به گزارش ایرنا، «حسن دانایی فر» عصر سه شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی در اراک، افزود: حدود 6 میلیون زایر سالانه به ایران و عراق رفت و آمد می کنند.
وی بیان کرد: روابط ایران با عراق در حوزه انرژی قابل توجه است و ظرفیت صادرات برق ایران به عراق یکهزار و 300 مگاوات است که در برخی ایام افزایش می یابد‌.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه ادامه داد: 2 خط گاز به ظرفیت 25 میلیون متر مکعب در عراق ایجاد شده است که این ظرفیت در دیگر کشورها وجود ندارد.
دانایی فر اظهار داشت: تجربه نشان داده مسیری که ایران در سال های گذشته با کشور عراق در پیش گرفته صحیح است چرا که روند صادرات به این کشور همسایه در مدت 16 سال اخیر رو به رشد است.
وی گفت: حجم صادرات گازی به این کشور حدود 23 میلیون متر مکعب است که از 2 خط گاز نفت خانه بغداد و خرمشهر به بصره انجام می شود و پیش بینی صادرات این بخش تا پایان سال سه و نیم میلیارد دلاراست.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه اضافه کرد: بخش قابل توجهی از این صادرات محقق شده و به طور قطع در فرصت باقی مانده تا پایان سال جاری این هدفگذاری کامل می شود.
دانایی فر بیان کرد: وزیر نفت پنجشنبه هفته جاری سفری به کشور عراق برای افزایش روابط نفتی دارد که امید می رود با توفیق چشمگیری همراه شود.
وی تصریح کرد: ایران تا قبل از ماجرای داعش چهار و چهار دهم میلیارد دلار طرح در بخش خدمات فنی و مهندسی با کشور عراق داشت اما این روند نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورها نیز متوقف شده است.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه افزود: استان مرکزی به لحاظ توانمندی صنعتی و کشاورزی قابلیت حداقل پنج میلیارد دلار صادرات به کشور عراق را دارد که باید در این راستا همه تلاش به کار گرفته شود.
وی گفت: بیش از 400 شرکت در بیروت کمپینی را برای حضور در سوریه آغاز کرده اند که به محض شرایط خوب در بازار این کشور وارد شوند.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه ادامه داد: مقام های سوری در شرایط فعلی اراده به همکاری با کشور ایران دارند و موافقت نامه همکاری راهبردی بلند مدت ایران و سوریه صورت گرفته و بهمن ماه امسال معاون اول رئیس جمهوری در این راستا سفری به کشور سوریه انجام می دهد.
دانایی فر عنوان کرد: کشورهای سوریه و به ویژه عراق فرصت خوب برای ورود به بازارهای دیگر جهان است.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق نیز در این نشست گفت: ایران در بسیاری از بخش ها با ظرفیت مازاد مواجه است و باید به بحث صادارات توجه جدی داشته باشد.
سید «حمید حسنی» افزود: بازار عراق مزیت های زیادی برای کشور ایران دارد.
وی ادامه داد: کشور عراق در سال جاری 83 میلیارد دلار صادرات نفت خام داشته که 95 درصد درآمد حاصل از آن صرف واردات کالا شده و سهم هشت میلیارد دلاری ایران در این راستا سهم مناسبی نیست.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق عنوان کرد: تنها 60 سال از جمهوری شدن عراق می گذرد و این درحالیست که 40 سال درگیر جنگ بوده و زیرساخت های آن از بین رفته است و از نظر بسیاری از کشورهای دنیا این کشور امنیت سرمایه گذاری ندارد اما امنیت کافی در این کشور هست و باید از فرصت های سرمایه گذاری آن نهایت بهره را برد.
دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران هم در ادامه این نشست گفت: صادرات به عراق در سال های گذشته سیر افزایشی داشته است و این تنها کشوری است که در سال های اخیر صادرات آن کاهش نداشته است.
«داود گودرزی» افزود: یکی از اهداف سازمان توسعه تجارت ایران در عراق ایجاد یک مرکز دایمی بازاریابی و صادرات است که اعتبار کافی نیز به این امر اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: این مرکز در سال جاری راه اندازی شده و مطالعات لازم برای آن صورت گرفته و قرار است که از توانمندی شرکت ها و استان ها در این مرکز استفاده شود.
دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: صادرات گل و گیاه به عراق ازدیگر برنامه های این مرکز است که با جدیت دنبال می شود زیرا در سال های گذشته ایران با وجود پتانسیل زیاد در این بخش موفقیت چشمگیری در این خصوص نداشته و استان مرکزی می تواند در زمینه صادرات گل و گیاه به عراق حرف برای گفتن داشته باشد.
گودرزی اظهار داشت: واحدی نیز برای شرکت هایی که مشکل مطالعه بازار دارند پیش بینی شده است.
وی عنوان کرد: عراق بازار رقابتی دارد و مردم آن مشتاق به کار کردن هستند که معامله چهره به چهره را می پسندند و باید شرکت های سرمایه گذارمرکز فروش و یا دفتر در بصره ایجاد کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: شرایط و تعامل خوبی بین بخش خصوصی و دولتی این استان وجود دارد و این مهم باید روز به روز افزایش بیشتری یابد.
«سعید فرخی» ادامه داد: کمیته مقابله با تحریم ها در این استان با همکاری بخش غیردولتی شکل گرفته و پدافند اقتصادی نیز سرلوحه کار است.
وی اظهار داشت: در حوزه پژوهش نیز اقدام های خوبی صورت گرفته به طوریکه بیشتر تحقیقات استان به بخش اقتصادی تعلق دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم در این نشست گفت: 33 میلیارد دلار صادرات در 9 ماه امسال انجام شده که هفت میلیارد دلار آن معادل 21 درصد به کشور عراق بوده است.
«محمدرضا حاجی پور» افزود: استان مرکزی بیش از 750 میلیون دلار صادرات در سال جاری داشته که 185 میلیون دلار آن معادل 26 درصد به کشور عراق صورت گرفته است.
در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان مرکزی مسایل و مشکلات خود را در خصوص صادرات به کشورهای عراق و سوریه بیان کردند.
استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.