به گزارش ایرنا،‌ حجت الاسلام «عباس دانشی» روز شنبه در نشست بررسی وضعیت کتابخانه های شهرستان ساوه، افزود: شمار کتاب های موجود در کتابخانه های استان مرکزی از 35 هزار جلد در بدو انقلاب اسلامی به یک میلیون و 200 هزار جلد رسیده که بیانگر رشد 33 برابری است.
وی گفت: 83 باب کتابخانه فعال در استان مرکزی وجود دارد که سالانه علاوه بر 50 هزار نفر عضو ثابت‌ 80 هزار مراجعه کننده موردی نیز دارند.
وی گفت: 73 باب از کتابخانه های استان مرکزی به صورت نهادی مدیریت می شوند و 10 باب کتابخانه نیز مشارکتی است و به زودی یازدهمین کتابخانه مشارکتی در ساوه راه اندازی می شود.
دانشی اظهار داشت: هشت باب کتابخانه شامل چهار باب در ساوه،‌ 2 باب در غرق آباد، یک کتابخانه روستایی و یک باب هم در زندان در شهرستان ساوه فعال است که با 113 هزار جلد کتاب و 10 هزار نفر عضو دارند.
وی توضیح داد: نهمین کتابخانه ساوه نیز به زودی بهره برداری می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی در مورد تاسیس کتابخانه در شهر آوه اظهار کرد: ساختمانی از سوی حوزه امام جمعه این شهر قرار است اختصاص داده شود و کوشش بر این است که تا پایان امسال کتابخانه ای برای استفاده مردم ساکن در شهر آوه راه اندازی شود.
دانشی گفت: سرانه مطالعه در کشور وضعیت مناسبی ندارد و اعداد و ارقامی که در تریبون های رسمی اعلام شده با میانگین جهانی فاصله معناداری دارد و باید این روند با همراهی همه بخش ها اصلاح شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت: کتاب های الکترونیکی در فضاهای مجازی به نوعی تکمیل کننده کتاب های چاپی هستند و باید از این ظرفیت برای بهبود افزایش سرانه مطالعه بهره برداری موثر شود.
فرماندار ساوه نیز گفت: مردم این شهرستان از دیرباز با سابقه فرهنگی و تاریخی به کتاب و کتابخوانی علاقه فراوانی داشته اند و باید همه تلاش کنند که زمینه های مشارکت بیشتر شهروندان در کتابخوانی بیشتر شود.
«محمد بهاروند» اظهار داشت: محیط کتابخانه ها باید شاد،‌ آرام و مملو از کتاب های مرجع و معتبر باشد تا کاربران با رغبت هرچه تمام تر به این مراکز مراجعه کنند و این مسئله از راهکارهای توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.
وی تاکید کرد: تجهیز کتابخانه مدارس اهمیت زیادی داردو در کنار آن باید در اداراتی چون شهرداری ها،‌ شبکه بهداشت و‌ دانشگاه ها نیز ساز و کارهای کتابخوانی برای کارکنان،‌ خانواده ها و فرزندان آنان را مهیا شود.
بهاروند گفت: این اقدامات علاوه بر ترویج فرهنگ مطالعه،‌ انگیزه ای برای مولفان شهرستان نیز خواهد شد که کتاب هایشان از سوی ادارات و سایر مراکز خریداری و مطالعه می شود.
وی خواستار تدابیر لازم برای معرفی کتابخانه های شهرستان به مدارس و دانش آموزان شد و گفت: این اقدام باید در دستور کار شورای آموزش و پرورش قرار گیرد.
فرماندار ساوه گفت: تلاش می شود که از محل اعتبارات شهرداری ها سهمی برای توسعه و تجهیز کتابخانه ها اختصاص یابد و تقویت توان خیران در کتابخانه سازی نیز ضروریست.
ساوه دارای ریشه تاریخی بلندی در زمینه کتابخانه داری است و حتی مغولان در سال 617 هجری قمری این شهر را غارت کردند و کتابخانه عالی آن که دارای آلات نجومی بوده را نیز آتش زدند.
6539/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.