«محمد تقی آبایی هزاوه» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود: در بازرسی های صورت گرفته 827 کارگاه و واحد تولیدی مشمول قانون کار این استان دارای نیروی اتباع خارجی غیرمجاز بودند که بازرسی مجدد این واحدها در قالب گشت های مشترک و با حضور نماینده فرمانداری، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های اجرایی بوده و منجر به شناسایی یکهزار و 150 نفر تبعه غیرمجاز شد.
وی بیان کرد: اشتغال اتباع خارجی دارای کارت کار موقت دارای اعتبار تنها در سه شهرستان اراک، دلیجان و ساوه مجاز است و در صورت به کارگیری اتباع خارجی در دیگر شهرستان های استان و مشاهده هرگونه تخلف از سوی کارفرمایان در به کارگیری این افراد برابر مقررات با آنان اعمال قانون می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: 77 کارفرمای متخلف از قانون و مقررات اشتغال اتباع خارجی در سال جاری به مقام های قضایی معرفی شده اند و در این مدت بیش از 10 میلیارد ریال جریمه نیز برای این قشر صادر شده است.
آبایی هزاوه اظهار داشت: اتباع بیگانه برابر با ماده 120 قانون کار نمی توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص باشند و مطابق قوانین و آئین نامه های مربوطه، پروانه کار یا کارت کار موقت دریافت کرده باشند.
وی در خصوص مجازات های پیش بینی شده در قانون برای کارفرمایان متخلف نیز گفت: بر اساس ماده 181 قانون کار،افرادی که اتباع بیگانه بدون پروانه کار و یا کارگران خارجی که مدت اعتبار پروانه کار آنان به پایان رسیده را به کار گیرند، اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار قید شده بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌شود مراتب را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نکنند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از 91 تا 180 روز محکوم می شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: با توجه به بند (ج) ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیرمجاز خارجی در بازار کار کشور، وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی بدون پروانه را به کار می گیرند بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه یک میلیون و 850 هزار ریال در سال جاری جریمه کند.
بیش از 23 هزار اتباع خارجه در استان مرکزی در شهرهای ساوه، دلیجان و اراک ساکن هستند.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.