«عباس ارشدی» روز پنج شنبه در حاشیه بازدید از مزارع زعفران در گفت وگو با ایرنا افزود: میانگین تولید این محصول از هر هکتار زمین زیرکشت در خمین بیش از پنج کیلوگرم است و پیش بینی می شود امسال 285 کیلوگرم طلای سرخ در این شهرستان تولید و روانه بازار شود.
وی ادامه داد: مجموع اراضی زیر کشت زعفران در خمین به 67 هکتار رسیده که 12 هکتار آن غیر بارور است و سال آینده بارور می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین اظهارداشت: خمین در تولید زعفران جایگاه نخست استان مرکزی را دارد و این شهرستان با داشتن خاک مستعد و آب و هوای نیمه گرمسیری، زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک، محل مساعدی برای کشت و تولید زعفران شناخته شده است.
ارشدی بیان کرد: زعفران خمین با توجه به نوع خاک، شرایط آب و هوایی از عطر، رنگ و طعم از کیفیت بالایی در کشور برخوردار است و با استاندارد کشوری مطابقت دارد.
وی گفت: زعفران از محصولات مقاوم به خشکی است که در سال های اخیر کاشت آن در خمین به ویژه در بخش مرکزی که با کم ابی مواجه است ترویج شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین افزود: تغییر الگوی کشت با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و کاهش منابع آبی نیازی جدی است و از راهکارهای مهم در راستای برون‌ رفت از این مشکل تولید محصولات کم‌آب‌بر با ارزش‌افزوده بالا توسط کشاورزان است.
ارشدی افزود: بر همین اساس هر سال 20 درصد سطح زیر کشت محصول زعفران در این شهرستان افزایش می یابد.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: با برنامه های حمایتی دولت در قالب تسهیلات اشتغال روستایی و کشت محصولات کم آب بر سطح زیر کشت زعفران و گیاهان دارویی دیگر نظیر گل محمدی در این شهرستان روبه افزایش است.
به گفته ارشدی کشت این محصول در هر هکتار سه فرصت شغلی ایجاد کرده است و در مجموع 60 بهره بردار و کارآفرین در این شهرستان به کاشت زعفران اشتغال دارند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت دارد که 52 درصد آن کشاورز هستند و در تولید زعفران رتبه اول ، گل محمدی ، لوبیا و عسل رتبه دوم را در استان دارد.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.