«نسرین یادگاری» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شاخص استاندارد مصرف نمک پنج گرم در روز برای هر فرد بالغ است درحالی که آمارهای رصد تغذیه ای در استان و کشور بیانگر مصرف روزانه تا 15 گرم این ماده خوراکی در سبد غذایی هر فرد بالغ است.
وی اظهار داشت: آمار منتشره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور سرانه مصرف سالانه 6 کیلوگرم نمک برای هر ایرانی است درحالی که شاخص این سرانه در جهان حداکثر سه کیلوگرم برای هر فرد بالغ است.
مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی توضیح داد: مصرف مقادیر بالای نمک در دراز مدت عامل اختلال در اندام های مختلف بدن است به طوری که زیاده روی در این ماده خوراکی ارتباط تنگاتنگ با فشار خون، بیماری های کلیوی و چشکی و پوکی استخوان دارد.
یادگاری ادامه داد: مصرف بالای نمک با اثری که بر افزایش فشار خون و اختلالات فشار کلیوی دارد ، روند جذب کلسیم برای استخوان ها را مشکل ساز کرده و کلسیم دریافتی بدن دفع می شود که در دراز مدت به پوکی استخوان می انجامد.
وی یادآور شد: الگوی مصرف نمک در نانوایی ها از مواردی است که می تواند به معضل مصرف بالای نمک دامن بزند چرا که استاندارد نمک افزودنی به نان پیش از این یک و هشت دهم درصد بود که به تازگی به یک درصد اصلاح شده اما در بسیاری از واحدها رعایت نمی شود.
مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار داشت: بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر ایرانی روزانه 320 گرم نان دریافت می کند که اگر شاخص نمک آن استاندارد نباشد آسیب زا است و این در شرایطی است که سهم نان و غلات در رژیم غذایی مردم باید 180 گرم در روز باشد و بیش خواری نان در سبد غذایی نیز نیازمند اصلاح است.
یادگاری افزود: کارشناسان بهداشت محیط با حضور در واحدهای خبازی و استفاده از ابزار نمک سنج پروتاتل به صورت دوره ای نمک افزودنی نان را سنجش می کنند و در صورت تخلف تا 2 بار اخطار و بار سوم نانوایی تعطیل می شود.
وی خاطرنشان کرد: هدفگذاری کاهش 10 درصدی نمک موجود در محصولات غذایی صنعتی از برنامه های اولویت دار سلامت کشور است که تاکنون نمک موجود در ترکیبات 30 ماده غذایی کنسروی، بیسکویت و فرآورده های لبنی با این سیاست راهبردی اصلاح شده است.
مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: استفاده از نمک با کیفیت یددار و تصفیه شده (تبلور مجدد)به مردم تاکید می شود چرا که سایر نمک ها حاوی برخی فلزات خطرناک نظیر کادمیوم، سلینیم و سرب و شن و ماسه هستند که در بدن اثرات نامطلوب داشته و رسوب در اندام ها و رگ ها را سبب می شود.
یادگاری گفت: برخی عطاری ها به اشتباه از مردم می خواهند که نمک دریا را در رژیم غذایی روزانه جایگزین نمک تصفیه شده کنند که به دلیل وجود مقادیر زیادی املاح و مواد خطرآفرین در این نوع نمک مصرف آن ناقض سلامت است.
وی به مردم توصیه کرد: در انتخاب نمک مصرفی یددار و تصفیه شده از اقلام بسته بندی با برچسب سیب سلامت استفاده کنند و محصول انتخابی مهر استاندارد و نشان رنگی داشته باشد.
مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: فقر و کمبود ید در بدن کودکان و بالغان مخاطرات جدی در یادگیری و سلامت و اختلال در ذهن و جسم ایجاد می کند و به منظور پیگیری از کمبود این ریزمغذی مقادیر مورد نیاز روزانه ید بدن به نمک افزوده شده است.
یادگاری بیان کرد: میزان مصرف نمک یددار برای هر بزرگسال سالم باید در حد یک قاشق مرباخوری سر صاف باشد و افرادی که به عارضه فشار خون، امراض کلیوی و پوکی استخوان مبتلا هستند باید مقادیر مصرف نمک تصفیه یدردار را تا حد یک قاشق چایخوری سرصاف در روز بخورند.
وی توضیح داد: بسیج مصرف صحیح نمک در استان مرکزی از 15 دیماه تا اول بهمن ماه انجام می شود که در این ایام کارشناسان تغذیه با حضور در مدارس، مهدهای کودک، ادارات، رستوران ها و غذاپزی ها، نانوایی ها و صدا و سیما در خصوص مصرف درست نمک توضیح می دهند.
مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: ذائقه شور از عادات نادرست غذایی خانواده نشات گرفته که باید اصلاح شود و به همین منظور فرهگ حذف نمکدان از سفره باید به صورت عملیاتی در استان مرکزی انجام شود.
70 درصد سدیم مورد نیاز بدن از رژیم غذایی و ترکیبات غذاهای فرآوری شده تامین می شود و تامین این ماده خوراکی تنها از طریق نمک پاش نیست.
6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.