تکدی گری در ماهیت وجودیش بر رفتارهای احساسی مردم حیات گرفته و فارغ از آسیب های پیدا و پنهانش می تواند به طور معمول در اذهان عمومی به عنوان پدیده ای عادی تبدیل شود اما در روی دیگر سکه آن زمینه های ناهنجار و آسیب هایی نهفته که سلامت اجتماعی را تهدید می کند و دستگاه‌های متولی باید با حساسیت به این مقوله نگریسته و بکوشند تا مظاهر آن را از چهره شهرها به ویژه خمین پاک کنند.
اگر چه در دین مبین اسلام رسیدگی به نیازمندان به عنوان یک تکلیف و حسنه سفارش شده اما مقوله دریوزگی فارغ از این مهم است چرا که سائلان حرفه ای تظاهر به درماندگی و فقر کرده و به عنوان یک شغل منافع متعددی را طلب می کنند که در بسیاری موارد آسیب زا است.
در نگاه دقیق به پدیده تکدی گری می توان رد پای سازمان دهی شده را با روش های حرفه ای مشاهده کرد که با بی رحمانه ترین صحنه های عاطفی می کوشند احساسات مردم را شکار کرده و در پناه معصومیت ظاهری؛ ده ها ناهنجاری دیگر را دنبال می کنند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی نیز با بافت سنتی در سال های اخیر صحنه هایی از حضور متکدیان حرفه ای را تجربه می کند که از تفکر مذهبی شهروندان استفاده می کنند و این مهم باید به عنوان تهدیدی اجتماعی از سوی تصمیم سازان و عاملان اجتماعی این خطه با حساسیت ویژه رصد شود و چاره موثری در حذف آن صورت بگیرد.
کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند، متکدیانی در کسب درآمد موفق هستند که در سایه تجاربشان توانسته اند بیشتر عواطف انسانی افراد را تحریک کنند و در این زمینه شیوه های متنوعی وجود دارد که به لحاظ روانی و احساسی مردم را متاثر می کند.
استفاده از کودکان ژنده پوش، تظاهر به بیماری، آسیب رساندن به اعضای بدن و برجسته سازی معلولیت ها از جمله شگردهایی است که سائلان برای مقاصدشان به کار می گیرند و قربانیان احساسی خود را به دام می اندازند.
بیان روایت های تلخ و تکان دهنده و یا مراجعه به در منازل ، ادارات و اماکن کسب به بهانه دستفروشی و تظاهر به شرایط بد زندگی از دیگر شگردهای متکدیان خمین است.
در شهرستان خمین بسیارند کسانی که در معابر و یا حضور در ادارات تقاضای کمک به شیوه های مختلف ازجمله نشان دادن نسخه پزشکی، اظهار به اینکه فرزند یا همسرم در بیمارستان بستری است و پولی برای عمل جراحی ندارند، در راه مانده اند یا پولشان به سرقت رفته و در این اواخر نداشتن پول برای مخارج تحصیل فرزندان، پرداخت شهریه دانشگاه، تمام کردن بنزین و نداشتن پول برای خرید بنزین آزاد بسیار مشاهده می شود.
حضور کودکانی در مصلی، اطراف داروخانه ها، پارک ها و مساجد و در خواست کمک برای درمان بیماری های لاعلاج نزدیکان از موضوعاتی است که هر روز در قالب تکدی برای مردم عادی شده و طرح کنندگان آن فارغ از واقعیت داشتن و یا دروغین بودن ادعا رقم های کلانی را از این راه به جیب می زنند.
معاون فرهنگی شهرداری خمین گفت: اغلب متکدیان وابسته های به باندهای حرفه ای هستند که از این طریق به سرکیسه کردن و کلاهبرداری می پردازند.
«مهران یوسفی» افزود: متکدیان یا آسیب دیدگان اجتماعی هستند یا مجرم به حساب می آیند هرچند، نمی توان این دو دسته را به طور کامل از هم تفکیک کرد و در مواردی گروه سومی نیز وجود دارد که که هم آسیب دیده اجتماعی و هم مجرم محسوب می شوند.
وی اظهار داشت: آن دسته از متکدی هایی که نیازمند واقعی هستند شناسایی و به بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی می شوند.
