«سعید فرخی» روز دوشنبه در نشست کارگروه امور بانوان و خانواده استان مرکزی افزود: کاهش پنج تا هفت درصدی نرخ باروری در زوج ها با وجود افزایش ارایه خدمات بهداشتی در استان مرکزی نشان دهنده وجود برخی مشکلات در این حوزه بوده که باید در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با عملیاتی شدن برنامه های اصلاح جمعیت زمینه افزایش نرخ جمعیت در جامعه فراهم شود.
وی با یادآوری هزینه های درمان ناباروری در بین زوج ها ادامه داد: نیاز است با ارایه راهکارهای مناسب زمینه بهره مندی مردم از ظرفیت های بیمه های تکمیلی دستگاه ها برای رفع مشکل ناباروری در جامعه فراهم شود.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: اکنون در قانون جمهوی اسلامی ایران فرصت ها و مشوق هایی برای افزایش نرخ باروری در بین بانوان دستگاه های شاغل در دستگاه ها به تصویب رسیده است که به دلیل برخی بی تدبیری ها از این فرصت بهره برداری لازم نشد.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این نشست گفت: واقعه ولادت در 2 تا سه سال گذشته در برخی از استان های کشور از جمله این استان کاهشی بوده و روند این کاهش در حال افزایش است.
«یزدان خسروی» افزود: روند نرخ ولادت در سال نخست اجرای برنامه اصلاح جمعیت در استان مرکزی حدود سه درصد، سال دوم حدود پنج درصد، هشت ماه امسال هشت و 9 ماهه سال جاری حدود 12 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: روند ثبت ازدواج در هشت ماه امسال هفت و 6 دهم و در 9 ماه حدود 10 و هفت دهم درصد کاهش داشته است.
مدیر کل امور بانوان وخانواده استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: در مطالعه های انجام شده این استان در حوزه عدم تمایل مردان به فرزند آوری در بین استان های کشور رتبه آخر و عدم تمایل زنان فرزند آوری در رتبه بیست و چهارم قرار دارد.
«زهرا فرجی » افزود: اکنون قانون حمایت از مادران شاغل در دستگاه های استان مرکزی که تمایل به فرزند آوری دارند یا انجام نمی شود و در صورت اجرایی شدن به صورت کامل عملیاتی نیست.
وی ادامه داد: نبود حمایت از مادران شاغل در دستگاه های اجرایی استان مرکزی موجب شده است تمایل به فرزند آوری در بین این افراد کاهش یابد.
مدیر کل امور بانوان وخانواده استانداری مرکزی تصریح کرد: هزینه های درمان ناباروری بر اساس مطالعه های انجام شده در سال گذشته حدود 150 تا 300 میلیون ریال بود که برای افزایش نرخ باروری در استان بهره گیری از پوشش بیمه تکمیلی در این حوزه ضروری است.
مشاور امور بانوان مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 20 و 2 دهم درصد از زنان روستایی این استان مجرد هستند و کمتر از چهار درصد ازدواج ها در این مناطق زیر 15 سال اتفاق افتاده است.
« اکرم حمزه لو» افزود: نرخ بارداری در بین زنان سنین 10 تا 14 سال در این استان یک و هشت دهم درصد است که این رقم در سطح کشور حدود 2 و 2 دهم درصد است و شهرستان کمیجان با 2 و یک دهم درصد رتبه نخست استان در این حوزه را دارد.
وی ادامه داد: 18 درصد زوج های استان مرکزی تک فرزند و هشت درصد بدون فرزند هستند.
مشاور امور بانوان مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: 43 درصد بارداری های انجام شده در سال 95 بر اساس برنامه ریزی و آموزش های لازم بوده که این رقم در سال 96 به 46 درصد افزایش یافته است.
حمزه لو گفت: 50 درصد بارداری های انجام شده در استان مرکزی بر اساس آمارهای موجود بدون برنامه ریزی و آموزش های قبل از بارداری انجام شده است.
وی ادامه داد: اکنون 82 درصد بارداری زنان استان مرکزی در سنین 15 تا 18 سال انجام می شود و با وجود افزایش خدمات بهداشتی، میزان بارداری بالای 35 سال در استان به صفر رسیده است.
مشاور امور بانوان مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بر اساس مطالعه های انجام شده 20 درصد زنان استان ناباروری اولیه دارند و 20 درصد ناباروری ها نیز مربوط به مردان است.
حمزه لو از آغاز اجرای طرح پویش ناباروری در استان مرکزی خبر داد و افزود: این طرح از آبان ماه تا بهمن ماه امسال با هدف کاهش یک پنجم ناباروری زنان در استان انجام می شود.
وی ادامه داد: اکنون آموزش های لازم به افراد تحت پوشش ارایه شده و پرونده سلامت نیز برای آنان تشکیل شده است.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.