«حمید رنجبری» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 260 هزار متر مکعب آب کشاورزی با جلوگیری از بهره برداری غیر مجاز این چاه هاصرفه جویی و ذخیره سازی شده است.
وی ادامه داد: چهار مورد ادوات حفاری غیر مجاز نیز در این مدت در خمین توقیف شده است.
رنجبری اظهارداشت:شمار چاه های غیر مجاز مسدود شده امسال در خمین تاکنون به 23 حلقه چاه رسیده است.
رئیس منابع آب خمین ادامه داد: وضعیت منابع آب زیرزمینی دشت خمین بحرانی است بر همین اساس برخورد با متخلفانی که از منابع آبی این شهرستان برداشت غیر مجاز دارند در دستور کار قرار دارد.
رنجبری افزود: : میانگین درازمدت افت سطح آب سفره های زیر زمینی دشت خمین 51 سانتیمتر بوده که سالانه کسری مخزن هفت میلیون متر مکعبی را ایجاد می کرد اما در 10 سال اخیر این میزان به ترتیب به افت 73 سانتیمتر و 10 و نیم میلیون متر مکعب کسری مخزن رسیده است.
وی بیان کرد: برداشت اضافه سه و نیم میلیون متر مکعبی آب در بخش کشاورزی خمین، کسری مخزن سفره های زیر زمینی را موجب شده است.
رئیس منابع آب خمین افزود: 33 حلقه چاه کشاورزی در خمین بیش از سهم مجاز در پروانه بهره داری آب مصرف می کنند که لطمه جبران ناپذیری به مخازن سفره های آب زیرزمینی می زند.
رنجبری اظهارکرد: حل کمبود آب در خمین نیازمند اجرای طرح تعادل بخشی با سیستم آبیاری نوین، نصب کنتور حجمی، مسدود کردن چاه های غیرمجاز آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت است.
شهرستان خمین دارای هزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.