به گزارش ایرنا، «سعید فرخی» روز دوشنبه در نشست کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی در اراک افزود: قاچاق دام زنده تنظیم بازار را دستخوش تغییر می کند و باید همه تلاش های نظارتی در این راستا صورت گیرد.
وی بیان کرد: امنیت غذایی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و دستگاه های مربوطه در این راستا نباید از هیچ کوششی دریغ کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی ادامه داد: سازمان تعزیزات حکومتی استان در این خصوص به خوبی ورود کرده و فرمانداران شهرستان های مختلف باید برای مبارزه با قاچاق دام زنده گشت های مشترک را فعال کنند و تیم های بازرسی سیار نیز با جدیت بیشتری وارد شوند.
فرخی عنوان کرد: هر نوع خروج دام زنده از استان مرکزی قابل قبول نیست و نقل و انتقال دام زنده بدون مجوز قاچاق محسوب می شود.
دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان مرکزی نیز در این نشست گفت: قاچاق دام زنده از مرزهای غربی یکی از موضوعات مهم کشور و این استان است.
«مجید طاعتی» افزود: 926 هزار راس انواع دام و طیور در هشت ماه امسال بر اساس اعلام ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز در کشور به صورت قاچاق حمل شده است.
وی بیان کرد: ارزش این محموله های قاچاق یک هزار و 700 میلیارد ریال برآورد شده است.
دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان مرکزی ادامه داد: بحث قاچاق خروجی دام زنده از اهمیت بالایی برخوردار است و این مهم در هفته های اخیر در کشور اوج گرفته است.
طاعتی بیان کرد: شورای تامین در این راستا مصوبات خوبی به همراه داشته که بر اساس آن حمل هرگونه دام زنده بدون مجوز دامپزشکی قاچاق محسوب می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: این استان رتبه سوم کشور در تولید گوشت قرمز را داراست و سالانه 54 هزار تن تولید در این بخش دارد که 17 هزار تن آن در استان مصرف می شود.
«مجید آنجفی» افزود: تولید شیرخام سالانه استان مرکزی 329 هزار تن است که 164 هزار تن آن در داخل استان مصرف می شود و 165 هزار تن مازاد مصرف است.
وی بیان کرد: ظرفیت واحدهای گاو شیری استان مرکزی 100 درصد است و 30 هزار راس گاو شیری در این استان وجود دارد اما در در بخش گوساله پرواری، 10 درصد ظرفیت استان مرکزی خالی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: دولت نگاه مناسبی به بحث رونق اقتصادی در روستاها و پرداخت تسهیلات اشتغالزا در این مناطق دارد و این مهم نقش موثری در ایجاد انگیزه برای افزایش تولیدات روستایی داشته است.
آنجفی تصریح کرد: 350 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری به 168 طرح اشتغال روستایی از محل اعتبارات روستایی و 80 میلیارد ریال به 37 طرح از محل تسهیلات اشتغال فراگیر برای حفظ دام و طیور و مدیریت دام های استان مرکزی پرداخت شده است.
وی گفت: اصلاح نژاد دام سبک و سنگین در روستاها با نژادهای پربازده، صدور مجوز دامداری کوچک و روستایی، تشکیل ستاد نظارت بر تولید کنسانتره کارخانه های تولید خوراک و کمیته تعیین قیمت تعرفه تلقیح از دیگر اقدام های انجام شده برای حفظ و مدیریت تعداد دام در استان مرکزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: کنترل تردد خودروهای حامل دام زنده بدون گواهی حمل از دامپزشکی توسط نیروی انتظامی، تشدید کنترل حمل و نقل دام در استان های مرزی، آموزش و توجیح دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها و تهیه و تدوین دستورالعمل در سطح ملی در خصوص خودروهای زنده بدون گواهی امری ضروری است.
مدیرکل تعزیزات حکومتی استان مرکزی نیز گفت: شنیده ها حاکی آز آن است که دام زنده از این استان خارج و قاچاق دام صورت می گیرد.
«سلیمان رزاقی» افزود: تاکنون پرونده ای در خصوص قاچاق دام در این نهاد تشکیل نشده و به تعزیزات حکومتی ارسال نشده است.
وی بیان کرد: ظرفیت های تبصره چهار ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار بالا است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مرکزی ادامه داد: حداکثر تا هفته آینده دام زنده جزو مصادیق تبصره چهار ماده 18 قرار می گیرد.
رزاقی اظهار داشت: در شرایط فعلی بند ر ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیاز به احراز قصد سوء نیت از سوی مراجع ذیصلاح دارد و این مهم باید با حساسیت ویژه رصد شود.
رئیس انجمن تولید کنندگان قیر شهرستان دلیجان هم در این نشست گفت: 30 واحد تولید کننده قیر در این شهرستان وجود دارد که 15 واحد آن به دلیل مشکلات مختلف غیرفعال شده است.
«سجاد محمدی» افزود: مهمترین مشکل واحدهای تولید کننده قیر در این شهرستان تهیه مواد اولیه است.
وی بیان کرد: بیشتر مواد اولیه قیر در بورس عرضه می شود و این امر مشکلات و چالش های جدی برای تولیدکنندگان قیر ایجاد کرده است.
در نشست کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی بر کنترل و نظارت جدی بر خروج دام زنده و حل مشکلات تولیدکنندگان قیر این استان تاکید شد.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.