مطرح شد آیین نامه جدید هنوز ابلاغ نشده بود و بر اساس آیین نامه گذشته شرایط گونه ای دیگر بود.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: وضعیت تایید گزینه منتخب شورا به عنوان شهردار اراک از سوی وزارت کشور تا یک هفته یا 10 روز آینده مشخص می شود و هر آنچه قانون مشخص کند قابل احترام است.
رضایی تاکید کرد: مشورت با بزرگان و مسئولان استان مرکزی و شهرستان اراک هموراه مورد توجه و تاکید اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک بوده و هست.

*** دولت در خصوص انتخاب شهردار اراک پاسخ صریح خود را اعلام کند
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: دولت باید در خصوص انتخاب شهردار اراک پاسخ صریح خود را اعلام و وضعیت را مشخص کند.
«مرتضی سورانه» افزود: 2 گزینه برای انتخاب شهردار اراک در شورای شهر مطرح بود که «سعید نادری» به عنوان دانشجوی دکترای عمران و برخورداری از شرایط فنی با اکثریت آراء انتخاب شد.
وی بیان کرد: انتخاب سعید نادری قبل از آیین نامه جدید بوده است و آیین نامه جدید چهارم دیماه ارسال و 10 دیماه به دست اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک رسید.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: در تبصره پنج آیین نامه جدید آمده مدیران بخش خصوصی طبق ضوابطی که وزارت کشور اعلام خواهد کرد می توانند معادل سازی کنند.
سورانه اظهار داشت: فعل اعلام خواهد کرد در این آیین نامه دارای نقص و ابهام است، قانونی که به آینده موکول شود مجری را در بلاتکلیفی قرار می دهد.
وی گفت: استاندار مرکزی در نشست شورای اداری هفته گذشته سخنانی در خصوص احتمال انتخاب شهردار داشتند که بیان احتمال یعنی هنوز چیزی قطعی نیست.
به هرحال کرسی شهرداری اراک، خالی از شهردار است و شهروندان منتظرند تا وزارت کشور و مسئولان در خصوص انتخاب شهردار اظهار نظر کنند و مدیریت شهری اراک نیز با انتخاب شهردار بر اساس قانون سامان یابد و خدمت رسانی به شهروندان نیز با سرعت عمل بیشتری پیگیری شود.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از 620 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
'گزارش از: معصومه صفری
3005/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.