به گزارش ایرنا، «حسن دانایی فر» روز سه شنبه در دیدار با استاندار مرکزی، افزود: هدف از توسعه روابط تجاری درآمد و سود مکفی برای هر دو طرف است و با تولید محصولات کیفی می توان صادرات را تضمین و ماندگاری در بازار عراق را تثبیت کرد.
وی اظهار داشت: چهار میلیون بشکه نفت امسال از عراق صادر شده است و این کشور درآمد خوبی را از این محل در اختیار دارد.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: عراق لااقل تا پنج سال آینده مصرف کننده است زیرا همه زیرساخت های این کشوردر جنگ تخریب شده و باید از فرصت سازندگی نیز به نحو مطلوب برای اقتصاد کشور بهره برد.
دانایی فر افزود: سهم ایران در زمینه بازسازی عراق باید به صورت هدفمند تعریف شود چرا که ظرفیت های کشور ما در بسیاری از مسایل قوی است و می تواند سرعت ترمیم خرابی های عراق را بیشتر کند.
وی اظهار داشت: بازار عراق و سوریه گذرگاه ما به بازار جهانی عرب است که باید برای رسیدن به این مهم سیاست های مناسبی داشت.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: ظرفیت منحصر به فردی به نام ماشین سازی اراک در حوزه تجهیزات سازی و پیمانکاری کلان مستقر است و تاسیس این مجموعه در ابتدا با عنوان هاب منطقه ای دیده شده تا نیازهای تجهیزاتی کشتی سازی، نیروگاهی و گازی را تامین کند.
استاندار مرکزی نیز در این دیدار گفت: صادرات استان مرکزی پارسال یک میلیارد دلار بوده است که 50 درصد آن به کشورهای همسایه از جمله عراق بوده است.
سید«علی آقازاده» افزود: امسال نیز یک میلیارد و 200 میلیون دلار حجم صادرات غیرنفتی استان مرکزی است که 50 درصد آن به مقصد کشور عراق است.
وی اظهار داشت:صنعت و تجارایرانی نسبت به بازار عراق اشراف دارند و به صورت حرفه ای عمل می کنند و به لحاظ فراهم بودن فرصت در پنج سال اخیر که این کشور مصرف کننده است باید از این فرصت برای سرمایه گذاری استفاده کرد.
استاندار مرکزی گفت: تثبیت بازار صادرات به عراق و سوریه ضروری است و باید با تدبیر و سیاست از ایجاد هرگونه آسیب به این مهم جلوگیری شود تا رقبا و کشورهای منطقه در مناسبات تجاری جای ایران را نگیرند.
آقازاده افزود: درباره سوریه نیز همانطور که در بعد سیاسی، ایران در کنار دولت و ملت این کشور بوده است در بازسازی هم همکاری خواهد داشت.
وی اظهار داشت: استان مرکزی آمادگی دارد در مراودات تجاری با عراق، ترکیه و افغانستان حضور قوی و برنامه ای داشته باشد و از ظرفیت صنعتی این استان استفاده شود.
استاندار مرکزی گفت:نرخ بیکاری در استان مرکزی براساس اطلاعات مرکز آمار 2 و نیم درصد کاهش یافته و دومین استان از نظر پایین بودن این شاخص است.
آقازاده افزود: استان مرکزی جایگاه هفتم کشور را در تولید گوشت قرمز، رتبه اول در تولید انار و رتبه سوم تولید پسته را در کشور دارد.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه در سفر به استان مرکزی از شرکت ماشین سازی، بیمارستان سینا و شرکت شیر صلا بازدید کرد.
استان مرکزی 12 شهرستان، 33 شهر، 23 بخش و 795 روستای دارای دهیاری دارد.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.