« پوریا حسن پور» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای طرح های آبخیزداری همچنین در این منطقه سه هزار متر مکعب رسوب را جمع آوری کرد.
وی ادامه داد: ایجاد سر ریز بند خاکی، مرمت بند خاکی قدیمی، کنترل هرز آب های منطقه که در آبراه های فرعی وجود داشتند از جمله اقدامات طرح آبخیزداری اجرا شده در منطقه بیوران است که برای به نتیجه رسیدن آن ها در مجموع 14 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه توضیح داد: 250 هکتار از اراضی بیابانی منطقه بیوران بخش نوبران امسال با اجرای طرح های آبخیزداری و عملیات بیولوژیکی ساماندهی شده است.
حسن پور افزود: عملیات بیولوژیکی نظیر گابیون بندی، ساخت سازه های هلالی، بذر کاری و حفاظت منطقه باعث افزایش علوفه و افزایش بهره وری زمین های منطقه شد.
وی، اظهار داشت: مقابله با زمین خواری و افراد سودجو به طور جدی در دستور کار است و در سال جاری با اقدامات و تلاش های انجام شده، 550 هکتار از اراضی ملی شهرستان ساوه که مورد تصرف یا تخریب واقع شده بود، خلع ید شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه عنوان کرد: ساوه دارای بیش از 354 هزار هکتار اراضی تحت حفاظت ملی و موات (معادل 77 درصد از کل اراضی کل شهرستان) است، اما برای اجرای طرح های مقابله ای و صیانت از اراضی ملی باید مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی انسانی و امکاناتی چون خودروهای گشتی رفع شود.
حسن پور در خصوص همکاری با گروه های مردم نهاد، توضیح داد: این تشکل مردم نهاد «حافظان طبیعت» فعالیت های مثبت و پرثمری در راستای ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی انجام داده است و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه آمادگی همکاری با فعالان این عرصه را در حد توان و امکانات موجود دارد.
وی افزود: ساختمان اداره منابع طبیعی شهرستان ساوه ناایمن و دارای بافت فرسوده است و فضای کافی برای ارایه خدمات را ندارد و بهسازی و یا ساخت فضای جدید ضروری است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه از مسئولان و دست اندرکاران خواست که در تخصیص بودجه سال آینده نگاه ویژه ای به حوزه مناطبع طبیعی و آبخیزداری و کاستن از مشکلات این اداره داشته باشند.
حدود 70 هزار هکتار از مساحت 10 هزار و 200 کیلومتر مربعی شهرستان ساوه را سطوح بیابانی تشکیل می دهد.
6539/9921/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.