به گزارش ایرنا، «رضا میرزایی» روز پنجشنبه در نشست با تشکل های مردمی فعال در حوزه محیط زیست استان مرکزی در اراک، افزود: 32 روز ناسالم امسال در کارنامه اراک به ثبت رسیده که این آمار شاخص ناسالم برای گروه های سنی حساس را داشته است.
وی بیان کرد: اقدام های خوبی در چند سال اخیر در راستای کاهش آلاینده ها در کلانشهر اراک صورت گرفته و این مهم با جدیت بیشتری تداوم می یابد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: شرکت ایرالکو از صنایع آلاینده کلانشهر اراک است که 75 دیگ آلاینده و فرسوده در خطوط قدیم تولید خود داشت و اکنون تنها 42 دیگ آن باقی مانده است.
میرزایی اظهار داشت: آخرین مهلت این شرکت برای حدف 42 دیگ آلاینده باقی مانده بنا بر درخواست مسئولان ایرالکو، پایان آبان ماه جاری است که امید است خلاف این وعده صورت نگیرد.
وی گفت: شرکت پتروشیمی شازند از فهرست صنایع آلاینده این استان خارج شده و سازمان بازرسی سه و نیم ماه در اداره کل محیط زیست استان مرکزی تمام اسناد این شرکت را بررسی کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: وظیفه این نهاد رصد آلایندگی واحدهای مختلف است و سهم و چگونگی عوارض آلاینده ارتباطی با محیط زیست ندارد.
میرزایی عنوان کرد: تصفیه خانه کشتارگاه اراک سال های طولانی است که اجرایی نشده و در هر گزارش اعلام می شود که این طرح 98 درصد پیشرفت دارد و تنها 2 درصد باقی مانده است.
وی تاکید کرد: انتظار است مسئولان امر در راستای تکمیل این طرح همه تلاش خود را به کار گیرند و از هیچ کوششی دریغ نکنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: محل دفن پسماند شهری اراک با مشکلات زیادی همراه است و تاکنون ساماندهی نشده است.
میرزایی بیان کرد: حوزه کوکبیه شازند از زیستگاه های مهم پرندگان است و در گذشته در بستر این رودخانه زباله دفن می شد اما، محیط زیست پیگیر مسایل زیست محیطی این منطقه است و این مهم را تا پاکسازی کامل منطقه رها نمی کند.
وی در بخشی از سخنانش گفت: وضعیت حیات وحش هفتاد قله اراک خوب است و بر اساس آخرین پایش بیش از سه هزار قوچ و میش در این منطقه وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بهبود رتبه مناطق شکار ممنوع در دستور کار جدی قرار دارد.
میرزایی تصریح کرد: بازنگری طرح جامع در خصوص رعایت حریم 30 کیلومتری شهر اراک در حال انجام است و اجازه استقرار صنایع بالای رده سه و چهار در داخل حریم این شعاع داده نمی شود.
در این نشست نماینده سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست مسائل و مشکلات مختلف زیست محیطی استان مرکزی را مطرح کردند.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده 70 قله اراک و الوند خمین، 2 پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.