به گزارش ایرنا، سید «مهدی مقدسی» روز پنجشنبه در نشست کارگروه اشتغال استان مرکزی در اراک، افزود: به منظور تحول در اشتغال استان ها به ویژه اشتغال روستایی باید بخشنامه ها اصلاح شود.
وی بیان کرد: کارگروه های اشتغال در استان های کشور خط مقدم خدمت رسانی برای افزایش اشتغال جامعه هستند و باید فرآیند کاری به گونه ای باشد تا اختیارات لازم را برای برنامه های هدفمند اعمال کنند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدام های خوبی در راستای اشتغال روستایی و عشایری در استان مرکزی صورت گرفته که دستگاه های برتر باید معرفی و تشویق شوند.
مقدسی اظهار داشت: بحث اشتغال روستایی و عشایری خواسته مهم رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و مجلس شورای اسلامی است و باید همه تلاش ها برای جذب اعتبارات در نظر گرفته شده به کار گرفته شود.
وی عنوان کرد: برخی دستگاه های اجرایی استان مرکزی نیز در این راستا اقدام سازنده ای انجام نداده اند که باید علت آن مشخص شود و دستگاه هایی که هرگونه کوتاهی داشته اند معرفی شوند.
رئیس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: 70 درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند و از اهداف اجرای طرح اشتغال روستایی مهاجرت معکوس است.
مقدسی تصریح کرد: اگر بحث هدفگذاری اشتغال در روستا محقق شود بسیاری از گرفتاری و مشکلات شهری کاهش می یابد.
وی عنوان کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز سهم استان مرکزی در مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی بیشتر از رقم تعیین شده است.
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه اشتغال افزود: دستگاه های اجرایی استان مرکزی هرگونه مشکل قانونی در راستای طرح اشتغال روستایی دارند بیان کنند موارد با جدیت در مجلس شورای اسلامی حمایت می شود.
مقدسی تصریح کرد: بیشترین آسیب در حوزه اقتصادی به افراد کم درآمد و آسیب پذیر وارد می شود و دستگاه های حمایتی باید در بحث اشتغال این افراد حمایت های جدی را به کار گیرند تا راه برون رفت مشکلات این قشر ایجاد شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دستگاه هایی که به دولت هوشمند و الکترونیک پیوسته اند از ویژگی های خوبی از جمله شفاف سازی، رصد دقیق و جلوگیری از فساد برخوردار هستند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بازدیدی که از سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت مشخص شد خیلی از دستگاه ها و 50 درصد از شهرداری های کشور هنوز به شبکه دولت نپیوسته اند که این ضعف جدی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: عملکرد این استان در زمینه طرح کارورزی دانش آموختگان تحصیل کرده مناسب نیست.
«سعید فرخی» افزود: سهم امسال استان مرکزی در راستای اجرای این طرح 2 هزار و 900 نفر است و پنج هزار و 350 نفر در راستای این طرح در ثبت نام کرده اند که تنها 100 نفر جذب شده است.
وی بیان کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان مرکزی بایدهرچه سریعتر سهمی را برای دستگاه ها مشخص کنند و مدیران مکلف هستند تا پایان سال جاری سهم تعیین شده را محقق کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی افزود: متولی اصلی اجرای این طرح دستگاه های اجرایی است و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث های نظارتی طرح را عهده دار است.
فرخی اظهار داشت: مهارت آموزی به معنای اشتغال آفرینی نیست بلکه این مهم زمینه ساز توسعه اشتغال است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: دستورالعمل های متمرکز از مشکلات جدی در اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری است.
«رقیه یادگاری» افزود: بند الف تبصره 18 از منابع بالایی برخوردار است اما دستورالعمل های آن متمرکز است، مشکلات منطقه ای دیده نمی شود.
وی بیان کرد: دستورالعمل های این بخش نیازمند بازنگری است تا استان ها نقش و سهم بیشتری پیدا کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: یکهزار و 457 طرح اشتغال روستایی در بانک های عامل این استات با رقم سه هزار و 660 میلیارد ریال مصوب و در حال بررسی است.
«محمد تقی آبایی هزاوه» افزود: این تعداد طرح 257 درصد از سهم ابلاغی مرحله اول و 179 درصد نسبت از مجموع سهم استان مرکزی بیشتر است.
وی بیان کرد: سهم اعتباری اشتغال روستایی و عشایر کشور 120 هزار میلیارد ریال است که به 180 هزار میلیارد ریال افزایش یافته و سهم استان مرکزی نیز با این احتساب افزایش می یابد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: 523 طرح با رقم یکهزار و 680 میلیارد ریال از مجموع یکهزار و 457 طرح اشتغال روستایی و عشایر، در بانک های عامل این استان در دست بررسی است و 942 طرح با رقم یکهزار و 860 میلیارد ریال مصوب شده است.
آبایی هزاوه تصریح کرد: 857 طرح با رقم یکهزار و 410 میلیارد ریال منجر به عقد قرارداد شده و 831 طرح با رقم یکهزار و 280 میلیارد ریال در مرحله پرداخت است.
وی اظهار داشت: اگر پرداخت تسهیلات 942 طرح مصوب صورت گیرد 2 هزار و 784 فرصت شغلی جدید در مناطق روستایی این استان ایجاد می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: هشت دستگاه اجرایی این استان مرتبط با بحث اشتغال روستایی هستند که اداره کل حمل و نقل و راهداری هنوز هیچ طرحی ارایه نداده، 129 طرح اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رقم 500 میلیارد ریال، 25 طرح اداره کل ارتباطات و فناوری با حدود 220 میلیارد ریال و 20 طرح صندوق کارآفرینی امید با 18 میلیارد ریال در بانک های عامل در دست بررسی است.
آبایی هزاوه گفت: دانشگاه علوم پزشکی اراک یک طرح ارایه کرده که در دست بررسی است و بیشترین طرح های اشتغال روستایی و عشایری این استان با یکهزار و 95 طرح و با رقم 2 هزار و 460 میلیارد ریال از سوی سازمان جهاد کشاورزی ارایه شده که این طرح ها نیز توسط بانک های عامل در دست بررسی است‌.
وی عنوان کرد: 184 طرح با رقم 640 میلیارد ریال از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی در بانک های عامل است، 2 طرح نیز از اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی ارایه شده که هنوز پرداختی برای آنها صورت نگرفته است و 102 طرح از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان با رقم یکهزار و 40 میلیارد ریال در حال بررسی است.
در نشست کارگروه اشتغال استان مرکزی بررسی و پیشنهاد افزایش سهم بخش کشاورزی استان در طرح تسهیلات اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری از محل منابع صندوق توسعه ملی، آخرین وضعیت عملکرد طرح کارورزی و دانش آموختگان دانشگاهی و وضعیت عملکرد طرح مارت آموزی و محیط کار واقعی استان مرکزی ارایه شد.
استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.