خشکسالی و کم آبی موجب شده که دشت خمین به عنوان یکی از مناطق ممنوعه برداشت آب محسوب شود و این مهم برای کشاورزانی که معیشتشان وابسته به آب است، معضلاتی را به همراه دارد.
جهاد کشاورزی در سال های اخیر سیاست جایگزینی کشت کم آب بر را با محصولات پرمصرف پیش گرفته اما در کنار آن شتاب بخشی به توسعه سامانه آبیاری نوین به عنوان خیز بلندی در حوزه کشاورزی خمین دنبال می شود.
با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک خمین تمرکز بر راهکارهای استفاده بهینه از آب، صرفه جویی در مصرف از مسایل مهم و کلیدی محسوب می شود و حمایت های حوزه دولتی برای توسعه و تکمیل سامانه آبیاری نوین در خمین امری اجتناب ناپذیر است.
افزایش کمی و کیفی 30 درصدی محصولات کشاورزی، صرفه جویی 25 درصدی در مصرف کود و سموم شیمیایی نسبت به آبیاری غرقابی، سلامت محیط زیست، کاهش هزینه تسطیح، آماده سازی اراضی و کارگری، تهویه آسان خاک، کاهش تلفات خاک از مهمترین مزایای استفاده از سامانه آبیاری نوین است.

*** آبیاری نوین میانگین تولید را 30 درصد افزایش می دهد
بنا بر اعلام مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، اجرای سامانه توسعه آبیاری نوین میانگین تولید محصول را 30 درصد و در برخی موارد تا مرز 100 درصد افزایش می دهد.
«عباس زارع» در جریان سفر اخیر خود به خمین در این خصوص گفته است: تاکنون یک میلیون و 830 هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده است.
وی ادامه داد: اجرای سیستم آبیاری نوین، مصرف نهاده های کشاورزی را تا 30 درصد کاهش می دهد.
زارع اظهارداشت: دولت در زمینه ایجاد و توسعه سامانه های نوین کشاورزی مصمم است و حمایت ویژه از بهره برداران در این بخش می شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: طبق مصوبه امسال مجلس شورای اسلامی، بیش از 15 هزار میلیارد ریال در سال برای توسعه سامانه های نوین آبیاری در کشور پیش بینی شده است.
زارع افزود: بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی باید سالانه 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه آبیاری نوین مجهز شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: 178 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال زراعی جاری زیر پوشش سامانه های آبیاری نوین قرار می گیرد که تاکنون حدود 50 هزار هکتار آن تکمیل و بیش از130 هزار هکتار نیز در حال اجرا است.
وی، سطح اراضی کشاورزی آبی را هفت میلیون و 700 هزار هکتار بیان کرد و ادامه داد: سه میلیون و 200 هکتار این میزان زیر پوشش شبکه مدرن آبیاری و سدها قرار دارند.

