«حمید رضا مرادی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به کوهستانی بودن منطقه چپقلی امکان کشت گونه های جنگلی در 700 هکتار مراتع این منطقه وجود دارد و تاکنون طرح جنگل کاری در 100 هکتار از اراضی این منطقه انجام شده است.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح 500 هکتار از اراضی منطقه چپقلی شهرستان اراک با هدف جلوگیری از ورود ذرات آلاینده سوخت فسیلی صنایع زیر کشت گونه های جنگلی می رود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرای طرح جنگل کاری در اراضی چپقلی اراک توسط 2 گروه با چهار دستگاه بیل مکانیکی در حال اجرا است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بهره برداری از این طرح آغاز شود.
مرادی یادآور شد: 170 میلیارد ریال اعتبار امسال برای اجرای طرح های آبخیزداری، بیولوژیکی و جنگل کاری در استان مرکزی اختصاص یافته که تاکنون 11 میلیارد ریال به منطقه چپقلی اراک اختصاص یافته و 16 میلیارد ریال نیز انعقاد قرارداد شده است.
وی گفت: با توجه به خشکسالی های و کمبود بارش، تلاش شده در اجرای این طرح از گونه هایی کم آب بر شامل داغداغان و سنجد بهره گیری شود تا در آینده بتوان از مزیت اقتصادی گونه سنجد نیز استفاده کرد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: مطالعه اجرای طرح جنگل کاری در 2 هزار هکتار از اراضی بین نیروگاه شازند تا منطقه چپقلی با هدف ایجاد فیلتر بیولوژیکی برای جذب بخشی از آلایندگی های صنایع و جلوگیری از ورود آلاینده ها به شهرستان اراک انجام شده است.
مرادی، از پیش بینی کشت بذر بادامچه در 210 هکتار از منطقه نهرمیان شهرستان شازند خبر داد و گفت: یک میلیارد و 230 میلیون ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح اختصاص یافته است که تا کنون 70 درصد این اعتبارات تخصیص یافته است.
مرادی افزود: با اختصاص این اعتبارات تاکنون بذر بادامچه در 100 هکتار از اراضی این منطقه با هدف افزایش کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی انجام شده است.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.