«رضا ملکی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با صادرات این میزان سنگ از محلات، چهار میلیون دلار ارز حاصل شده است.
وی بیان کرد: این محموله های صادراتی اغلب به کشورهای افغانستان، قطر، پاکستان، میانمار، رمانی، قزاقستان، عراق و روسیه ارسال شده است.
رئیس صنعت، معدن و تجارت محلات گفت: 10 تا 15 درصد از سنگ نمای کشور که عمده آن تراورتن است از معادن محلات استخراج و فرآوری می شود که به لحاظ کیفیت و مرغوبیت منحصر به فرد است.
وی گفت: محلات به عنوان قطب تولید سنگ نمای کشور 115 معدن دارد که 62 معدن آن درزمینه تولید سنگ تراورتن فعال است.
رئیس صنعت، معدن و تجارت محلات افزود: سنگ تراورتن محلات پس از گذشته یک سال و نیم فرآیند در آذر ماه امسال ثبت جهانی شد.
ملکی ادامه داد: سنگ تراورتن محلات کیفیت، مشخصات فنی و شاخصه‌های خاص دارد که با سنگ نقاط دیگر کشور متفاوت است به همین دلیل در ثبت جهانی جغرافیای کالا درج شده و این محصول با عنوان تراورتن محلات ایران به ثبت رسید.
وی توضیح داد: ثبت جهانی یک ماده معدنی و یا هر محصول دیگر علاوه بر معرفی هر چه بیشتر و افزایش ظرفیت صادرات، ارزش افزوده محصول مذکور را نیز بهبود می دهد.
رئیس صنعت، معدن و تجارت محلات بیان کرد: سنگ تراورتن محلات در زمره نمونه‌های برتر این محصول است که مرغوبیت خاص و سفیدی آن ها در دنیا زبانزد است.
ملکی توضیح داد: تولید و صادرات سنگ تزینی و ساختمانی سهم 50 درصدی در اقتصاد محلات دارد.
وی افزود: 70 معدن فعال سنگ نما در محلات با ذخیره قطعی 30 میلیون تن سنگ وجود دارد و سالانه 2 میلیون تن سنگ از این معادن برداشت می‌شود.
شهرستان محلات واقع در جنوب استان مرکزی 55 هزار نفر جمعیت و دارای 250 واحد فرآوری سنگ با ظرفیت 18 میلیون متر مربع است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.