معاون فرهنگی شهرداری خمین ادامه داد:متکدیان حرفه ای که مجرم محسوب می شوند طبق قانون و ماده 712 بعد از شناسایی به قاضی طرح مربوط معرفی شده و به موارد خلاف آنان برابر قانون رسیدگی می شود.
یوسفی گفت: دسته سوم سائلان گرفتار در دام اعتیاد هستند که شناسایی و جمع آوری می شوند و به بهزیستی برای کمک به ترک اعتیاد از طریق معرفی به کمپ های ترک اعتیاد سپرده می شوند.
وی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در جامعه برای کمک نکردن به متکدیان افزود: در این راستا بنرهایی با محتوای کمک نکردن به متکدیان و معرفی این سه گروه متکدیان در سطح شهر نصب شده است.
رئیس بهزیستی خمین گفت: شهروندان جامعه متکدیان بومی را به راحتی می پذیرند اما افراد غیربومی که در فصول خاصی در سطح شهر تکدی گری می کنند برای شهروندان قابل پذیرش نیستند.
« اسماعیل خانجانی» افزود: بهزیستی فقط در مواردی که متکدی کودک باشد ورود پیدا می کند و برای بازگرداندن کودک به آغوش خانواده یا سپردن وی به مراکز نگهداری تلاش دارد.
وی با بیان اینکه این نهاد حمایتی بیش از هفت هزار نفر نیازمند شهرستان را حمایت های مالی و معنوی می کند، ادامه داد: چهار موسسه خیریه زیر نظر بهزیستی در شهرستان فعالیت دارند و این موسسات می توانند به نیازمندان واقعی جامعه کمک کنند.
رئیس بهزیستی خمین تاکید کرد: توزیع کمک خیران، توزیع سبد غذایی، پوشاک و لوازم التحریر در طول سال بین نیازمندان شهرستان توسط این نهاد و مراکز خیریه راهی برای جلوگیری از تکدی گری است.
مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) خمین گفت: حس نوعدوستی در میان مردم کشور بدون توجه به پرداختن به ریشه های فقر و کمک به اشتغال و درآمدزایی فقرا از جمله مهم ترین دلایلی است که موجب می شود هرروز تعداد متکدیان افزون شده و ترفندهای جدیدی از سوی این قشر رونمایی شود.
«جواد داودی » افزود: تکدی گری نه تنها کاهش ندارد بلکه روزبه روز ابعاد پیچیده تری می گیرد و تا زمانی که رویکرد جامعه به آسیب احساسی باشد همواره مامن امن برای دزدی احساس پاک پابرجاست و دریوزگی با چهره های متفاوتی خود را نمایان می کند.
مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) خمین ادامه داد: بعضی از متکدیان نیز با سو استفاده از اعتقادات مذهبی مردم مانند احترام به سادات از آنان تقاضای پول می کنند و مردم نیز به آسانی به این افراد اعتماد می کنند.
داودی با اشاره به حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) خمین از چهار هزار خانواده نیازمند، اظهار داشت: این نهاد حمایت مادی و معنوی از افراد نیازمند و فقیر را وظیفه خود می داند و به نیازمندان واقعی خدمات گوناگونی ارایه می دهد.
وی گفت: برخی از متکدیان با وجود اینکه تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند اما تکدی گری می کنند چرا که آن را شغل خود می دانند در حالیکه نیازمند واقعی هرگز بخاطر حفظ آبروی خود از کسی طلب پول نمی کند.
مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) خمین تاکید کرد: اگر مردم به متکدیان اعتماد نکنند و کمک های خود را به صورت هدفمند به نهادهای حمایتی و موسسات خیریه بدهند مدیریت فقر سامان می گیرد و افراد سودجو در این عرصه قابل تشخیص خواهند بود.
بدون تردید در جامعه افراد نیازمند بسیاری هستند که از نظر فرهنگی و اجتماعی و شخصیتی به چنان جایگاهی رسیده اند که برای رفع نیازهای خویش دست به سوی دیگران دراز نمی کنند، این افراد با وجود نیازمندی با عزت نفس تظاهر به بی نیازی می کنند لازم است این افراد شناسایی و مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند.
برای ریشه کنی تکدی گری و التیام این زخم کهنه مردم خمین به دور از احساسات با اتحاد، حرکت مناسب و سازمان یافته، نه با ترحم بلکه با برگرداندن روی یکصدا بگویند این بار برای رضای خدا کمک نکنیم یاری گر همه متولیان باشند.
72776013/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.