*** 10 هزار هکتار اراضی خمین به آبیاری نوین مجهز شد
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: شهرستان خمین در سال های اخیر در چنبره خشکسالی گرفتار شده و مسئولان این خطه برای بهره برداری بهینه از منابع موجود گام های بلندی برداشته اند و با بسته های حمایتی دولت از روش های آبیاری سنتی فاصله گرفته اند به طوری که تجهیزات آبیاری نوین در 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان اجرا شده است.
«عباس ارشدی» ادامه داد: سطح اراضی زراعی خمین 50 هزار هکتار است که تاکنون 20 درصد آن به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
وی اظهارداشت: استفاده از شیوه های آبیاری نوین قطره ای، بارانی، تیپ و کلاسیک در این شهرستان، مصرف آب را 60 تا 65درصد کاهش می دهد.
مدیر جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: 700 هکتار از سطح اجرایی آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این شهرستان به شیوه آبیاری قطره ای تیپ مجهز است که بهره وری مصرف با این شیوه تا 95 درصد می رسد.
به گفته ارشدی از بهترین روش های آبیاری در کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری، استفاده از سیستم آبیاری قطره ای تیپ در کشت محصولات زراعی است.
وی ادامه داد: اجرای طرح آبیاری قطره ای به شیوه تیپ (نواری) در زمین های کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه قبل، 2 برابر شده است.
مدیرجهاد کشاورزی خمین افزود: در سال زراعی گذشته سطح اجرا شده آبیاری تیپ در این شهرستان 350 هکتار بود که این میزان امسال به 700 هکتار افزایش یافته است.
ارشدی بیان کرد: چشم انداز اجرای این طرح تا سال 1400 توسعه تا 2 هزار و 500 هکتار از زمین های زراعی این شهرستان است.
وی ادامه داد: استفاده از روش آبیاری نوین قطره ای موضعی، مصداق بارز بهره وری بهینه آب است چرا که بهره بردار تنها به حد کفایت رشد از منابع آبی برداشت می کند و این مهم در شرایط بحرانی اهمیت زیادی دارد.
مدیرجهاد کشاورزی خمین بیان کرد: با شیوه شبکه آبیاری موضعی یا تیپ زمینه آبیاری یکنواخت برای همه بذرها های کاشته شده با تراکم محاسبه شده فراهم می شود و کیفیت در کاشت، کاهش هزینه ها و محصول مطلوب به دست می آید.
ارشدی عنوان کرد: اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به علت خشکسالی های پی در پی به سمت سیستم های قطره ای سوق داده شده است.
وی افزود: استفاده از روش آبیاری نوین قطره ای موضعی، مصداق بارز بهره وری بهینه آب است چرا که بهره بردار تنها به حد کفایت رشد از منابع آبی برداشت می کند و این مهم در شرایط بحرانی اهمیت زیادی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: اصلاح روش های آبیاری در گلخانه ها، باغات و اراضی زراعی از برنامه های اجرایی مهم برای مدیریت بهینه آب در این شهرستان است.
ارشدی خاطرنشان کرد: اجرای آبیاری نوین در زمین های کشاورزی این شهرستان باعث صرفه جویی و ذخیره حدود سه میلیون متر مکعب آب در بازه زمانی یک سال شد.
وی افزود: 480 هکتار از زمین های زراعی این شهرستان در سال گذشته تحت پوشش سامانه آبیاری نوین قرار گرفت که برآیند آن افزایش بهره وری 30 درصدی تولید و صرفه جویی در مصرف آب بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین اظهارداشت: وسعت گلخانه های این شهرستان 52 هکتار است که همه این سطح مجهز به آبیاری قطره ای شده است.
ارشدی بیان کرد: مصرف آب در گلخانه های سبزی و صیفی هفت دهم لیتر و در گلخانه های گل های زینتی 86 صدم لیتر در ثانیه است.

*** آبیاری نوین در 72درصد باغ های خمین اجرا شد
مسئول بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خمین گفت: سامانه آبیاری نوین در سطح 72 درصد از اراضی باغی این شهرستان با هدف مدیریت بهینه منابع آبی حوزه کشاورزی اجرا شده است.
«احمد عروجی» افزود: سطح عرصه های باغی خمین 2 هزار و 600 هکتار است که یک هزار و 860 هکتار آن با استفاده از سیستم قطره ای آبیاری می شود.
وی ادامه داد: اجرای طرح آبیاری نوین در باغات این شهرستان از سال 94 به صورت جدی کلید خورد و هر سال سطح اجرایی نسبت به مدت مشابه قبل افزایش یافت.
مسئول بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خمین بیان کرد: پیش بینی می شود تا پایان امسال تمامی عرصه های باغی این شهرستان مجهز به سیستم آبیاری قطره ای شود.
عروجی ادامه داد: سامانه آبیاری نوین در 96 درصد از گلخانه های این شهرستان نیز اجرا شده است.
وی بیان کرد:سطح گلخانه های خمین 65 هکتار است که تاکنون 63 هکتار آن به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.
مسئول بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خمین اظهار داشت: تمامی گلخانه های شهرستان خمین در کمتر از یک سال آینده به سیستم آبیاری نوین مجهز می شود.

*** افت 73 سانتیمتری سطح آب سفره های زیر زمینی خمین
رئیس منابع آب خمین گفت: وضعیت منابع آب زیرزمینی دشت خمین بحرانی است و به دلیل افت شدید سفره آب زیرزمینی در چند سال گذشته، ممنوعه اعلام شده است.
«حمید رنجبری» افزود: میانگین درازمدت افت سطح آب سفره های زیر زمینی دشت خمین 51 سانتیمتر بود که سالانه کسری مخزن هفت میلیون متر مکعبی را ایجاد می کرد اما در 10 سال اخیر این میزان به ترتیب به افت 73 سانتیمتر و 10 و نیم میلیون متر مکعب کسری مخزن رسیده است.
وی بیان کرد: برداشت اضافه سه و نیم میلیون متر مکعبی آب در بخش کشاورزی خمین، کسری مخزن سفره های زیر زمینی را موجب شده است.
رئیس منابع آب خمین افزود: حل کمبود آب در خمین نیازمند اجرای طرح تعادل بخشی با سیستم آبیاری نوین، نصب کنتور حجمی، مسدود کردن چاه های غیرمجاز آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت است.
خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که 52 درصد آن کشاورز هستند و مهمترین محصولات این شهرستان گندم ، جو، ذرت علوفه ای، لوبیا، سیب زمینی و پیاز است.
7277/6013/
گزارش از: افسانه آروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.