به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده»عصر سه شنبه در شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی، افزود: میزان برداشت از منابع زیر زمینی کشور بیش از سه برابر متوسط جهانی است و این موضوع زنگ هشداری در راستای حفاظت از منابع آب است.
وی ادامه داد: میزان بارش در فصل زراعی جاری بیش از 2 برابر متوسط 50 ساله اخیر ارزیابی می شود اما این مهم نباید باعث غفلت از صرفه جویی و حفاظت از منابع آب شود.
استاندار مرکزی بیان کرد: اصلاح و رعایت الگوی مصرف آب باید بیشتر از گذشته دنبال شود چرا که در بین جامعه نخبه در دانشگاه ها با ارایه‌ 100 عنوان مقاله و مبحث مهم کشور، بحران آب به عنوان بزرگترین مسئله کشور مطرح شد و باید در این راستا تدابیر حکیمانه اندیشیده شود.
وی بیان کرد: با موافقت وزیر نیرو و پیگیری مدیریت ارشد استان و فرمانداران دلیجان و محلات مقرر شد برای نخستین بار، بخش قابل توجهی از آب سد ۱۵ خرداد دلیجان به منظور مصارف صنعتی این 2 شهرستان تخصیص یابد که این مهم گامی برای استفاده کمتر از منابع آب زیر زمینی است.
استاندار مرکزی افزود: بر اساس بند (ی) تبصره ۶ قانون دولت یکهزار میلیارد ریال اعتبار به مصارف آب و برق مساجد و مدارس با رعایت الگوی مصرف تخصیص داده که مسئولان ذیربط باید تمام تلاش خود را در راستای جذب سهم استان به کار گیرند.
وی اضافه کرد :شرکت توزیع برق استان موظف است قبوض آب و برق مساجد و مدارس استان را بر اساس الگوی مصرف ابلاغی صادر کنند و نسبت به اصلاح قبوض هشت ماه گذشته نیز اقدام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: 50 درصد اعتبارات دهیاری های استان باید برای اصلاح شبکه آب روستایی تخصیص یابد.
«مهدی زندیه وکیلی» اظهار داشت: 420 میلیارد ریالدر سال جاری برای آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی تخصیص یافته که این میزان نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش دارد.
فرماندار شهرستان اراک نیز گفت: استان مرکزی با بارش ۲۷۹ میلیمتر در سال رتبه ۱۹ کشور را از لحاظ میزان بارندگی دارد.
«حسین بختیاری» افزود: میزان بارندگی از ۳۱۷ میلیمتر به ۲۹۴ میلی متر در سال رسیده است و می توان گفت شهرستان اراک پس از شازند رتبه دوم را از لحاظ بارندگی دارد و میزان متوسط بارش در استان ۲۷۵ میلی متر است.
وی ادامه داد: متوسط حجم کسری مخزن تجمعی دشت اراک سالیانه ۳۴ میلیون متر مکعب است و میانگین افت سالیانه دشت اراک ۵۴ سانتیمتر گزارش شده است.
فرماندار اراک بیان کرد: 2 هزار و 117 حلقه چاه آب در شهرستان اراک حفر شده که یکهزار و 376 حلقه چاه به مصرف کشاورزی، 190 حلقه چاه آب شرب شهری و روستایی، 195 حلقه چاه صنعت، و 354 حلقه نیز به مصرف خدمات اختصاص یافته است.
وی، میزان برداشت سالیانه آب در شهرستان اراک را 411 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: 78 درصد این آب در کشاورزی، 16 درصد آشامیدنی، 2 درصد صنعت و چهار درصد نیز در بخش خدمات مصرف می شود.
بختیاری ادامه داد: ۵۰۱ حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که 281 حلقه فرم یک(حفر قبل از سال 85) و 320 حلقه نیز فرم پنج(حفر بعد از سال 85) است ساماندهی این مهم در دستور کار شهرستان قرار گرفته است.
وی بیان کرد: میزان کسری مخزن سالیانه استان مرکزی 35 میلیون متر مکعب است که با مسدود کردن چاه های غیر مجاز این مشکل حل می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی استان مرکزی نیز گفت: بارش در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه قبل و دوره بلند مدت با ۱۲۲ میلیمتر بارندگی ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.
«عزت الله آمره ای» افزود: با توجه به بارش های قابل توجه در 2 ماه گذشته انتظار می رود کشاورزان در راستای حفظ منابع آب استان از روشن کردن چاه ها به منظور صرفه جویی آب های زیرزمینی در فصول پاییز و زمستان خودداری کنند.
اصلاح شبکه های شهری و روستایی به منظور جلوگیری از هدررفت آب ، استاندارد سازی و اصلاح شیرهای خانگی به لحاظ رعایت الگوی مصرف آب شرب و تغییر رویه مصرف در مساجد و مدارس از جمله مصوبات این نشست بود.
استان مرکزی یک میلیون 440 هزار نفر جمعیت، 12 شهرستان و 33 شهر دارد.
30176013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.