«حسین میرزایی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آموزش یکهزار و 900 نفر بی سواد و کم سواد بین سنین 10 تا 49 سال در دوره های سواد آموزی در سال جاری برای استان مرکزی تعهد شده است و پیش بینی می شود تا پایان آدرماه 100 درصد این افراد تحت پوشش قرار گیرند.
وی ادامه داد: آموزش 500 نفر در دوره انتقال و 778 نفر نیز در دوره تحکیم در سال تحصیلی جاری برای استان مرکزی تعهد شده است که تا کنون 100 درصد آنان در این دوره ها تحت پوشش قرار گرفته اند.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: باسواد کردن 450 نفر تبعه افغانستان نیز در تعهد سواد آموزی این استان است و تا کنون 240 نفر تحت پوشش قرار گرفته اند.
میرزایی، طرح شناسایی و جذب اولیای بی سواد دانش آموزان را از جمله طرح های معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی در سال جاری عنوان کرد و افزود: امید است با اجرای این طرح تا پایان سال تحصیلی جاری تمامی اولیای بی سواد مدارس استان تحت آموزش های سواد آموزی قرار گیرند.
وی گفت: اجرای طرح نماز کلید بهشت پارسال به صورت نمونه در شهرستان اراک اجرا شد و امسال نیز این طرح با هدف آشنایی سواد آموزان با آداب صحیح خواندن نماز در شهرستان های اراک، ساوه، خنداب و شازند اجرایی شده و پیش بینی می شود 50 درصد سواد آموزان استان در این طرح تحت آموزش قرار گیرند.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی اجرای مسابقه کتابخوانی و انشا نویسی در راستای صرفه جویی از مصرف آب و برق را از دیگر طرح های معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان در سال جاری عنوان کرد و افزود: این طرح با همکاری و مشارکت اداره برق استان و با هدف مقابله با بحران کم آبی اجرا می شود.
میرزایی یاد آور شد: 2 هزار و 255 بی سواد و کم سواد سال گذشته در این استان نحت آموزش های سواد آموزی قرار گرفتند و این استان در عملکرد رتبه نخست کشور به خود اختصاص داده است.
وی گفت: 32 هزار و 69 نفر بی سواد و کم سواد بین سنین 10 تا 49 سال بر اساس آمار سرشماری سال 95 در استان مرکزی وجود داشت و بر اساس این آمارها نرخ با سوادی در استان 96 و پنج دهم درصد بود و این استان رتبه هشتم را در این حوزه به خود اختصاص داده است.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: نرخ با سوادی استان مرکزی بر اساس سرشماری سال 90 حدود 93 و 9 دهم درصد بود که تا سال 95 حدود 2 و 6 دهم درصد افزایش یافته است.
میرزایی افزود: شهرستان کمیجان با 91 و 9 دهم درصد کمترین درصد باسوادی و شهرستان اراک با 97 و هشت دهم درصد بیشترین درصد باسوادی را در بین جمعیت 10 تا 49 سال به خود اختصاص داده است.
وی با یادآوری فعالیت سه مرکز یادگیری محلی در استان مرکزی گفت: 2 مرکز محلی با همکاری سازمان زندان های استان در زندان های اراک و ساوه ایجاد شده است که در این مراکز علاوه بر آموزش سواد آموزی، آموزش های مهارتی نیز به آنان ارایه می شود.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: 40 عنوان کتاب شامل مهارت های اساسی در مراکز محلی زندان های استان به افراد آموزش داده می شود.
وی یادآور شد: 100 نفر از سواد آموزان شهرستان اراک سال گذشته تحت آموزش های هفتگانه رایانه قرار گرفتند که امسال نیز بر اساس برنامه ریزی های انجام شده 150 نفر از سواد آموزان در 2 شهرستان اراک و ساوه تحت این آموزش ها قرار می گیرند.
32 هزار و 229 بی سواد و کم سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال در استان مرکزی وجود دارد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.