به گزارش ایرنا، در متون تاریخی آمده است که شهر آوه بعد از قم دومین کانون مذهبی ایران به حساب می آمد اما پس از حمله مغولان، این شهر به متروکه ای تبدیل شد؛ همچنین «ابونصر میمندی» در کتاب تاریخش از وجود رودخانه ای بزرگ میان ساوه و آوه سخن گفته که توسط اتابک شیرگیر از شاهان سلجوقی پلی عجیب و بی مانند با 70 طاق بر روی آن نصب شد.
اما این روزهای آوه شباهت زیادی به سابقه تاریخی اش ندارد زیرا نه از رودخانه خبری است و نه از آن وفور آب و ناز و نعمتی که برخی مورخان از آن سخن گفته اند؛ در حقیقت آوه یک شهر نوپاست که پرفیت هایی برای توسعه دارد و مسئولان و ساکنانش هم خواسته هایی دارند.

*** آوه ای ها چه می خواهند؟
استاندار مرکزی روز چهارشنبه سیزدهم دی ماه سال جاری به آوه سفر کرد و شورای اداری تشکیل داد و با مردم هم دیدار و گفت و گو کرد.
این حضور استاندار مرکزی و سایر مسئولان مجال و فرصتی مغتنم برای آوه ای ها بود تا از خواسته ها و مشکلات شان نزد نماینده عالی دولت در استان سخن بگویند.
شهردار و تنی چند از مردم آوه در این دیدار که در زینبیه این شهر برگزار شد، از مشکلات اعتباری حوزه مدیریت شهری سخن گفتند و نداشتن کتابخانه را یک نقیصه در حوزه فرهنگ عمومی بر شمردند.
آنها همچنین خواستار استقرار برخی صنایع برای اشتغال جوانان آوه ای شدند و بر لزوم ساخت شهرک دام با توجه به فعالیت عمده مردم این منطقه در بخش دامداری، تاکید کردند.
آوه ای ها همچنین از کمبود آب برای مصارف بخش کشاورزی گلایه داشتند و از مسئولان درخواست کردند که در این خصوص تدبیری بیندیشند.
توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی، آموزشی و نیز توسعه زیرساخت های رفاهی و شهری از دیگر خواسته های آوه ای ها بود که به سمع و نظر استاندار و هیات همراه رسید.

*** استقرار دستگاه های دولتی و توجه به زیرساخت ها
معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه در این دیدار مردمی اظهار داشت: آوه دارای ویژگی‌ و استعدادهای خاصی به خصوص در زمینه های کشاورزی و دامپروری است و لازم است برای توسعه زیرساخت های این شهر نوپا گام برداشت.
«محمد بهاروند» افزود: بزرگترین شهرک گلخانه ای شهرستان ساوه در فازهای 140 و 70 واحدی در آوه قرار دارد که در زمینه تولید محصولات کشاورزی و خارج از فصل نقش مهمی دارند.
وی همچنین از فعالیت بزرگترین واحد دامی شهرستان ساوه با 70 هزار راس دام در این منطقه سخن گفت و افزود: دامداری های مستقر در آوه مشکلاتی دارند که باید با اهتمام و همراهی دستگاه های مختلف اداری نسبت به رفع آنها اقدام شود.
وی در پاسخ به درخواست اهالی آوه مبنی بر استقرار و ایجاد واحدهای صنعتی در این منطقه، گفت: ایجاد ناحیه صنعتی در آوه از مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی است و تلاش می شود این مصوبه که نقش مهمی در اشتغال نیروهای جوان منطقه دارد، عملیاتی شود.
بهاروند گفت: تاکنون نماینده های دستگاه هایی چون آب و فاضلاب و گاز در آوه مستقر شده اند و کمک می شود تا سایر شرکت های خدمات رسان نیز در این شهر فعالیت شان را آغاز کنند.
نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار مردمی، گفت: برای بهسازی و روکش آسفالت معابر شهری و جاده دسترسی آوه سهمیه قیر با 50 درصد افزایش اخذ شده است.
«محمد رضا منصوری» افزود: برای حفظ ایمنی اهالی آوه و سفری ایمن، تصمیم گرفته شد که در جاده این شهر به سمت ساوه، خودروهای سنگین از قبیل کامیون و تریلی تردد نداشته باشند.
به گفته منصوری، عملیات ساخت شهر صنعتی در نزدیکی آوه نیز در دستور کار است تا بدین ترتیب به اشتغال جوانان این منطقه کمک شود.
وی همچنین بر لزوم ساخت پل هوایی در یکی از معابر پر تردد شهر آوه که از خواسته های مردم هم بود، تاکید کرد.

*** نماینده عالی دولت از روزهای خوش آوه در آینده سخن گفت
استاندار مرکزی نیز در این دیدار مردمی، گفت: آوه دارای ریشه تاریخی به قدمت پنج هزار ساله است و ائمه و مورخان در مورد این شهر سخنان زیادی بیان کرده اند اما مساله ای که امروز حائز اهمیت است، رشد نامتوازن امکانات این شهر متناسب با جمعیت و سابقه تاریخی و تمدنی آن است که باید برای جبران این عقب ماندگی ها تلاش شود.
به گفته آقازاده، اگر چه یک حوزه صنعتی نیست اما در زمینه های محصولات دامی و کشاورزی یک شهر مولد است و در زمینه اشتغالزایی ظرفیت های زیادی دارد.
وی افزود: با وجود فعالیت واحدهای متعدد دامداری در آوه، ضرروت دارد که «شهرک دام» هر چه سریع تر ساخته شود تا همه دام ها در مرکزی با زیرساخت و امنیت مناسب تجمیع شوند.
وی همچنین بر لزوم افزایش و تقویت فعالیت های کشاورزی و تولید محصولات در این منطقه تاکید کرد و گفت: تلاش می شود علاوه بر ایجاد بسترهای لازم برای توسعه بخش های دامداری و کشاورزی، زمینه فعالیت های نیمه صنعتی و صنعتی سبک برای اشتغال جوانان آوه ای فراهم شود.
به گفته استاندار مرکزی، دولت تدبیر و امید به حوزه بهداشت و درمان اهمیت زیادی قائل است و در راستای فعالیت های انجام شده، تلاش می شود شاخص های بهداشتی و درمانی در آوه نیز ارتقا یابد.
آقازاده گفت: برای اشتغال بانوان آوه ای نیز مقرر شده که با اعطای تسهیلات ارزان قیمت، به فعالیت های آنان کمک شود.
شهرستان ساوه علاوه بر آوه دارای شهرهای نوبران و غرق آباد در قالب 2 بخش مرکزی و نوبران است.
9921/6539/3075
گزارش: سمیرا عارفی مجد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.