به گزارش ایرنا، «سید علی آقازاده» عصر چهارشنبه در سفر به شهر آوه در نشست شورای اداری در شهرداری این شهر، افزود: تامین آب شرب و کشاورزی از خواسته های مهم مردم ساوه است و همه مسئولان از جمله نماینده این شهرستان نیز با اولویت قرار دادن این طرح، نسبت به اجرای آن مصمم هستند.
وی گفت: برای به نتیجه رسیدن این طرح، شاهد فعالیت های مناسبی از سوی دولت، وزارت نیرو و دستگاه های اجرایی استان مرکزی هستیم که امید است نتایج مثبتی برای تکمیل شدن این طرح به همراه داشته باشد.
آقازاده گفت: مقدار مناسبی از آب سد کوچری به ساوه اختصاص داده شده و باید در کمترین زمان و در موعد تعیین شده این طرح انتقال به اتمام برسد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: هرچند پارسال با وجود بحرانی که در حوزه آب وجود داشت، مدیریت شایسته ای برای تامین آب مورد نیاز شهروندان اعمال شد.
وی گفت: در بخش کشاورزی شهرستان ساوه همچنان مشکل کم آبی مشهود است و این مساله به دلیل افت چشمگیر سفره های زیرزمینی دشت های این شهرستان است.
استاندار مرکزی افزود: اعتبارات دولتی باتوجه به وضعیت اقتصاد و بودجه کشور برای اجرای سریع این طرح کفایت نمی کند و به همین دلیل باید از بانک ها و سرمایه گذاران داخلی برای تامین منابع مورد نیاز استفاده کرد.
به گفته استاندار مرکزی با رایزنی های انجام شده، قرار است با دریافت یک هزار میلیارد ریال و تزریق این مبلغ به طرح، تا قبل از فرا رسیدن سال 1400 خورشیدی آب به ساوه برسد.
وی گفت: تلاش می شود که دریافت تسهیلات از بانک های داخلی برای تداوم اجرای این طرح میسر و همچنین تاریخ فاینانس آن هم تمدید شود.
آقازاده گفت: امسال 290 میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته و مناقصه تامین لوله ها نیز اجرا شد که امیدواریم گامی رو به جلو در اجرای انتقال آب از سد کوچری به شهر ساوه باشد زیرا تحقق عملیاتی طرح، علاوه بر مصارف خانگی، در بخش های صنعت و کشاورزی نیز بسیار حیاتی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی نیز گفت: برای این طرح قرار بود تصفیه خانه ای جدا با صرف هزینه ای افزون بر 600 میلیارد ریال ساخته شود اما در بازنگری بعدی تصمیم گرفته شد که برای صرفه جویی در هزینه ها از ظرفیت تصفیه خانه قم استفاده شود.
«عزت الله آمره ای» افزود: طرح انتقال اب از سد کوچری به ساوه در مسیر 130 کیلومتری خود توان تامین آب 2 شهر استان قم و 27 روستای شهرستان ساوه را دارد و در سال گذشته برای اجرای این طرح افزون بر 190 میلیارد ریال هزینه شد.
وی گفت: مناقصه تامین لوله های مورد نیاز طرح نیز برگزار شد و قرار است از محل اعتبارات بانک پارسیان تهیه شود اما هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده ایم صمن اینکه در سال گذشته 15 کیلومتر لوله برای این طرح تهیه و 20 کیلومتر مسیرسازی از سمت دو دهک انجام شد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی در لایحه بودجه سال 98 اعتبار 340 میلیارد ریالی برای این طرح پیش بینی شده است اما برای تکمیل نهایی آن دست کم به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
آمره ای گفت: ساوه با 444 لیتر بر ثانیه بیشترین تخصیص را از آب سد کوچری دارد.
فرماندار ساوه نیز گفت: انتقال آب سد کوچری به ساوه از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان مرکزی است که به دلیل مشکلاتی هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.
«محمد بهاروند» افزود: تکمیل نهایی این طرح و بهره مندی مردم ساوه از نعمت آب سد کوچری مستلزم تشریک مساعی همه مسئولان و دستگاه های ذیربط است.
وی گفت: تامین آب مورد نیاز بخش خانگی از خواسته های بر حق مردم ساوه است و باید همه در راستای برآورده کردن این خواست شهروندان تلاش دوچندان کرد.
فرماندار ساوه گفت: برای تامین لوله مورد نیاز این طرح با رایزنی های به عمل آمده، آمادگی تامین نیازها از طریق کارخانه لوله صفا وجود دارد.
نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه در خانه ملت نیز، گفت: تامین آب مورد نیاز شهروندان ساوجی مساله مهمی است و باید با تدبیر و راهکارهای مختلف در شرایطی که بودجه کشور به محدودیت هایی روبرو است، نسبت به اجرای طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه اهتمام داشت.
«محمد رضا منصوری» افزود: با اینکه از سال 1380 بودجه این طرح به ساوه تخصیص داده شد اما عملیاتی نشد و با تلاش های زیاد بالاخره در سال ۹۵ و گذشت ۱۵سال، اعتباری حدود 150 میلیارد ریال محقق شد.
وی گفت: بهره مندی از آب سد کوچری حق همه مردم ساوه است که با گذشت 2 سال از آغاز عملیات اجرایی و تعهد انجام ماهانه پنج کیلومتر لوله گذاری اما هنوز پیشرفت رضایت بخشی نداشته است.
وی خواستار استفاده از توان سایر پیمانکاران در کنار پیمانکار کنونی انتقال آب سد کوچری به ساوه، شد.
استاندار مرکزی در جریان سفر به ساوه با حضور در گلزار شهدای آوه و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان ادای احترم کرد.
آقازاده همچنین با خانواده شهید رحمان شمس دیدار کرد.
آب مورد نیاز شهر 220 هزار نفری ساوه در شرایط کنونی از محل ذخایر سد الغدیر و 29 حلقه چاه تامین می شود.
9921/6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.