به گزارش روز شنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، « علیرضا ایزدی » روز شنبه افزود: ثبت این میدان در فهرست آثار ملی کشور از طرف کارشناسان میراث فرهنگی استان با هدف جلوگیری از اقدامات آسیب رسان و احتمال دخل و تصرف در میدان و عناصر تاریخی پیرامون آن پیگیری شده تا در آینده با جذب اعتبارات ملی و استانی مرمت و زنده سازی کاربری های آن انجام شود.
وی بیان داشت: این میدان شاهد حضور مشروطه خواهان و تجمعات ملی شدن صنعت نفت بوده است که با توجه به جایگاه تاریخی، معماری، اجتماعی و تاریخ شفاهی شهر حائز اهمیت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: این میدان با وجود گذشت زمان و تغییر نام شهر سلطان آباد به اراک و توسعه و تحول شهری، کاربری اولیه خود را به عنوان یکی از میدان های اصلی شهر حفظ کرده و در پیوند با بافت و بازار تاریخی به عنوان شالوده اصلی بافت قدیم شهر قرار گرفته است.
ایزدی افزود: میدان ارگ به عنوان قدیمترین میدان شهر، مرکزی برای تجمع های مردمی و انجام فعالیت های سیاسی به حساب می آمده است.
وی بیان داشت: بر اساس شواهد تاریخی تجمع مشروطه خواهان سلطان آبادی در دوره مظفر الدین شاه قاجار در این میدان صورت گرفته است.
ایزدی توضیح داد: در دوره پهلوی نیز اجتماعاتی از جمله تجمع مردم اراک در ارتباط با ملی شدن صنعت نفت در این میدان به وقوع پیوسته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بناهای مهم آموزشی و مدیریتی همانند تاسیس دومین مدرسه مدرن، پس از دبیرستان صمصامی، ساختمان اولین بلدیه (شهرداری)، وجود سه باب حمام و مدرسه مسجد آقا ضیاء الدین واقع در لبه های این میدان وهمچنین دسترسی آسان به دروازه طرف شمال قلعه عراق، به نام دروازه راهزان، گواه بر اهمیت این میدان است.
وی اظهار داشت: قدیمترین سندی که در آن میدان ارگ به عنوان یکی از عناصر معماری در قلعه سلطان آباد نشان داده شده نقشه ای است که هیات روسی اواسط دوره قاجار و در سال 1851میلادی از این شهر تهیه کرده و این میدان را با ابعادی کوچکتر از ابعاد امروزی حد فاصل ارگ حکومتی و بازار نمایش داده است.
وی توضیح داد: بعد از این نقشه تا سال 1335 که نخستین عکس های هوایی از شهرهای ایران تهیه شد، سندی دیگر که ابعاد میدان و کیفیت و حجم فضاهای پیرامون آنرا نشان دهد تاکنون به دست نیامده است و منابع و متون دوره قاجار با وجود آن که اشاره های متعدد به ارگ حاکمیتی و تمام عناصر تشکیل دهنده آن، سخنی از میدان ارگ و توسعه و تحولات آن به میان نیاورده اند.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 871 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.