«رضا باجلان» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح ها با اعتباری بالغ بر 150 میلیون ریال در استان مرکزی به بهره برداری رسیده و با آغاز به کار این طرح ها 65 هزار تن به ظرفیت فرآوری، نگهداری و عمل آوری محصولات کشاورزی افزوده شده است.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح ها ظرفیت فرآوری، نگهداری و فرآوری محصولات خام کشاورزی در استان مرکزی به 2 میلیون و 800 هزار تن افزایش یافته و برای 140 نفر به صورت مستقیم در استان اشتغال زایی شده است.
معاون صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی برای سه هزار و 900 نفر به صورت مستقیم در این استان اشتغال زایی به همراه داشته است.
باجلان، میزان تولیدات بخش کشاورزی در استان مرکزی را حدود سه میلیون تن عنوان کرد و گفت: اکنون توسعه و تقویت فناوری و تولیدات بازار پسند در دستور کار این مدیریت قرار دارد.
وی گفت: مجوز ایجاد 9 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با حجم اعتباری 820 میلیارد ریال امسال در استان مرکزی صادر شده است که با بهره برداری از این طرح ها 138 هزار تن به ظرفیت فرآوری، نگهداری و عمل آوری محصولات خام کشاورزی در استان افزوده و برای 287 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی می شود.
معاون صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از تصویب 66 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 110 میلیون ریال در کارگروه تسهیلات پایدار روستایی و عشایری و اشتغال پایدار استان مرکزی خبر داد و افزود: با بهره برداری از این طرح ها 350 هزار تن ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی در صنایع تبدیلی و تکمیلی استان افزوده می شود و برای 950 نفر به صورت مستقیم اشتغال به همراه دارد.
باجلان گفت: 28 طرح این طرح ها با اعتباری بالغ بر 460 میلیارد ریال در مرحله عقد قرارداد در بانک ها قرار داشته و 80 میلیارد ریال نیز به متقاضیان پرداخت شده است.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت و 12 شهرستان در قلب کشور قرار دارد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/375
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.