«مجید آنجفی» روز شنبه در نشست برگزاری نمایشگاه دستاوردهای توانمندی های چهل سالگی انقلاب اسلامی افزود: 320 هزار تن گندم در سال زراعی امسال در استان مرکزی تولید شد در صورتی که تولید این محصول در مدت مشابه سال 57 و ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، 87 هزار تن بوده است.
وی ادامه داد: افزایش تولید گندم در این مدت با افزایش بهره وری در واحد سطح و کاهش سطح زیر کشت از 70 هزار هکتار کشت گندم آبی به 48 هزار هکتار حاصل شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یاد آور شد: 2 هزار و 829 تن محصولات کشاورزی به ارزش 84 میلیون دلار سال گذشته از این استان به خارج از کشور صادر شده که صادرات این محصولات نسبت به مدت مشابه سال 57 حدود 100 درصد افزایش یافته است.
آنجفی گفت: 57 هزار تن گوشت قرمز سالانه بر اساس آخرین آمار موجود در استان مرکزی تولید می شود که میزان تولید این محصول در ابتدای پیروی انقلاب اسلامی حدود 20 تن بوده است.
وی ادامه داد: استان مرکزی با این میزان تولید گوشت قرمز رتبه سوم را در تولید این محصول در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: اکنون 70 درصد گوشت قرمز تولیدی مازاد نیاز استان بوده و به سایر استان های کشور ارسال می شود.
آنجفی گفت: تولید شیر خام در استان مرکزی نیز از 125 هزار تن در سال 57 به 329 هزار تن، تولید تخم مرغ از 17 هزار تن به 32 هزار تن و گوشت مرغ از 19 هزار تن به 60 هزار تن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: 40 درصد تولید گوشت مرغ تولیدی مازاد نیاز استان مرکزی بوده و به سایر استان های کشور و خارج از کشور صادر می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: 400 هزار تن انواع محصولات باغی در این استان تولید می شود که میزان تولید این محصول در ابتدای انقلاب حدود 45 هزار تن بوده است.
آنجفی از تولید یک میلیون و 800 هزار تن محصولات زراعی در سال زراعی گذشته در استان مرکزی خبر داد و گفت: تولید این محصولات در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود 480 هزار تن بوده است.
وی خاطر نشان کرد: سه میلیون تن سالانه انواع محصولات کشاورزی در استان مرکزی تولید و با تولید این محصولات در استان برای یک هزار و 172 نفر اشتغال زایی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین را از جممله برنامه های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری و کاهش هدر رفت آب عنوان کرد و گفت: 63 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اکنون به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده است که اجرای این سامانه در استان نسبت به ابتدای انقلاب حدود 100 درصد رشد داشته است.
آنجفی افزود: 85 درصد اعتبارات مورد نیاز اجرای این طرح ها به صورت یارانه ای توسط دولت و بقیه توسط بهره برداران تامین شده است.
وی ادامه داد: اجرای این طرح ها پنج هزار و 500 متر مکعب صرفه جویی در هر هکتار از اراضی کشاورزی را به همراه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: 100 هزار هکتار اراضی با قابلیت اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در این استان وجود دارد که تجهیز این اراضی به سامانه آبیاری نوین از برنامه های سازمان است.
آنجفی اجرای کانال های آبیاری را از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری از آب دانست و گفت: اکنون یک هزار و 180 کیلومتر کانال انتقال آب درسطح این استان وجود دارد که میزان این کانال ها در ابتدای انقلاب حدود 20 کیلومتر بوده است.
وی از بهره برداری از 89 طرح کشاورزی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان مرکزی خبر داد و افزود: بهره برداری از این طرح ها در حوزه های مختلف سامانه آبیاری تحت فشار، تولید واحد دامی، گلخانه ای، کانال انتقال آب کشاورزی و طرح های آبزی پروری انجام می شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست از برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های چهل ساله انقلاب اسلامی در این استان خبر داد و گفت: این نمایشگاه با حضور 64 دستگاه اجرایی استان برگزار می شود.
«بهنام نصراللهی» افزود: در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای دستگاه های اجرایی استان مرکزی در طول چهار دهه انقلاب به نمایش در می آید.
وی ادامه داد: در یکی از غرفه های این نمایشگاه نیز آخرین دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه های تابعه در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان ایجاد شده و از ابتدا تا کنون 800 طرح تحقیقاتی کاربردی در این مرکز انجام شده است.
«علیرضا گودرزی» افزود: از ابتدای ایجاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در استان مرکزی تا کنون یک هزار و 450 گونه گیاهی در این استان شناسایی و در این مرکز موجود است.
وی ادامه داد: برای انتقال دانش فنی به مزرعه، آموزش کشاورزان از سال 94 به این مرکز واگذار شده است و بر این اساس کلاس های آموزشی برای بهره برداران با هماهنگی اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی برگزار می شود.
رئیس موسسه تحقیقات تولید واکسن و سرم سازی رازی شعبه اراک نیز در این نشست گفت: این موسسه از سال 85 در این شهرستان ایجاد و طول این مدت به دانش فنی کیت های تشخیص بیماری های دام و طیوردست یافته است.
سید« شمس الدین قائم مقامی» افزود: با دستیابی به دانش فنی کیت های تشخیصی جمهوری اسلامی جزء چهار کشور تولید کننده این کیت ها قرار گرفته است.
وی دستیابی به آنتیژن های تشخیص بیماری دام و انسان را از دیگر دستاوردهای موسسه تحقیقات تولید واکسن و سرم سازی رازی عنوان کرد و گفت: این آنتیژن ها در تشخیص بیماری سل در انسان کاربرد دارد.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 161 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان از قابلیت اجرای سامانه آبیاری نوین برخوردار است که تا کنون این سامانه در 63 هزار هکتار این اراضی اجرا شده است و استان در این حوزه رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.
«عباس صالحی» افزود: سه هزار و 600 قنات در استان مرکزی وجود دارد که 2 هزار و 400 رشته از این قنات ها فعال بوده و سالانه 150 رشته لایروبی و مرمت می شود.
وی ادامه داد: 25 هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر دست سدهای استان مرکزی وجود دارد که تا کنون 12 هزار هکتار این اراضی یکپارچه سازی و زهکشی شده است.
استان مرکزی با وجود مزیت های صنعتی جز 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی محسوب می شود.
ظرفیت ذخیره گندم در سیلوهای مکانیزه 400 هزار تن و ظرفیت ذخیره سازی در انبارهای مسقف و روباز 200 هزار تن است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.